Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andel i virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har kendt til dette site et stykke tid, men først nu har jeg oprettet en profil.

Grunden til jeg skriver er, at jeg er blevet tilbudt at købe en andel  (5-15 %) i det firma som jeg er ansat i. Det bliver man jo straks interesseret i, samt en smule stolt over. 

Virksomheden har eksisteret i 10 år og er en handelsvirksomhed med en smule egenproduktion. Der er 10 mand ansat pt. Væksten har været god indtil nu hvilket resulterede i at virksomheden blev udnævnt til Gazelle virksomhed i foråret.

Men så tænker jeg også, hvad kan grunden være til man får sådan et tilbud. Er der mon nogle bagtanker?

Og ikke mindst er der nogle af jer som kan komme med råd til hvad man skal være opmærksom på, hvis man vil købe en andel?

Håber på god respons.

/ Jensen83 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:39
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 14:45

Hvilken vej udviklingen går i firmaet, er du nok selv den bedste til at vurdere hvis du har ører og øjne åbne,

Hvis firmaet drives i selskabsform så køb evt de sidste årsregnskaber, og tag en snak med en revisor.

Under alle omstændigheder skal der dokumentation på bordet ved køb af en del af firmaet.

"bagtanken" kunne være at den nuværende chef ønsker at knytte dig tættere til firmaet, det ses nu og da - specielt i disse

tider med få eller ingen ansøgere til opslåede stillinger

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 15:52

Tillykke med det, der kan være store muligheder i ikke at nøjes med at være lønslave. 

Sæt dig grundigt ind i hvad det er du bliver tilbudt. Check regnskaber og budgetter.

Hvem ejer resten af selskabet? Har andre fået samme tilbud? Er det led i et generationsskifte? Er der fordi der mangler kapital (til vækst)?

Kan du se dig selv arbejde for firmaet om 3, 5, 10 år?

Hvad er din mavefornemmelse for firmaets fremtidsmuligheder?

Har du mulighed for at investere det krævede beløb? Har du lyst? 

Bliv ikke så  "stolt" at du siger ja til hvad som helst.

Vær sikker på at du betaler den rigtige pris. 

Og HUSK ALTID at der skal udabejdes en aktionæroverenskomst!!

Tilmeldt 8. Oct 07
Skrevet kl. 16:03

Hej

Tak til jer begge for svar. Jeg har en god fornemmelse for firmaet fremadset, tror der ligger gode muligheder indenfor den/de brancher vi arbejder i.

Direktøren ejer 100 % nu. En smed i produktionen har fået samme tilbud som mig, hvilket vil sige at vi så er 3 mand der skal blive eninge. Som jeg ser det er grunden nok at den nuværende chef gerne vil aflastes på nogle punkter, hvorfor han så har tilbudt os andele.

Det som jeg også tænker på, er hvordan man aftaler tingene og får den daglige drift til at køre? Har i nogle erfaringer med det? Vi har jo hver isæer nogle ideer/rutiner som vi gerne vil have indført.

Til sidst - Hvad er en aktionæroverenskomst?

/ Jensen83

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 16:30

Det lyder jo godt nok.

En aktionæroverenskomst er en aftale mellem aktionærerne (nuværende ejer + smeden + dig).

Aktionæroverenskomsten skal indeholde en række bestemmelser om hvordan I bliver enige, om hvem der ansættes som direktør, om løn til jer alle, om udbyttepolitik, om hvad der skal ske hvis en aktionær ønsker at sælge (skifte job?), hvis en aktionær dør, om der skal være en bestyrelse (og i givet fald hvem skal det være), om investeringspolitik (skal der satses på langvarige investeringer eller kortsigtet på overskuddet), om vækstambitioner, om miljøforhold, om personalepolitik, om der lægges op til et totalt generationsskifte (d.v.s. at en større aktieandel gradvist sælges over til jer nye aktionærer) og om en helt masse andet.

Det er meget bedre at gøre det nu, hvor I er gode venner, end om x år hvor der er opstået en konflikt.

Tilmeldt 8. Oct 07
Skrevet kl. 18:17

Tak for det. Det vil altså sige en helt overordnet plan for hvordan man driver virksomheden.

Har du nogen ide om hvor man kan finde en skabelon på en aktionæroverenskomst?

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 13:31

Hej

En aktionæroverenskomst er en aftale mellem aktionærerne om hvordan der skal forholdes mht en række forhold, udbytte, stemmeafgivning, køberet, forkøbsret mm.

Det er farligt at bruge en skabelon, da der er konkrete forhold, der skal reguleres i netop jeres overenskomst.

Mon ikke at ejeren/ejerens advokat vil komme med et udspil både vedrørende pris for den del du skal have, om det er en aktiehandel eller du tilfører selskabet kapital direkte.

En ting, du skal være opmærksom på er at der kan ske at komme en konkurrenceklausul på dig i aktionæroverenskomsten (ved ikke om du har sådan en i din nuværende ansættelsesaftale, men i så fald skal arbejdsgiveren betale dig vederlag for det hvis ansættelsesforholdet ophører). Der skal ikke betales, hvis du påtager dig den som aktionær.

du er velkommen til at ringe eller maile for en uforpligtende snak. mvh Jon, jst@lett.dk, 82282032

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)