Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et firma eje en hvidpladebil?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har forgæves søgt forskellige steder (og min revisor er på vinterferie  :-( ).

Spørgsmål:

Må et enkeltmandsfirma i virksomhedsordningen eje en hvidpladebil - altså en personbil.

- Det må den selvfølgelig godt - så langt kan jeg godt selv svare :-)

Men kan jeg undgå at blive beskattet af den, da den kun bruges i erhvervssammenhæng.

Jeg har i privat navn selv en hvidpladebil, så den vil ikke blive brugt privat. hverken af mig eller ansatte. Altså udelukkende til firmakørsel mellem kunder osv.

Man kan sige at den skal fungere nøjagtig på samme vilkår og skatte betingelser som en ren gulpladebil. 

Håber jeg har formået at formulere mig nogenlunde forståligt :-)

P.s. uanset svar - vil det så gøre nogen forskel, hvis firmaet er et ApS?

Birger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:04

Hvis bilen aldrig kommer hjem til dig, men står på en kontoradresse og KUN bruges til ren firmakørsel (og jeg ville næsten hvis det er ejer der skal køre den - føre kørebog for at bevise det) - så ja

Husk moms må ikke fradrages på nogen del, drift, benzin, parkering, bro osv på hvidpladebil

Kommer bilen med hjem til dig eller har du kontoret hjemme og er personlig virksomhed eller hovedejer i det ApS og har det fra din bopæl med bilen overnattende der - så tror jeg ikke ApS vil gøre nogen som helst forskel, men det ville jo nok høre en revisor om - igen ville jeg garanteret i den situation kræve de ansatte førte kørebog hvis revisor sagde god for at ha den stående ved din personlige hoveddør - også som hoved ejer i ApS

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 20:35

Hej John

Tak for hurtig svar.

Jo - du rammer plet mht. "parkering" Bilen vil komme til at blive parkeret på firmaets adresse, som også er min privat adresse.

Så som jeg forstår på dig, så skal der virkelig holdes skarp kontrol med kørebogen.

Birger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:45

Ja - personlig virksomhed og bilen parkeret hjemme hvor kone og mand kan bruge den - farligt - og om kørebog alene kan redde den fra skat af fri bil er jeg nok noget tvivlsom til - jeg ville høre min revisor om han ville bakke mig op skriftligt og stå ved min side hvis skal brokkede sig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)