Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Staten gør mig fattig" - Interessant artikel på Folkets Avis

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Lejre
Tilmeldt 8. Nov 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Måske denne artikel vil interessere andre iværksættere, end blot mig. Finn har mindre til rådighed efter skat, end en kontanthjælpsmodtager.
Kan det være rigtigt, at en selvstændig, med en arbejdsuge længere end en almindelig lønmodtager, skal betale så meget i skat, at han har mindre til sig selv, end dem han skal forsørge via staten?

Folkets Avis har flere gange skrevet artikler om områder som påvirker iværksætteriet i Danmark, samt selvstændiges vilkår. Man kan finde Folkets Avis på Facebook: https://www.facebook.com/folkets.dk

Læs artiklen her: http://www.folkets.dk/node/200

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har som sådan ikke noget imod at betale skat, men det der i den grad gør mig arrig, er den måde de penge forvaltes på.
Her endnu et nyt eksempel:

http://favrskov.lokalavisen.dk/debat-uanset-om-lokummet-braender---skal-man-huske-at-vaske-sine-haender-/20140321/laeserbreve/703219849

Det er så himmelråbende dumt, og det sker over det hele, hele tiden.
Så den evige skrigen på flere penge til velfærd, er bare at sende flere penge ind i et system der er defekt og som ikke omsætter pengene til værdi for borgerne.
DET er det virkelige problem i min verden.

Go' weekend :)

Fra København
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  Mogenshoj.dk Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jakob:
Kan det være rigtigt, at en selvstændig, med en arbejdsuge længere end en almindelig lønmodtager, skal betale så meget i skat, at han har mindre til sig selv, end dem han skal forsørge via staten?

De vilkår er ens for alle. Jeg kan da godt forstå han er bitter over det, men det er vel stadig et valg man selv tager om man vil være selvstændig eller ej. Hvis hans årsindtægt ligger på ~114.000 før skat gennem en årrække burde han nok revurdere grundlaget for virksomheden. Det er selvfølgelig surt, men det er jo kun hans eget ansvar at drive virksomheden og skabe et fornuftigt overskud.

Jeg ved i hvert fald, at hvis jeg lå på sådan en årsindkomst som 'fuldtids-selvstændig', så havde jeg fundet på noget andet at lave.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Mogenshøj:

Jakob:
Kan det være rigtigt, at en selvstændig, med en arbejdsuge længere end en almindelig lønmodtager, skal betale så meget i skat, at han har mindre til sig selv, end dem han skal forsørge via staten?

De vilkår er ens for alle. Jeg kan da godt forstå han er bitter over det, men det er vel stadig et valg man selv tager om man vil være selvstændig eller ej. Hvis hans årsindtægt ligger på ~114.000 før skat gennem en årrække burde han nok revurdere grundlaget for virksomheden. Det er selvfølgelig surt, men det er jo kun hans eget ansvar at drive virksomheden og skabe et fornuftigt overskud.

Jeg ved i hvert fald, at hvis jeg lå på sådan en årsindkomst som 'fuldtids-selvstændig', så havde jeg fundet på noget andet at lave.

Det er jo reelt ikke det artiklen handler om. På trods af at visse offentligt ansattte laver undersøgelser der viser at Danmark er et fantastisk sted at drive virksomhed, så taber vi arbejdspladser. Det interessante er hvor meget journalister taler om de stakkels arbejdsløse, bistandsklienter og de stakkels lærere... men der har været et totalt fravær af historierne on tøjforretningen der gik neden om og hjem, ejerne der er forgældede for livet, ingen pension har, ikke kan få understøttelse...

Andre lande ønsker selvstændige og visse som eksempelvis Polen laver positiv særbehandling.

Danmark gør det modsatte!

- Hvis du taber penge som selvstændig - så var det skattemæssigt din hobby.

- I akasse systemet er tingene lagt op så sandsynligheden for at få understøttelse er minimale - og mistroen er kollosal.

Som nævnt i artiklen så er det også sådan at der ses meget skævt til selvstændige der ikke har klaret det, og det derfor er svært at komme ud af igen. 

Jeg forstår udemærket følelserne fra den omtalte person, for jeg må indrømme at jeg bliver rasende når jeg hører om hvor meget "fattig Karina" får, hvor frit der skaltes og valtes med offentlige midler, Helle Thornings millioner af kr i privatflys' rejser - mere end 200% af nogen tidligere statsminister, Villy Søvndal der bruger flere hundredetusende kr på at flyve privatfly så han kan få en feriedag mere, Annette Vilhelmsens bortgivelse af millioner af kr i støtte på ulovligt griundlag, den financielle støtte til .....

Der er en grund til at vi er en lønmodtager nation for i gennemsnit er det dumt at være selvstændig, og det er virkelig sørgeligt.

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu bliver det jo halvdyrt når regnskabet ser ca. således ud:

Arbejdsløse 132.000
Midlertidigt uden for arbejdsstyrken 96.000
Pensionister 1.100.000
Kontanthjælp 85.000
Under uddannelse 235.000
Offentligt ansatte 735.000

Rundet regnet 2.4 mill.

Ud over det må man nok gå ud fra at de ca. 1. mill. børn der er i landet heller ikke betaler skat. Så ender vi på 3.4 mill. - og så skal man lige tillægge de ca. 175.000 der bare er udenfor arbejdsstyrken af andre årsag. Altså samlet lige omkring 3.5 mill.

Det giver jo næsten sig selv, at når der er 5,6 mill. landet så hænger regnestykket måske ikke helt sammen.

Nu kan man vel nok sige, at de offentlige ansatte betaler skat - men deres løn skal jo betales af nogen inden skatten kan betales og selv hvis man fratrækker de ca. 735.000 offentlige ansatte, så står vi med lige under 3 mill. der er uden for arbejdsstyrken.

God weekend og tak for kaffe :)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:

Nu bliver det jo halvdyrt.....

...

Nu kan man vel nok sige, at de offentlige ansatte betaler skat - men deres løn skal jo betales af nogen inden skatten kan betales og selv hvis man fratrækker de ca. 735.000 offentlige ansatte, så står vi med lige under 3 mill. der er uden for arbejdsstyrken.

God weekend og tak for kaffe :)

VI kan lige give den en omdrejning mere da man jo ligesom med det offentlige kan spørge sig hvad eksempelvis mange serviseerhverv egentligt bidrager med - revisorer, rådgivere, IT... som direkte kan omsættes i håndgribelig levestandard.

I basis kan vi skære tingene ned til produktionserhverv - der hvior der flyttes grise, papkasser, mursten... er reelt der hvor levestandard starter - resten er omfordeling på et eller andet plan, og så er vi nede i at måske 750000 laver noget vi kan spise, drikke, bo i, lege med...

"HE WHO DIES WITH THE MOST STUFF WINS!" - materiel velstand skabes af ret få.

Det mest skræmmende for mig er at Pandora - er det eneste firma i C20 som er startet efter Anker Jørgensen først blev statsminister for over 40 år siden (Vesta's sætter jeg i skammekrogen pga den årlige statsstøtte der overskrider virksomhedens markedsværdi - det er politisk gavebod)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 2. Oct 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Ingen information Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu får man jo også lidt igen for sine skatte penge, prøv lige at tage til andre lande og tænk på om du har lyst til at f.eks at BETALE for sikkerhedsvagter og anden usikkerhed der vil være i samfundet hvis vi ikke opretholde et rimeligt system for alle.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 02:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Yascin:

Nu får man jo også lidt igen for sine skatte penge, prøv lige at tage til andre lande og tænk på om du har lyst til at f.eks at BETALE for sikkerhedsvagter og anden usikkerhed der vil være i samfundet hvis vi ikke opretholde et rimeligt system for alle.

Jeg har kun boet i USA, Malaysia og Danmark, men har dog rejst i over 50. Det er et stort familiemæssigt afsagn at bo andetsteds, men jeg mener bestemt ikke at vi på nogen somhelst made får valuta for pengene.

Jeg advokerer bestemt ikke at man skal have systemer som i Sydafrika, Sydamerika og Mellemøsten, men kigger til extreme lande som Tyskland, Østrig, Holland, hvor den offentlige sector er MEGET mindre. Hvis man rullede den danske offentlige sector tilbage til niveauet fra de glade 60'ere (dengang der blev skabt virksomheder af betydning i Danmark) så ville det kræve fyring af 300000-350000 offentlige ansatte.

Vi valgte at flytte tilbage til Danmark grundet sygdom i den nære familie, du hænger meget fast, når du er økonomisk kastreret, ved allerede at have forudbetalt eksempelvis for dine børns uddannelse uden at de endnu har fået den.

Det er et meget lidt rimeligt system for de der yder mere end gennemsnittet og som nyder mindre.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)