Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver noteret for sygedage i weekenden, hvis syg fredag

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Ja, pga. planlægning forstår jeg godt at man vil have besked, men at det bare er nemmere at regne med hvis man tager weekenden med, den køber jeg altså ikke... :-) Forhåbentlig kan virksomhederne godt sætte et regnestykke op som præsenterer 4 måneders mistet arbejde, til trods for at der er en masse weekender imellem, uden at skulle tilføje ekstra opfundne sygefraværsdage.

Tag mit lettere provokerende eksempel med en pædagog som melder sig syg lige før fyraften fredag og melder sig rask igen til arbejde mandag morgen. Personen har ikke gjort skade på virksomheden på nogen måde, men alligevel vil der ikke gå meget mere end over et år, før personen har 120 dages fravær - på papiret. Til trods for at personen aldrig har været syg.

Det er et søgt eksempel, men du forstår vel min pointe?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:58

Hej Kenneth,

Jeg må sige, at det kommer bag på mig, at jeg skulle have en fjendsk attitude.

Der er hverken gjort brug af store bogstaver (andet end indledningsvist i sætninger) eller masser af spørgsmålstegn (som folk bruger når de vil irettesætte eller kalde folk for spader) eller mangfoldige udråbstegn (som ofte bruges når folk råber eller mener de har ret).

Jeg har skrevet på godt dansk, at jeg ikke forstår pointen med, at du ønsker at man kun tæller de dage, hvor medarbejderen har været skemalagt.

Så hvis du synes jeg er fjendsk, så må jeg beklage dette.

Hvis vi nu lige tager 120 dages reglen, men efter dit ønske/Johns forslag: 120 dage lavet om til arbejdsdage (ca 80)

Nu ved vi, at din kone er pædagog og måske arbejder efter samme skema uge efter uge. Det gør man ikke mange steder - der har man endda helt op til 16 ugers planer, som er meget vanskelige at administrere, da man også skal sikre at ingen arbejder efter kl 17.45 mere end 2 gange om ugen, at de kun arbejder max to weekends om måneden og de ikke er skemalagte på helligdage etc.

Når man så skemalægger 2x16 uger frem i tiden og har sygdom, så vil det være en nærmest umulig opgave at registrere sygdommen korrekt, da man skal kigge i skemaet hver eneste dag for at se, hvor meget medarbejderen var skemalagt til. Idag sætter du et kryds i kalenderen: 1 dag syg. 2 dage syg etc etc.

Med andre ord, så er det sindssygt nemt at administrere, da man ikke registrerer nettotimer, men bare dage.

Du har måske en pointe i, at du arbejder 20 dage, men registreres for 31 dages sygdom. Men det er jo helt ligegyldigt, så længe at du får din fulde løn og der ikke sladres om det til nye kommende arbejdsgivere. Din nuværende arbejdsgiver kan heller ikke bruge det til noget, da han først kan reagere efter 120 dage, hvilket er pænt lang tid. Og har du 120 dages sygdom spredt over et kalenderår og ikke samlet, så skal man godt nok være en skrøbelig fætter.

Dit andet eksempel med, at du kun er væk i 30 minutter og ikke 15,5 timer er sådan set også fint nok. Men du mister jo ikke løn, goder, anciennitet eller andet. Du får din løn. Arbejdsgiveren til gengæld aner ikke, om du kommer mandag eller ej, og skal måske ud og finde en vikar eller have en afløser ind eller lignende. Ergo vil arbejdsgiver have, hvis ikke gene - så i hvert fald bekymring om, hvor vidt du kommer mandag morgen eller ej. Og forskellen er jo den samme. Ingen forskel med andre ord.

Vi snakker altså ren og skær administration her og ikke ulemper for arbejdstageren. Det er derfor, at jeg ikke forstår, hvorfor du ønsker systemet ændret. Det er altså ikke fjendtlighed, men lad os kalde det "et dumt spørgsmål". Hvorfor ændre et system der ellers fungerer og ikke har ulemper for nogen?

Tilmeldt 31. Jan 14
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 13:04

Kenneth:

Jeg synes bare at det er besynderligt at jeg på en måned får løn for 20 dages arbejde, men hvis jeg er syg hele måneden, så bliver jeg noteret for 31 dage? Det er ikke logisk.

Men tak for svar, alle sammen.... :-)

Du får ikke løn for 20 dages arbejde, du får løn for (hvis du er månedslønnet) 160,33 timer fordelt på 37 timer om ugen :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:16

White Noize:
Du får ikke løn for 20 dages arbejde, du får løn for (hvis du er månedslønnet) 160,33 timer fordelt på 37 timer om ugen :)

Haha, godt ord igen! :-) Der var jeg selv en synder af næsten samme kaliber som spørgsmålets udgangspunkt... godt spottet... ;-)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)