Hej Amino'er, Jeg hjælper en virksomhed med deres hjemmeside og deres aktiviteter på de sociale medier, hvilket betyder, at jeg (som minimum) resten af 2014 bruger en 4-6 timer ugentligt på dette. Jeg er ikke ansat af den pågældende virksomhed, men skal derimod sende en faktura, hvor jeg opkræver et beløb afhængig af det præcise timetal (for en samlet måned). Lige pt har jeg ingen virksomhed, så fakturaerne skal sendes fra mig som privatperson. (Jeg har stadig til gode at sende den første). Hertil har jeg et par spørgsmål: - Moms? Jeg kan forstå, at jeg kan tjene kr. 50.000 over en 12 måneders periode momsfrit. Det beløb kommer jeg ikke op på som tingene ser ud nu. Hvordan afspejler det sig i fakturaen? - CPR-nummer? Jeg har søgt, men finder tvetydige informationer vedr. oplysning af mit CPR-nummer. Skal dette skrives på fakturaen? Og er der andre specielle ting, der skal påskrives fakturaen? - Hvordan skal jeg gøre SKAT opmærksom på min forventede indtægt på forskudsopgørelse og/eller lign.? Min primære indtægtskilde er SU. Så det er vel noget b-indkomst, men det er ikke en løn-indkomst .. eller? - Er der fordele ved at starte en virksomhed? Fordele for mig eller virksomheden, der skal betale mig? Økonomisk, skattemæssigt eller bare for nemheds skyld? Det spiller ingen rolle overfor den pågældende virksomhed, at det ser "mere professionelt ud", hvis fakturaen har et CVR-nummer på, men det er ikke utænkeligt, at jeg vil få brug for at sende fakturaer til andre senere hen (ved lignende arbejde). Bør jeg derfor oprette en virksomhed nu, så der - så at sige - er referencer på arbejde udført af virksomheden? På forhånd tak! |
Jeppe:1
Moms? Jeg kan forstå, at jeg kan tjene kr. 50.000 over en 12 måneders periode momsfrit. Det beløb kommer jeg ikke op på som tingene ser ud nu. Hvordan afspejler det sig i fakturaen?
2
- CPR-nummer? Jeg har søgt, men finder tvetydige informationer vedr. oplysning af mit CPR-nummer. Skal dette skrives på fakturaen? Og er der andre specielle ting, der skal påskrives fakturaen?
3
- Hvordan skal jeg gøre SKAT opmærksom på min forventede indtægt på forskudsopgørelse og/eller lign.? Min primære indtægtskilde er SU. Så det er vel noget b-indkomst, men det er ikke en løn-indkomst .. eller?
4
- Er der fordele ved at starte en virksomhed? Fordele for mig eller virksomheden, der skal betale mig? Økonomisk, skattemæssigt eller bare for nemheds skyld? Det spiller ingen rolle overfor den pågældende virksomhed, at det ser "mere professionelt ud", hvis fakturaen har et CVR-nummer på, men det er ikke utænkeligt, at jeg vil få brug for at sende fakturaer til andre senere hen (ved lignende arbejde). Bør jeg derfor oprette en virksomhed nu, så der - så at sige - er referencer på arbejde udført af virksomheden?
1 ikke tjene men max forvente at omsætte for 50.000 kr på 12 mdr - omsætte - ikke tjene - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html
2 ja du skal skrive dit CPR nummer, da den virksomhed der betaler dig er forpligtet til at indberette betalingen til skat som bidragspligtig b indkomst hver gang han betaler dig - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html
3 - du forskudsregisterer det som b indkomst ja - skat får besked om det fra arbejdsgiveren som du så i linket i 2
4 - problemet er om du driver virksomhed eller laver honorar eller freelance uden egentlig erhvervsmæssig risiko - det vælger man ikke selv, det ligger i arbejdet og risikoen som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html Har du flere kunder kan det være oplagt at ha virksomhed, med de fordele det kan være at kunne trække købsmoms fra - men jo skulle lægge moms på ens regninger (ligemeget for firma der modtager for de kan trække den fra) og så det at du jo så skal angive moms, føre regnskab og beskattes af overskuddet
vh John H