Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

faktura uden betalings betingelser- hvornår er korrekt betaling så?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har fået en faktura af en kunde, som ikke har skrevet nogle betalingsbetingelser på- jeg er derfor i vildrede om hvornår den juridisk er betalt for sent?, eller for den sags skyld til tiden?

Jeg valgte derfor at betalte  10 dage efter modtagelse, da det jo derved ikke indikere at jeg så har betalt for sent?

Nu har jeg fået rykkergebyr fra kunden, fordi de skriver at når der ikke står noget er det omgående betaling.

Kan det være rigtigt??- skal kunden ikke selv sørge for at give en frist eller ihvertfald skrive hvis de mener det er omgående/straks - faktura er sent til mit firma, så det er ikke privat imellem!

jeg syntes at jeg har læst et eller andet sted at når der ikke står noget er det normalt 30 dage, men kan ikke huske hvor og specifikt- kan nogle hjælpe

hvis i ved noget må i meget gerne sende evt link eller henvisning til hvor jeg kan se det :-)

1000 TAK :-)

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 15:08

Jeg kender ikke noget til at betalingsbetingelserne skulle være 30 dage, hvis der ikke er angivet noget på fakturaen

Normalt er det sådan at der på fakturaen står hvor lang betalingsfrist der er, samt en forfaldsdato, jeg har ihvertfald aldrig set en faktura hvor det ikke fremgår. 

Og hvis det der ikke står andet på fakturaen vil jeg mener at betingelsen hermed er Netto kontant, men udover det har firmaet du har købt af vel en hjemmeside hvor man evt kunne have tjekket betingelserne.

Iflg. momsbekendtgørelsen §61 skal en fuld faktura indholde.:

• udstedelsesdato (fakturadato)
  • fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen
  • sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr.)
  • sælgers navn og adresse
  • købers navn og adresse
  • mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
  • den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, forudsat en sådan dato er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato (fakturadato)
  • momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • gældende momssats
  • det momsbeløb, der skal betales.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:24

mig selv :-):
jeg syntes at jeg har læst et eller andet sted at når der ikke står noget er det normalt 30 dage, men kan ikke huske hvor og specifikt- kan nogle hjælpe

Hovedreglen er at varer mv. og betalinger følges af med mindre andet er aftalt. 

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 20:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En faktura fra Bilka indeholder heller ikke betalingsbetingelser. Du vil dog næppe slippe afsted fra kassen med dine varer uden at betale, straks ;-)

Som andre skriver; der eksisterer ikke en regel om 30 dages kredit, nærmer tværtom.  Du kunne jo have spurgt i stedet for at finde på. I dette specifikke tilfælde ville jeg dog mene at man måske burde kunne nå til enighed - det er jo ikke en lang frist du har givet dig selv, og der er jo foretaget betaling.  Send en høflig besked og forklar hvorfor du har betalt som du har, og sats på lidt fleksibilitet fra den anden side.  Man når ofte langt med lidt høflig kommunikation :-)

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 16:30

Hvorfor sender dine kunder dig en faktura? er det fra en leverandør?

Fik du rykker med gebyr efter at den var betalt?

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville kigge nærmere på købelovens pgf. 12:
Er tid for købesummens betaling eller salgsgenstandens levering ikke bestemt, og fremgår det ikke af omstændighederne, at opfyldelse skal ske snarest muligt, skal den ske ved påkrav.

Læs mere på Foxylex: http://www.foxylex.dk/kobeloven/

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)