Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fradrag af udstyr som bruges privat og i firma

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er helt ny og lige startet mit eget fritids firma ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg bruger dinero til at lave mit regnskab i.

Jeg har købt en printer som jeg kommer til at bruge både privat og i firmaet cirka 50/50. Når jeg så opretter et køb på det og vælger småanskaffelser hvilken pris skal jeg så skrive? Skal det være prisen på fakturaen eller prisen delt med 2 jeg skriver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46763
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Feb 14
Skrevet kl. 20:41

Hej John

Jeg er ked af det men jeg forstår det ikke :) Hvad har momsen med det at gøre? Jeg er ikke moms registreret?

Jeg kan ikke finde nogen steder hos skat at de skriver noget om moms, de skriver bare:

Private udgifter kan ikke fradrages

Kun udgifter, der vedrører din virksomhed, kan trækkes fra. Private udgifter kan således ikke trækkes fra i virksomhedens overskud. Udgifter, som du bruger både i din virksomhed og til private formål, kan kun trækkes fra med den del, du bruger i virksomheden. Bruger du for eksempel en bil både i virksomheden og til private formål, kan du kun fratrække en andel af bilens samlede udgifter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50

aha - jeg troede du havde virksomhed og dermed CVR med moms.- Du kan ikke trække internet fra så f.-eks. men måske tage en afskrivning på f.eks en printer i forhold til hvad du bruger den MEN det skal så være ganske så klart at den del du vil lave afskrivning på er 100% klart tilhørende virksomheden og jeg tror ikke de ville købe den med internet og ville også tvivle på printer - hvor længe holder den .- måske toner og papir i forhold til brug,  men det er ikke noget speciale for mig med folk der driver virksomhed uden at drive som erhverv med moms - så jeg tror andre må ind eller du må ringe til skat. 

Dine muligheder er klart ringere end for en med CVR og moms

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ hf 76, du bogfører den del som skal belastes virksomheden. På fakturaen skriver du fordelingen mellem privat/virksomhed.

Tilmeldt 23. Feb 14
Skrevet kl. 21:15

Tak for svar og jeres tid begge 2! Henrik det var lige det svar jeg skulle bruge. Nu kan jeg bogføre min printer...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:22

Henrik Koudahl:
du bogfører den del som skal belastes virksomheden. På fakturaen skriver du fordelingen mellem privat/virksomhed.
Henrik kan du sige noget om forholdstal - hvis det eksisterer. 
Lad os forestille os en person der tjener ex 3000 kr om året på en eller anden sideaktivitet, som måske bruger computer og - ja hvorfor ikke internet.

Her villejeg vel ikke tro man bare kunne tage alle 5000 kr og sige, ikke en rød øre af dem var kommet uden computer og internet, men da man vel næppe her må ha underskud - så trække noget der ligner alle 5000 fra - som ex ½ internet  20% computer eller hvad der nu kunne relateres med fornuft?

Er der nogen grænser for den slags 

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34

Her vil der være tale om skøn. Vigtigst at man kan sandsynliggøre fordelingen. Oftest ses fordelingen 50/50, men kan lige så godt være 80/20 hvis det fordelingen.

Du har naturligvis ret i, at hvis man kører med vedvarerende underskud kan risikere at et evt underskud kan blive begrænset. Ligesom der heller ikke gives fradrag for 20 procent af eksempelvis spisebordet bare fordi man sidder og laver sit regnskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40

Henrik Koudahl:
hvis man kører med vedvarerende underskud kan risikere at et evt underskud kan blive begrænset.

Vil man overhovedet kunne angive et underskud for en lille forretning uden CVR normalt?

Jeg mener - man bruger computer og internet og de kunne være 50/50 men computeren er jo ikke slidt bort på et år og kommer jo ikke som ved en registreret virksomhed til at ejes der, men er stadigt blot ens privat - men måske skrevet ned med 50% om året - hvert år i 4 år Big Smile

Henrik Koudahl:
Ligesom der heller ikke gives fradrag for 20 procent af eksempelvis spisebordet bare fordi man sidder og laver sit regnskab.
nej netop, men hvis nogle af de mange unge herinde har 5000 kr affiliate eller hjulpet med IT som eneste indtægt, og så trak ex halvt internet og et par tusinde fra for computer andel - (som jo begge dele kræves til IT og affilite/ lave web side for andre osv) så ville du godt turde sige-  halvdelen af net og noget computer som udgift - og derved måske kommer ned på rent 0 til skat??

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52

Cookie - John Hannover:
så ville du godt turde sige-  halvdelen af net og noget computer som udgift - og derved måske kommer ned på rent 0 til skat??

Vi er basalt set ovre i Statskatteloven paragraf 6 om udgifter der er medgået til at sikre og erhverve indkomsten. Men det er så vigtigt at have sondringen mellem den skatteretlige "hobbyvirksomhed" og den erhvervsdrivende virksomhed. Hvis ikke indtægterne står mål med udgifterne så er det overvejende sandsynligt at underskud begrænses.

Måske man skulle overveje at lægge sin "hobbyvirksomhed" i et IVS? :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)