Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 13
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg har virkelig brug for noget hjælp til at forstå "privat indskud" i min enkeltmandsvirksomhed.

Jeg fortæller kort.

Jeg har i 2013 indskudt 30.000 kr i virksomheden privat.
Jeg har også brugt 30.000 kr i virksomheden på varekøb.
Jeg har omsat for 15.000.
Mit årsresultat bliver altså -15.000 kr

I 2014 har jeg indskudt 9300 kroner. I alt har jeg i 2013 og 2014 altså indskudt 39.300 kroner.
Jeg har også hævet 24.500 kroner.

Mit resultat indtil nu - marts 2014 - er et overskud på 19.900 kroner. Lad os "lades som om", at det var mit årsresultat, eller at jeg ikke havde flere aktiviteter i mit firma resten af året.

Så vil jeg skulle betale skat af de 19.900, selvom jeg ikke har trukket hele mit private indskud ud???

Jeg forstår det ikke????!!!!!!!!!!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:36

Uhh

NailsByL:
Så vil jeg skulle betale skat af de 19.900, selvom jeg ikke har trukket hele mit private indskud ud???

Man betaler skat af sit overskud (groft sagt indtægter - udgifter). Dit indskud har ikke noget med dit overskud at gøre. Indskud hører til i balancen og påvirker hverken dine indtægter eller udgifter. Det er penge som du har lånt din virksomhed.

/Henrik

PS. Dit regnskab for 2013 er rigtigt hvis du har solgt alle de varer som du har indkøbt i 2013 og altså ikke havde noget lager ved udgangen af 2013. Hvis du havde lager skal dit resultat korrigeres for dette.

Tilmeldt 21. Mar 13
Skrevet kl. 21:38
Jamen i min verden er der jo først overskud når jeg har trukket alle pengene ud som jeg har indskudt?? Men det er ikke rigtigt så?

jeg havde varelager i 2013 :( - Jeg laver også negle, hvor jeg bruger nogle af de indkøbte varer.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46

NailsByL:
Jamen i min verden er der jo først overskud når jeg har trukket alle pengene ud som jeg har indskudt?? Men det er ikke rigtigt så?
nej det er forkert. Penge du skyder ind og hæver kommer via Status og slet ikke via drift. Kun det som skal i drift påvirker dit resultat. Du må i princip hæve alt det du vil på din bankkonto - uden skat skal ha noget. Du skal se det som at det er dine penge alle sammen og alt du sætter ind og hæver kommer kun via status - læs her om HVORDAN BEREGNER MAN OVERSKUD OG HVAD BETYDER HÆVNINGER FOR SKAT  

NailsByL:
jeg havde varelager i 2013 :( - Jeg laver også negle, hvor jeg bruger nogle af de indkøbte varer

Du skal i forbindelse med årsregnskabet opgøre dit lager præcist - hver ting gange indkøbsprisen og det skal så flyttes fra vareforbrug - som dermed går ned med værdien af dit lager - og over på status - varelager. Derved falder dit vareforbrug med værdien af lageret og derved stiger dit overskud (til skat)

Har du meget lager, så bør du regulere oftere, for du kender ikke dit resultat uden at lageret er optalt, og det er farligt at køre virksomhed uden at kende sit resultat

God vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:46

Du er jo hverken blevet rigere eller fattigere ved at indskyde penge i dit firma. Du har flyttet penge fra din ene kasse til en anden kasse. 

Tilmeldt 21. Mar 13
Skrevet kl. 21:56
Men de penge jeg indskyder kommer jo til at blive en del af driften, eftersom at jeg bruger dem til varekøb, og jeg tjener penge af de varer...?
Og jeg er jo nød til at tjene nogle penge før jeg har mulighed for at trække noget ud, også skal jeg jo betale skat af dette (hvis det er et overskud)...

Ej men jeg fatter det simpelthen ikke.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08

hvis du giver dig tid til at læse det link du fik, så tror jeg nu godt du forstår, og omvendt - hvis ikke du gør, så kan rådet være, at du skal ha hjælp til dit årsregnskab så du ikke fanges i væsentlige fejl - se igen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html Det er ikke så kompliceret at forstå faktisk

Det ville jo være samme sag hvis du lånte penge i banken i stedet - det lån ville jo heller ikke være en udgift, selv om du brugte pengene i virksomheden. Selve lånet ville aldrig være en udgift - kun renter kan være en udgift (og er så personlige i dit fald) - lånet og afdrag udløser intet skat - det er det samme med dine egne penge - du får ikke fradrag for dine egene penge - men skal heller ikke betale skat af penge du hæver i virksomheden, lige meget hvor meget du hæver, for det påvirker ikke resultatet. Læs linket langsomt så tror jeg du fatter

vh John H

Tilmeldt 21. Mar 13
Skrevet kl. 22:16
Jeg har læst dit link flere gange, og nej jeg forstår det ikke.

Jeg forstår godt at jeg kan hæve og indsætte alle de penge jeg vil.

MEN! det jeg ikke fatter er hvis jeg afslutter året med et overskud i resultatet på 20.000 kr... så skal jeg betale skat af dette. Men eftersom at jeg mangler at hive penge ud af firmaet som jeg selv har indskudt, så kommer jeg jo til at betale skat af de penge jeg vil hive ud. (Hvis vi antog at jeg betaler skatten fra firmakontoen - jeg ved godt at det bliver indregnet i min private indkomst).
Jeg hiver jo kun penge ud når firmakontoen er i plus, og det plus kommer jo af et overskud (som jeg betaler skat af)....?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24

NailsByL:
Jeg har læst dit link flere gange, og nej jeg forstår det ikke.
så bør du finde en bogholder eller revisor som kan checke dit årsregnskab og sidde og forklare dig. Du kommer ikke til at betale skat to gange - kun af dit overskud og det betaler du helt uafhængigt om du ha "lånt" virksomheden 20.000 eller har hævet 100.000 kr fra firmakontoen

Det som står på firmakontoen er i øvrigt slet ikke udtryk for dit overskud - det kan jo netop være penge du har lånt i banken eller "af dig selv" som indskud, ligesom det kan være penge som du skylder leverandører for regninger eller skylder moms eller meget andet. 

Du kan kun finde dit overskud ved at føre dit regnskab og ha bogført dit lager korrekt ind også

Jeg ville ikke, når du siger du ikke forstår den, turde undvære hjælp til regnskab og årsopgørelse til skat

vh John H

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)