Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af telefon.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg er ved at åbne en webshop, og kunne i den forbindelse godt tænke mig at have en erhvervsmobil der udelukkende bliver brugt til erhverv.

Den skal have virksomhedens hovednummer, og derfor kun bruges når kunder ringer ind i virksomheden og har brug for hjælp.

Virksomheden ligger på en privatadresse, og så vidt jeg har kunne læse mig frem til betyder det at en erhvervstelefon bliver anset som fri mobil, hvilket giver en beskatning på 2600 kr.-.

Kan det passe at man ikke kan have en erhvervstelefon som udelukkende bliver brugt til erhverv, uden at skulle beskattes af den privat? Jeg ved godt at det kun kræver et opkald i privat øjemed før hammeren falder, men det kommer slet ikke på tale da 1: mobilen bevidst skal være rent erhverv og jeg gerne vil skille privat og erhverv fra hinanden og 2: abonnomentet på min private telefon indeholder både mere data og tale, så det ville være hul i hovedet at bruge erhvervstelefonen privat.

Er der nogle der har haft samme overvejelser? Eller skal man bare tage beskatningen som en del af det at være iværksætter? :)

Mvh. Christian

Alt i elektronik hos evermart.dk

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 10:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Christian,

Christian:
Virksomheden ligger på en privatadresse, og så vidt jeg har kunne læse mig frem til betyder det at en erhvervstelefon bliver anset som fri mobil, hvilket giver en beskatning på 2600 kr.-.

Korrekt.

Christian:

Kan det passe at man ikke kan have en erhvervstelefon som udelukkende bliver brugt til erhverv, uden at skulle beskattes af den privat? Jeg ved godt at det kun kræver et opkald i privat øjemed før hammeren falder, men det kommer slet ikke på tale da 1: mobilen bevidst skal være rent erhverv og jeg gerne vil skille privat og erhverv fra hinanden og 2: abonnomentet på min private telefon indeholder både mere data og tale, så det ville være hul i hovedet at bruge erhvervstelefonen privat.

Er der nogle der har haft samme overvejelser? Eller skal man bare tage beskatningen som en del af det at være iværksætter? :)

Du har mulighed for at bruge den privat - derfor privat beskatningen. At det er 'dumt', fordi du også har en anden telefon, er sagen uvedkommende i virkeligheden.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 10:51

Hej Lars.

Tak for det hurtige svar - det er der jo ikke så meget at gøre ved :)

Men er det fordi det er en mobil telefon at man bliver beskattet?

Jeg tænker her hvem der mon bliver beskattet af jysk, lego osv. hovednumre?

Mvh. Christian

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 07:27

Christian:

Hej Lars.

Tak for det hurtige svar - det er der jo ikke så meget at gøre ved :)

Men er det fordi det er en mobil telefon at man bliver beskattet?

Jeg tænker her hvem der mon bliver beskattet af jysk, lego osv. hovednumre?

Mvh. Christian

Hej Christian,

Pas på med den sammenligning. Du er en enkeltmandsvirksomhed. Det gør dig = dit firma. Ergo er din firmatelefon = din telefon (privat). Legos hovednummer er vel næppe en af medarbejdernes faste arbejdstelefoner.

KH. Lars

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 07:41

Hej Lars.

Når du skriver dette:

Lars Thomsen:
Du er en enkeltmandsvirksomhed. Det gør dig = dit firma.

Referere du så til min virksomhedsform (i så fald er dette ikke korrekt, da min virksomhed er et A/S) eller det at jeg er den eneste medarbejder i virksomheden? Bare lige for at forstå retorikken.

Jeg har forresten valgt bare at tegne et nyt abonnement privat, og så lade det være virksomhedens kontakt nr. så jeg kan skille privat og erhverv ad - det var billigere end beskatningen :)

Tak for hjælpen!

Mvh. Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03

Hvis din virksomhed er et A/S = selskab - og specielt når du privat betaler et andet mobilabonnement så kan du lave en tro og love erklæring til selskabet om at du ikke benytter den mobil du nu skriver om og undlade beskatning af den. Det er en af forskellene på et selskab som et aktieselskab og en personlig virksomhed. I den personlige kan man ikke lave tro og love til sig selv - det kan man i et aktieselskab

Jeg hørte skat direkte, og det med at ha en ekstra var deres - nok fremadrettede svar, nemlig at alle private må forventes at ha en privat mobiltelefon og at de også rådede ejere af selskaber der skulle modtage tro og love erklæring, at lige checke at den ansatte havde abonnement selv, det ville være en naturlig del i 2013 af at se det sandsynlige i tro og love erklæringen. - lige som arbejdsgiveren så havde krav på sig til at løbende bedømme om det ex beløbsmæssigt virkede rimeligt at den kun benyttedes i selskabet (og uafhængigt svarede skattefar på twitter helt samme)

Jeg tror som ikke det er 100% men i dit fald (og alle andre) er jeg ret sikker på det er en stærk anbefaling når ejer af selskabet er den som skriver tro og love til sig selv (også selvom aktieselskabet faktisk ikke er til sig selv)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45

Cookie - John Hannover:
Hvis din virksomhed er et A/S = selskab - og specielt når du privat betaler et andet mobilabonnement så kan du lave en tro og love erklæring til selskabet om at du ikke benytter den mobil du nu skriver om og undlade beskatning af den.

Uden at have dyrket det videre - så mener jeg netop at SKAT tidligere har afvist argumentet om tro og love erklæring - fordi det ikke giver mening at kontrollere sigselv. Men som sagt ikke kontrolleret praksis....

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 11:50

Christian:

Når du skriver dette:

Lars Thomsen:
Du er en enkeltmandsvirksomhed. Det gør dig = dit firma.

Referere du så til min virksomhedsform (i så fald er dette ikke korrekt, da min virksomhed er et A/S) eller det at jeg er den eneste medarbejder i virksomheden? Bare lige for at forstå retorikken.

Ah, allright. Jeg læste bare, at du var ved at starte en webshop, og tænkte straks at du så var enkeltmandsvirksomhed. Det må være en arbejdsskade ;-)

Kh. Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

Henrik Koudahl:
Uden at have dyrket det videre - så mener jeg netop at SKAT tidligere har afvist argumentet om tro og love erklæring - fordi det ikke giver mening at kontrollere sigselv. Men som sagt ikke kontrolleret praksis...
Lyder naturligt , men omvendt er det jo to forskellige juridiske enheder - med samme person som kontrollant. Jeg har prøvet at spørge skat direkte.

Tidl har de svaret mig at for ApS kunne det accepteres (ikke bindende svar) men at de stærkt tilrådede et ekstra privat abb betalt da det normalt idag var utænkeligt ikke at ha EN privat mobi hvis man udelukkedes fra at bruge firmamobilen generelt. De kunne derfor i det svar, godkendes med tro og love når ejer kunne påvise en anden telefon

Skal lige siges at ejer ikke var eneste ansatte og bogholderi til kontrol, men det ændrer nok ikke meget

Kunne være sjovt at vide hvad praksis siger.

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 14:34

Tak for svar! Det er er rigtig brugbar info som jeg har skrevet ned.

Hvis mit mobil forbrug i virksomheden griber om sig, vil jeg undersøge sagen nærmere med den "tro og love erklæring".

I må have en god dag.

Med venlig hilsen

Christian

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)