Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering i ejendomme

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 29. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg vil gerne høre hvordan man kommer i gang med at investerer i ejendomme, uden en krone på lommen til at starte med.

Det skal ikke være nybyg, men eksisterende bygninger af forskellige størrelser jeg er interesseret i.

Jeg vil selv stå for vedligehold af disse.

Det skal lejes ud til forskellige erhvervsmæssige formål, og jeg står selv for driften og opsøgning af lejere..

Hvor starter jeg? - Går jeg "blot" ned i banken med en plan over den bygning jeg har set mig lun på og låner pengene? - eller opretter jeg en virksomhed først, el. el. el.? - Der skal i første omgang ikke være noget økonomi i det for mig personligt. Andet end en mulig værdiforøgelse af bygningen i forhold til renoveringer som jeg selv står for m.v.

Griber jeg dette helt forkert an, og er jeg bare nødt til at vente til jeg har rejst kapital eller hvordan foregår sådan noget i praksis?

Tak for hjælpen :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 11:25

Jeg har selv investeret i to udlejningsejendomme. Den første købte jeg i 2012, og den anden købte jeg for en måned siden.

Du kommer ikke langt uden en væsentlig udbetaling. Udlejningsejendomme er prissat ud fra forrentningsgraden, hvor ejendomsmægleren normalt sigter efter 5-10%. Det konkrete niveau afhænger af risikoen for tomgangsleje - altså hvor nemt det er at få udlejet lejemålene.

Start med at læs salgsopstillinger på ejendomme i dit nærområde på ejendomsmæglernes hjemmesider. Prøv derefter at lav et driftsbudget, hvor du tager højde for indtægter og udgifter til skat, forsikring, vedligehold, tomgangsleje mm. Derefter ved du hvor meget likviditet du har i overskud per år til afvikling af realkreditgæld (og eventuelt banklån).

Som udgangspunkt kan du belåne udlejningsejendomme med 60%. De sidste 40% skal du selv have kontant, eller optage som banklån. Dog vil du blive afvist i næsten alle banker ved ikke selv at kunne bidrage med noget af udbetalingen - dit driftsbudget vil derudover sjældent hænge sammen ved fuld belåning.

Med hensyn til stiftelse af selskab kan du jo overveje, om du skal eje dine ejendomme som privatperson eller via et ApS. Der er fordele og ulemper - søg lidt på Google. Selv ligger mine ejendomme i et ApS, da vi er tre personer, der ejer dem sammen. Hvis du vælger selskabsformen kan du fint vente med at stifte selskabet til, at du har fundet en ejendom, forhandlet med banken, og er klar til at underskrive købsaftalen. Så begynder du stiftelsen og underskriver for selskabet som "Under stiftelse".

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26

Ja du er nødt til selv at ha kapital ud over bank og kreditforening. Som tommelfinger er max udlån til erhvervsejendomme 60% af bankens/kreditforeningens vurdering - de sidste 40% skal komme fra anden side

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 11:27

Jeg så lige at du er fra Roskilde - kan tilføje, at begge mine ejendomme ligger i Roskilde midtby. De er begge udlejet til erhverv. Jeg har - ihvertfald indtil videre - valgt at holde mig langt væk fra boligudlejning. Private lejere er generelt rigtigt godt beskyttet af lejeloven, og det er svært at tjene penge, da du aldrig kan vide dig sikker på, om lejeren starter en sag i huslejeklagenævnet.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra Roskilde
Tilmeldt 29. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:29

Tak for dine svar, det er korrekt at jeg opholder mig i Roskilde, der er også der jeg har udset mig et par ejendomme i industrikvartererne. Planen er, at jeg vil holde mig langt fra udlejning til private som du selv nævner :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 11:40

OK. Send mig en privat besked hvis du vil have lidt mere generel vejledning - man lærer en del af sin første handel - og sørme også noget af den næste :).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)