Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette A/S - indskyde 25% af hæftelsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne starte en tømrervirksomhed. Jeg ved dog ikke om jeg skal vælge at oprette et aps eller et A/S. Jeg hælder mest til et A/S, da jeg synes dette virker mere seriøst overfor kunderne/ samarbejdsparterne - især hvis man er i gang med store projekter.

Jeg har lige et par spørgsmål: Hvis jeg har forstået det korrekt, kan man vente med indskyde de 500.000 kr og starte med at indskyde minimum 25% af hæftelsen, altså 125.000 kr.

Kan man på nogen måde, ligesom ved et aps, indskyde værdier - for mit vedkomne værktøj, stillads etc.? Hvornår skal de resterende 375.000 kr betales, kan man selv sætte et ultimo her?

Når virksomheden hen over en periode forhåbentlig er blevet mere værd, vil dette så kunne anses for at virksomheden dermed er 500.000 kr værd?

Jeg vil i samme ombæring oprette et holdingselskab, hvad er her forskellen på et aps og et A/S?

Undskyld de mange spørgsmål. Jeg vil bare gerne være ordentlig forberedt.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Stiftelse af et A/S med delvis indbetaling af kapitalen, kr. 125.000 af kr. 500.000, bevirker, at du som ejer hæfter for restindbetalingen af kapitalen kr. 375.000.

Indskud af værdier på kr. 375.000 er en mulighed, men det kræver en vurderingsberetning af en godkendt revisor, og vil alt andet lige kunne bliver en bekostelig affære, især hvis det er værktøj og maskiner mv..

Mit råd er umiddelbart at starte som et ApS og herefter oparbejde kapitalen til kr. 500.000, hvorefter ApS kan konverteres til et A/S.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:09

Du kan godt have et holdig ApS og et A/S drift. Men vælger du et A/S holdig er der ikke nogen forskel ud over de forskelle der ellers er på et A/S og et ApS. Jeg ser ingen grund til, at dit holding skulle være et A/S, men kan godt forstå du vil have et A/S drift. 

Et A/S skal have en bestyrelse, og det er ofte en udfordring, men der er ingen tvivl om, at du vil opleve en større accept.

mvh

Tilmeldt 11. Mar 14
Skrevet kl. 21:04

Hej Tonny

Tak for svar.

Vil det sige, at der SKAL indbetales 125.000 kr og at dette ikke kan være værdier?

Hvis det er en bekostelig affære, så kan man måske lige så godt oprette et ApS og så lave en konvertering, hvis det går godt.

Men hvis man nu valgte at lave en delvis indbetaling på 125.000 kr, så skal restindbetalingen på 375.000 kr ikke betales indenfor en hvis tidsramme?

Thomas

Tilmeldt 11. Mar 14
Skrevet kl. 21:06

Tak Andreas!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18

Hej Thomas

Hvis du vælger at indskyde aktiver, så skal hele kapitalen indbetales. Der er igen frist for, hvornår den resterende del skal indbetales, med ledelsen har pligt til at bede om indbetalingen i forbindelse med opretholdelse af kapitalberedskabet.

mvh

Tilmeldt 11. Mar 14
Skrevet kl. 23:05

Mange tak for fyldestgørende svar.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:07

th123:

Hej Tonny

Tak for svar.

Vil det sige, at der SKAL indbetales 125.000 kr og at dette ikke kan være værdier?

Hvis det er en bekostelig affære, så kan man måske lige så godt oprette et ApS og så lave en konvertering, hvis det går godt.

Men hvis man nu valgte at lave en delvis indbetaling på 125.000 kr, så skal restindbetalingen på 375.000 kr ikke betales indenfor en hvis tidsramme?

Thomas

Hej Thomas

De anførte minimum kr. 125.000 kan være i andre værdier end kontanter. Kræver stadig en vurderingsberetning af en godkendt revisor.

Du skal dos stadig være opmærksom på, at stiftelse af et A/S med kr. 125.000, stadig medfører en personlig hæftelse for restindbetalingen af kapitalen, som du som ejer bliver pligtig at betale, hvis selskabets kapitalberedskab ikke er tilstrækkeligt eller ved en evt. konkurs.

Der er ikke noget krav om, hvornår restindbetalingen på kr. 375.000 skal foretages udover, at de forfalder ved påkrav fra selskabets ledelse.

Til sidst skal du være opmærksom på, at selskabets interessegrupper (kunder, leverandører, banker m.v.) vil kunne se på eks. CVR.dk, at selskabet kun har fået indbetalt aktiekapitalen delvist.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47

Jeg tillader mig lige at liste selskabsloven:

Indbetaling af selskabskapital

§ 33. Der skal til enhver tid være indbetalt 25 pct. af selskabskapitalen, dog mindst 50.000 kr. Fastsættes en overkurs, skal overkursen indbetales fuldt ud, uanset at en del af selskabskapitalen ikke indbetales. Indbetalingen skal ske i forhold til hver enkelt kapitalandel. Hvis hele eller en del af selskabskapitalen indbetales ved indskud af andre værdier end kontanter, jf. § 35, skal hele selskabskapitalen dog indbetales.

MVH

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)