Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugtmoms i en gråzone

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino

Jeg er kommet i en situation, hvor jeg ikke umiddelbart selv kan gennemskue forholdene - dette til trods for jeg har læst SAMTLIGE indlæg her på amino og på Skats egen side. Det er lidt af en gråzone jeg er i og jeg vil sætte pris på, om nogen vil guide mig i den rigtige retning i nedenstående regnestykke.

Sagen er den, at jeg sælger med brugte varer, som jeg bl.a. køber ved privat/auktioner, fx Lauritz.com, på brugtmomsordningen og kan således ikke trække momsen fra.

Men før jeg sælger varerne videre - varen kan fx være en stol - får jeg dem sat i stand ved en snedker, hvor han pålægger normal moms. Mit problem opstår så nu, hvor jeg vil regne mig frem til min salgspris og deraf følgende moms, hvor jeg både har en pris hvor jeg kan trække momsen fra og en pris, hvor jeg ikke kan. Ret mig gerne i nedenstående regnestykke.

Jeg skal jo trække min salgsmoms (lad os sige 3000 kr) fra min købsmoms (udgør 700 kr for stolen efter brugtmoms + 975 kr ex. moms for snedkerarbejde = 1695 kr.)

Momsgrundlag udgør altså = ( 3000 - 1695 ) x 80% = 1060 kr.

25 % af 1060 kr. = 265 kr.

265 kr. er altså det momspligtige beløb, men er min beregning korrekt, nu hvor jeg blander både normal moms og brugtmoms i min beregning?

Jeg er mildest talt lidt i tvivl.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:56

Hej

Du bør læse dette link

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614

Du skal ikke blande brugtmoms og indgående moms sammen i din formel.

Din brugtmoms beregnes som din salgspris fratrukket din købspris, hvoraf der så beregnes brugtmoms.

Istandsættelse m.v. af varen med en momsfaktura indgår som almindelig faktura med fuldt momsfradrag.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:28

Hej Tonny

Tak for det hurtige svar. Jeg har læst på dit link og det giver god mening at adskille tingene fra hinanden, men vil du for afklaringens skyld tage dig den ulejlighed at opstille et regnestykke for dette i så fald?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christian Møller:

Jeg skal jo trække min salgsmoms (lad os sige 3000 kr) fra min købsmoms (udgør 700 kr for stolen efter brugtmoms + 975 kr ex. moms for snedkerarbejde = 1695 kr.)

Momsgrundlag udgør altså = ( 3000 - 1695 ) x 80% = 1060 kr.

25 % af 1060 kr. = 265 kr.

265 kr. er altså det momspligtige beløb, men er min beregning korrekt, nu hvor jeg blander både normal moms og brugtmoms i min beregning?

Hej Christian

For at bruge dine egne tal, hvor din beregning er forkert, så vil det se sådan ud:

Salgspris - købspris = 3.000,00 - 700,00 = 2.300,00 * 20%, ialt brugtmoms 460,00. Fortjeneste 1840,00

Snedkerarbejde kr. 975,00

Samlet fortjeneste = 1.840,00 - 975,00 = 865,00

Moms bliver: Udgående moms (brugtmoms) kr. 460,00 og indgående moms (snedkerarbejde) kr. 243,75

OBS! Hvis de brugte varer ændres fra sin oprindelige funktion, så kan du ikke anvende brugtmomsordningen, men skal beregne moms af den fulde salgspris.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43

Den beregning og opstilling var præcis hvad jeg efterspurgte. Nogle gange kan man blive helt forblændet af beregninger på kryds og tværs. Du skal have mange tak for grundig og hurtig hjælp Tonny! 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)