Jeg vil gerne starte en tømrervirksomhed. Jeg ved dog ikke om jeg skal vælge at oprette et aps eller et A/S. Jeg hælder mest til et A/S, da jeg synes dette virker mere seriøst overfor kunderne/ samarbejdsparterne - især hvis man er i gang med store projekter. Jeg har lige et par spørgsmål: Hvis jeg har forstået det korrekt, kan man vente med indskyde de 500.000 kr og starte med at indskyde minimum 25% af hæftelsen, altså 125.000 kr. Kan man på nogen måde, ligesom ved et aps, indskyde værdier - for mit vedkomne værktøj, stillads etc.? Hvornår skal de resterende 375.000 kr betales, kan man selv sætte et ultimo her? Når virksomheden hen over en periode forhåbentlig er blevet mere værd, vil dette så kunne anses for at virksomheden dermed er 500.000 kr værd? Jeg vil i samme ombæring oprette et holdingselskab, hvad er her forskellen på et aps og et A/S? Undskyld de mange spørgsmål. Jeg vil bare gerne være ordentlig forberedt. |
Hej
Stiftelse af et A/S med delvis indbetaling af kapitalen, kr. 125.000 af kr. 500.000, bevirker, at du som ejer hæfter for restindbetalingen af kapitalen kr. 375.000.
Indskud af værdier på kr. 375.000 er en mulighed, men det kræver en vurderingsberetning af en godkendt revisor, og vil alt andet lige kunne bliver en bekostelig affære, især hvis det er værktøj og maskiner mv..
Mit råd er umiddelbart at starte som et ApS og herefter oparbejde kapitalen til kr. 500.000, hvorefter ApS kan konverteres til et A/S.
Tonny