Sad og så en fantastisk dokumentar om bank systemet og de store KreditKort virksomheder som Visa og MasterCard. Med det, udsprang der lige et nysgerrig spørgsmål fra hovedet her.
Hvad afholder mig i at lave et uafhængig Debet kort, der vil fungere som et betalingsmiddel. Et alternativt til Visa og Mastercard. Hvordan er reglerne der? Husk gerne at det er et debet kort jeg taler om, og ikke et kredit kort. Kun et debet kort, hvor man kan kun bruge de penge man har på kontoen uden noget rente, afgifter og binding. :)
Jeg tror, du vil får svært ved at få folk til at bruge dit kort fremfor de store. Jeg ville være bekymret for sikkerheden på kortet. derudover skal du også få NETS og diverse andre til at modtage dit kort.
Men det er ikke en bank som sådan. Der er ikke noget fysisk beliggenhed og der er ikke noget pris over at have sådan en pris som en almen bank..
Kald det hvad du vil. Hvem tror du vil betro dig sine penge hvis ikke der er en eller anden form for garanti, for at du er godkendt til at forvalte andres penge?
Pengene som folk skal bruge via kortet, skal jo opbevares et eller andet sted!
Formelt tror jeg ikke at du behøver andet end en registrering som betalingsformidler (kræver kun 50.000).
Der udover skal du finde nogle der vil udstede kortet (typisk en bank, som giver/sælger deres kunder er kort), og du skal have nogen som indløser kortet (virksomheder som fx Nets, Atos).
Som kort organisation skal lave reglerne for brug af kortet, fx hvem dækker hvis kortet bliver misbrugt osv, og du skal lave et økonomisk setup som gøre det interessant for både indløser og udsteder at bruge kortet.
Og nej, du skal ikke godkendes som bank, hvis du ikke er kontoførende. Dine Dankort penge står jo heller hos Nets