Hej jeg har to ejendomme jeg lejer ud, ejendommene er solgt til et APSselskab, hvor der skyldes et beløb fra selskabet til mig fra salget, der er ikke lavet en gældsoverdragelse hos kreditforeningen. jeg har stadig lånene på husene personligt, men ejer dem ikke. det er jeg er i tvivl om er, om jeg kan bruge rentefradraget personligt, da jeg stadig betaler af på ejendommene, men ikke ejer dem. på min selvangivelse, sætter skat spørgsmålstegn ved fradraget, da de kan se, at jeg ikke er ejer. bliver jeg nød til at lave en gældsoverdragelse, dette vil koste 10000 kr og så vil jeg stige i rente procent.
jeg kan ikke se du kan ha solgt ejendommene til et ApS uden at lånene følger med og dermed gældsoverdragelse med omk og en mulig ny rente. Hvordan har du solgt dem til dit ApS uden at køre lånene med over? -
Det beløb som dit ApS skylder dig - har du det forrentet som det skal efter fuld markedsrente så du der har en indtægt?
Har kreditforening eller bank ikke sikkerhed/pant i ejendommene som nu virker lidt underlig -
Jeg ville nok ofre en revisor time - det er ikke så dyrt, hvis ikke en herinde vover et 100% svar
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jeg kan ikke se du kan ha solgt ejendommene til et ApS uden at lånene følger med og dermed gældsoverdragelse med omk og en mulig ny rente
Enig John. At man har siddet hjemme ved køkkenbordet og har solgt sine ejendomme til sigselv uden at ændre lånedokumenter, tinglysning mv. til selskabets navn vil ingen anderkende. Hvis en sådan transaktion ikke bygger på substans leger man med ilden. Det kan være med til at skabe et falsk billede af økonomien i aps. At noget sådant er alvorligt ses eksempelvis af sagen med "Champagnedrengen".
Planen var da jeg solgte ejendommene til selskabet, at der skulle laves en gældoverdragelse. men pga. en langsom advokat der ordnede handlen for mig endte jeg med at betale personligt af på lånet i et år, før det var i orden fra advokatens side, med skøder osv. og ved sidste regnskab overførte jeg rentefradraget til selskabet. selskabet har en gæld til mig personligt, efter handlen, som bliver betalt af med lejeindtægten. jeg har kun rådført mig med en bankrådgiver som godt mente jeg kunne beholde realkredit lånene, også lade selskabet betale mig af. jeg vil helst ikke ud i noget der er på kant med loven, derfor ville jeg gerne have en mening her inde fra.
Hvis ejendommene er skødet, så er det formentlig med anmærkninger for realkreditgælden.
Hvordan dette tackles, det må pågældende berigtigende advokat så udrede. Ydermere er det jo ikke en gang sikkert, at kreditforeningen accepterer et debitorskift og vil kræve gælden indfriet. Som minimum vil der alt andet lige blive krævet personlig kaution for realkreditgælden.
@ for trådstarter vil hans personlige renter blive udlignet af renteindtægten fra selskabet og renteudgiften realkreditlånet, således det reelt er selskabet, som har renteudgiften og fradraget.
Der er dog tale om lidt for meget "gætteri", men dog en helt speciel situation, som ikke er helt efter bogen, selv om der kan være en fornuftig forklaring...