Når jeg lukker den gamle virksomhed og starter en ny, er der så noget jeg skal tage forbehold for?
Skal jeg bare betale den skyldige moms i den gamle virksomhed når den opkræves?
Hvad med afslutning af regnskabet her midt på året? Skal jeg bare tage overskuddet med og lægge det sammen med det kommende overskud i den nye virksomhed på selvangivelsen? Eller skal jeg i den nye virksomhed fra start føre nogle ting over fra det gamle regnskab?
Jeg bruger Billys Billing, og min plan er at eksportere posteringerne ud derinde fra, og så oprette en helt ny konto til den nye virksomhed, hvor jeg starter i 0,-
Du kan ihvertfald ikke beholde dit cvr nummer, så den skal lukkes ned også skal du få dig et nyt cvr nummer, da I/S og enkeltmandsvirksomheder bliver betegnet for 2 forskellige enheder
du lyder som om du har godt fat - ja du skal angive moms i I/S og du og den tidligere deltager skal opgive resultat til skat -. du skal overtage aktiver fra det (I må ikke bare beholde ex telefon´/IT/lager) og tage det til indtægt inden i lukker I/S og din makker skal opgive det til skat og du skal opgive det + dit eget nye resultat tilskat. Jeg ville ikke eksportere poster da det er to helt forskellige CVR numre med hver sin regnskabspligt
Jeg kan ikke helt gennemskue hvad jeg skal gøre i praksis. Kommer det til at koste mig noget eller betaler jeg bare det for udstyret som den gamle virksomhed har givet.
Det er jo svært at sige men udgangspunktet er, at du betaler præcis det som den gamle gav så det der bliver udgift for dig, bliver indtægt for gamle, så skat ikke kommer i klemme. Samlet bliver din skat helt det samme