Jeg skriver fordi jeg vil høre om det er et lov-krav at erhverve sig et CVR nummer når man skal gøre forretning i Danmark? Altså kan man have en virksomhed uden et CVR nummer? Eller er det ulovligt?
Kravet om CVR opstår først i det øjeblik at du kan forvente at omsætte for over 50.000 kr på 12 mdr i træk. Lige så snart du kan se at det nok bliver tilfældet så skal du registreres - se MOMSREGISTRERINGSPLIGT i linket
Kan du forvente at sælge for mindre, så må du godt drive virksomhed uden at være registreret - Du driver så som person - Du kan læse om at være "VIRKSOMHED" UDEN MOMS OG CVR i linket
Uden CVR må du ikke trække nogen moms fra og ikke lægge moms på, og dine udgifter skal være helt tæt tilknyttet det at skaffe indtægten, altså ikke omfatte køb af en række ting du også bruger privat - kun trække udgifter fra som er direkte knyttet til indtægen som udgangspunkt
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har læst hvad du har skrevet inde på din blog vedr. "Virksomhed uden moms og CVR", og det virker lidt som om at den eneste forskel er at man ikke har et CVR nummer, man skal stadig lave en selvangivelse og forskudsregistrering. Jeg kunne forestille mig at have en enkelmandsvirksomhed med et CVR nummer ville have visse fordele bl.a. over for kunderne. Det virker mere professionelt i mine øjne og med et CVR nummer kan kunderne se at man er en dansk registreret virksomhed, det giver også en vis trykhed.
Målet er at have en virksomhed ved siden af mit nuværende arbejde, og så simpelhen køre det som en hobby. Jeg er fotograf.
Ja korrekt - regnskab skal du føre helt som for CVR bare uden moms og ja - jeg synes vel også at CVR for mange virker mere seriøst. Det som kan spille lidt ind er også hvem dine kunder er. Hvis det er private - bryllupsfoto - børn osv - ja så bliver du jo i deres øjne 25% dyrere med moms - hvis det er momsregistrerede kunder, så er det lige meget for de trækker momsen fra.
Husk hvis du reelt kører det som hobby, må du ikke selvangive under 0 = ikke underskud
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Kan du uddybe "Husk hvis du reelt kører det som hobby, må du ikke selvangive under 0 = ikke underskud" lidt mere? Betyder det at jeg ikke må have underskud?
Det er jo klart nok, at et band der spiller ude 3 gange om året og har 2000 kr ind per mand ikke kan trække en masse instrument, lokale, transport og hvad ved jeg fra, og derved måske hver trække 25.000 kr fra i den personlige skat per år. Du vil i linket kunne se en række kriterier som skiller seriøst drevet og hobby
vh John H
Jeg går ud fra hvis man har et CVR nummer og registreret enkelmandsvirksomhed at det ikke er noget problem hvis man har fx har underskud. Det er vel kun for "hobby-virksomheden".
Korrekt - forudsat den er intensivt drevet. Man kan jo ikke bare - igen det band - oprette CVR og derved trække 25.000 kr fra for instrumenter, øvelokale osv - og kun spille ude få gange og ha 2000 kr i indtægt. Der vil skat ikke acceptere et underskud på 23.000 trukket fra i anden indkomst - men er det seriøst drevet - og du så selv en lang række kriterier der adskiller - så kan man ha underskud - Det ligger ikke alene i om man opretter CVR men i selve formen
Ellers vil jeg ha CVR for min madhobby og købe mad uden moms og få stort underskud - eller købe en masse kameraer fordi jeg håber at sælge fuglebilleder som del af min hobby Nå overdrivelse fremmer .... og du kan sagtens ha underskud hvis du driver det som egentlig virksomhed
Jeg tænker man kan altid starte sin virksomhed på hobby-basis, og efterfølgende få et CVR nummer og lave en enkeltmandsvirksomhed, hvis man ønsker at virksomheden skal være mere "seriøs drevet".