Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovlige aktionærlån

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg påtænker at købe en mindre ejendom  sammen med min far som investering. Ejendommen vil blive ejet af et anpartsselskab (A) med ejendommen som eneste aktivitet. A er ejet af henholdsvis mit eget Holdingselskab (B) og min fars holdingselskab (C).

Der er i ejendommen potentiale for et mindre udviklingsprojekt på sigt. Udviklingsprojektet kunne vi godt tænke os at finansiere med udlån fra C til A på almindelige markedsvilkår og med fuld tilbagebetaling. Mit spørgsmål er derfor om et sådant udlån vil være at anse som et ulovligt aktionærlån?

På forhånd tak!

Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er endvidere måske relevant, at jeg er bestyrelsesmedlem i B

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan altid låne nedad i en virksomhedsstruktur, det er opad at der er problemer, eks. et lån fra A til C kan være problematisk, men ikke et lån fra C til A.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - det giver også god mening. I den sammenhæng er det ikke noget problem, at jeg selvfølgelig har nær familiemæssig relation til min far, og sidder i bestyrelsen i min fars holdingselskab.

Ps - Ejerandelen af A er som følger: Mit selskab B ejer 70% og min fars selskab C ejer 30%.

Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sige at der er uden betydning hvorledes ejerskabsstrukturen er bygget op.

Et datterselskab på gerne låne af et moderselskab og af et søsterselskab - men ikke opad i virksomhedsstrukturen.

Så jeg kan ikke se problemer i den situation du beskriver.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt låne opad så længe det er til selskaber. Der skal dog observeres hvem har majoriteten af kapitalandelene/ bestemmende indflydelse. I dit tilfælde ville det være lovligt at låne opad til dit selskab, b, mens det ville være ulovligt til din fars selskab, c. Tilsvarende er det problematisk ved 50/50 med ligestor indflydelse.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)