Hej Amino. Jeg er ved at åbne en webshop, og kunne i den forbindelse godt tænke mig at have en erhvervsmobil der udelukkende bliver brugt til erhverv. Den skal have virksomhedens hovednummer, og derfor kun bruges når kunder ringer ind i virksomheden og har brug for hjælp. Virksomheden ligger på en privatadresse, og så vidt jeg har kunne læse mig frem til betyder det at en erhvervstelefon bliver anset som fri mobil, hvilket giver en beskatning på 2600 kr.-. Kan det passe at man ikke kan have en erhvervstelefon som udelukkende bliver brugt til erhverv, uden at skulle beskattes af den privat? Jeg ved godt at det kun kræver et opkald i privat øjemed før hammeren falder, men det kommer slet ikke på tale da 1: mobilen bevidst skal være rent erhverv og jeg gerne vil skille privat og erhverv fra hinanden og 2: abonnomentet på min private telefon indeholder både mere data og tale, så det ville være hul i hovedet at bruge erhvervstelefonen privat. Er der nogle der har haft samme overvejelser? Eller skal man bare tage beskatningen som en del af det at være iværksætter? :) Mvh. Christian |
Hej Christian,
Christian:Virksomheden ligger på en privatadresse, og så vidt jeg har kunne læse mig frem til betyder det at en erhvervstelefon bliver anset som fri mobil, hvilket giver en beskatning på 2600 kr.-.
Korrekt.
Christian:Kan det passe at man ikke kan have en erhvervstelefon som udelukkende bliver brugt til erhverv, uden at skulle beskattes af den privat? Jeg ved godt at det kun kræver et opkald i privat øjemed før hammeren falder, men det kommer slet ikke på tale da 1: mobilen bevidst skal være rent erhverv og jeg gerne vil skille privat og erhverv fra hinanden og 2: abonnomentet på min private telefon indeholder både mere data og tale, så det ville være hul i hovedet at bruge erhvervstelefonen privat.
Er der nogle der har haft samme overvejelser? Eller skal man bare tage beskatningen som en del af det at være iværksætter? :)
Du har mulighed for at bruge den privat - derfor privat beskatningen. At det er 'dumt', fordi du også har en anden telefon, er sagen uvedkommende i virkeligheden.
KH. Lars