Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du erfaringer med arkitektur?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 876
Fra  Bedstgolf.dk Starfood.dk Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg går lidt med en lille arkitekt i maven, og er enormt fascineret af arkitektur fra blandt andet B.I.G.

Derfor vil jeg høre om det er en herinde som er udannet arkitekt, evt. selvstændig som vil fortælle mig lidt?

Har I evt. nogle gode programmer, tegneplader m.m. til at designe nye bygninger? :-)

God weekend

Mads 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Du kan bl.a. bruge Google Sketchup (Vidst kaldet Sketchup nu) 

Derudover findes der AutoCAD Architecture og Revit - begge nogle ret avancerede programmer som bruges til at tegne i både 2D og 3D. Dog anvender man primært Revit til 3D i danske virksomheder idag. 

Der findes også et program som hedder Visio som er knapt så omkostningstungt og knapt så avanceret - det minder mere om Google Sketchup. (Google Sketchup kan iøvrigt prøves gratis.)

God fornøjelse! :-)

Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 876
Fra  Bedstgolf.dk Starfood.dk Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Tak for svaret. Jeg har prøvet Sketchup lidt.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om arkitektur, jeg har enlig ikke nogen konkrete spørgsmål.. Jeg har bare brug for noget indput :)

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Tranum
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Kommentar til Sketchup og Visio.

Visio er et Microsoftprodukt som er fantastisk til mange ting.

Processer, projektplaner, brianstorming, enkle tegninger/bilder. Dokumentation af netværk, sw. Tegning (i 2D) af alle mulige grundplaner, installationer og inventar. Og meget mere. Man kan som default nemt flytte rundt på ting.

Visio er vektorbaseret og objektorienteret, hvor man via opsæt af properties har stor kontrol med hvorledes objekterne "opfører" sig. Man kan bygge lag, og hoppe til andre tegninger ved at trykke på objekter.

Sketchup er et 3D verktøj, bitmaporienteret, men med mulighedt for objekter.

I Sketchup kan du tegne alle sider af huset, og nemt se på det fra alle sider. Du kan tegne lige hvad du vil, men skal du kunne flytte på det senerre, skal du huske at lave det om til et objekt (component). Du kan også hente ind objekter andre har lavet. Du kan også her lave lag, og du kan lave view point, og også filmsekvenser hvor du bestemmer point of view.

Konkret bruger jeg Visio til at tegne ind funktioner/processer med tilhørende inventar, fordi det er så nemt at flytte rundt på. Når jeg ud i fra dette har en grundplan i fugleperspektiv, tegner jeg den i rigtig målestok i Sketchup, og kan så lave vægge (indvendig/udvendig) , døre, porte, lasteramper, tag. Lige nu har jeg hentet ind nogle containere og containerbiler fra biblioteket på nettet, for at visualisere lasteområdet og køremønstre.

Tegningerne fra begge programmer vil være underlag for møde med arkitekt og andre (f.eks. en vognmand), da det selvfølgelig skal fagmænd på for at lave det real thing. Arkitekten vil så helt sikkert tegne det påny, for at få det rigtig i forhold til bygningsregulativer og forståelige byggeplaner.

Nu vælger jeg at bruge disse programmer fordi jeg bruger Visio hele tiden i mit arbejde, og fordi jeg har eksperimenteret en del med Sketchup tidligere. Uden denne kendskab til programmerne, ville jeg nok tegnet på papir fremfor at lære mig dem for at skitsere bygninger. 

Som arkitekt kunne måske Sketchup bruges til at hurtig lave en skitse som man kan kikke på med kunden, men ikke så meget mere.

mvh Øyvind

Fra København
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads.

Det er et meget åbent spørgsmål du der stiller. Hvis jeg ser bort fra det software relaterede (man bliver jo ikke arkitekt bare ved at bruge det rette program), så prøv en af arkitektskolerne, på kunstakademiets arkitektskole findes bla gratis udstillinger og forelæsninger (torsdagsrækken oa.) som du kan besøge. Naturligvis findes også en mængde litteratur....

Mvh Noel

Fra København
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

https://arkitektforeningen.dk/Arkitekter%20MAA/Hvad%20vil%20det%20sige%20at%20være%20arkitekt%20for%20dig%3F

Kom også i tanke om dette link, håber det dur. Flere arkitekter fortæller om deres motivation. "Hvad vil det sige at være arkitekt for mig..."

Mvh Noel

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)