Hej alle i søde Aminoer! Stiller dette spørgsmål i frygt for at lyde dum, men hvad pokker, hvis kan ikke spørger bliver man jo ikke klogere. Kom lige til at tænke på følgende: Er det muligt at trække momsen fra ved køb af en virksomhed? Dvs. hvis man køber en virksomhed for 100.000kr. Kan man så trække momsen fra, altså 20.000 Så man reelt set kun betaler 80.000? :) Glæder mig til at høre fra jer :D De bedste hilsner |
Træk moms fra ved køb af virksomhed?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
Der er jo ikke moms på virksomheder som sådan. Moms er jo noget der er på varer og ydelser der sælges fra momsregistrerede og kun moms der fremgår tydeligt af en regning kan man trække fra - det vil det ikke gøre hvis du køber goodwill men hvis du køber en virksomheds varelager, så KAN der være moms på (men kan også være der ikke er hvis det er en virksomhed der lukker/overtages samlet for her skal den som udgangspunkt sælge aktiverne uden moms) Du vil altid se moms fremgå helt tydeligt på regningen hvis du kan trække nogen moms fra - her lidt BASALT OM MOMS OG SKAT for nye virksomheder vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
1000 tak! Hvor er det fantastisk der findes SÅ hjælpsomme og begavede mennesker som dig! :D Igen mange 1000 tak :) |
Hvis der er tale om en virksomhedsoverdragelse, så er det jvf. momslovens bestemmelser ingen moms. Tonny |
som vel forhåbentlig også var med i mit svar ![]() ![]() |
Man kan som sælger i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse ikke lovligt udstede en faktura med moms. Reglerne fremgår her http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1946944 som iøvrigt henviser til Momslovens § 8 Tonny |
jamen vi er jo slet ikke uenige Tonny - virksomhedsovertagelse så er der ikke moms - kun hvis det er en del af noget og virksomheden kører videre. Hvis det er lukning/overdragelse af alle - så er der ikke moms på fakturaen - og det var mere for at trådstarter forstår, at den nemme måde at vide, om der er momsfradrag på køb er - om der er moms på fakturaen. Omvendt har du jo et godt point hvis det er sælger der evt til lukke og sælge alt der skal vide, at han ikke skal lægge moms på - for det skal han ikke. Jeg TROR dog, at det er trådstarter som køber der vil vide, hvis han har fået besked på at "virksomheden" koster 100.000 kr - eller fået en faktura på 100.000 kr - og nu vil vide om han kan trække 20 t fra i moms af sig selv - og det kan han ikke (ved en lukning) for der må ikke være moms på fakturaen - så hvis sælger gør ret - har trådstarter det nemt - kun momsfradrag når moms (korrekt lovligt) fremgår af fakturaen vh John H |
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)