Hej Jeg har forgæves søgt forskellige steder (og min revisor er på vinterferie :-( ). Spørgsmål: Må et enkeltmandsfirma i virksomhedsordningen eje en hvidpladebil - altså en personbil. - Det må den selvfølgelig godt - så langt kan jeg godt selv svare :-) Men kan jeg undgå at blive beskattet af den, da den kun bruges i erhvervssammenhæng. Jeg har i privat navn selv en hvidpladebil, så den vil ikke blive brugt privat. hverken af mig eller ansatte. Altså udelukkende til firmakørsel mellem kunder osv. Man kan sige at den skal fungere nøjagtig på samme vilkår og skatte betingelser som en ren gulpladebil. Håber jeg har formået at formulere mig nogenlunde forståligt :-) P.s. uanset svar - vil det så gøre nogen forskel, hvis firmaet er et ApS? Birger |
Hvis bilen aldrig kommer hjem til dig, men står på en kontoradresse og KUN bruges til ren firmakørsel (og jeg ville næsten hvis det er ejer der skal køre den - føre kørebog for at bevise det) - så ja
Husk moms må ikke fradrages på nogen del, drift, benzin, parkering, bro osv på hvidpladebil
Kommer bilen med hjem til dig eller har du kontoret hjemme og er personlig virksomhed eller hovedejer i det ApS og har det fra din bopæl med bilen overnattende der - så tror jeg ikke ApS vil gøre nogen som helst forskel, men det ville jo nok høre en revisor om - igen ville jeg garanteret i den situation kræve de ansatte førte kørebog hvis revisor sagde god for at ha den stående ved din personlige hoveddør - også som hoved ejer i ApS
vh