Så vidt jeg har forstået gælder der 14 dages returret fra modtagelse ved fjernsalg (som en webshop). Sagen er den, at jeg har fået en gave, som jeg gerne vil returnere. Helst uden at gavegiveren finder ud af det (haha!).
Jeg har undersøgt sagen hos virksomheden, hvor produktet er købt, men de siger, at returretten kun kan benyttes af køberen.
Det har intet med kvittering at gøre. Mit spørgsmål er om returret kan bruges af andre end køber.
Det har da i høj grad noget med kvittering at gøre! Mange varer kan købes flere forskellige steder. Og da du ikke har kvitteringen i en eller anden form, kan varen ikke returneres. Sig dog til gavegiveren at du gerne vil af med gaven, have noget andet......
Det har intet med kvittering at gøre. Mit spørgsmål er om returret kan bruges af andre end køber.
Det fremgår ikke klart nogen steder, om det er købet af varen der kan fortrydes (uanset hvem der vil fortryde det) eller det er forbrugerens handel der kan fortrydes (altså lige netop den ahndel, med den person)
Der står dog: 5.1. Den erhvervsdrivende skal give forbrugeren adgang til at fortryde aftalen i mindst 14 dage, jf. dog pkt. 5.6. (14,15)
Og da en aftale ingås mellem forretningen og en navngiven person, kan man faktisk ikke afvise at butikken har ret!
MEN... Uanset..... Du skal som minimum kunne bevise, at varen er købt i den pågældende butik... dette kræver en kvittering.
Jeg tror alle er enige om, at uden kvittering - ingen retur uanset hvad. Jeg kender ikke loven men alm fornuft siger mig at det BURDE være sådan, at kun oprindelig køber har returretten.
Ellers kunne man køb, sælge videre B2B og give B2B kunden returretten med - jeg tror det skal være den oprindelige køber der kan fortryde et køb og ikke noget der er videresolgt eller givet videre som gave, hvilket betyder accept af købet i mine øjne.
Enten lev med gaven, giv den videre, sælg den videre, eller tag risiko for, at dine glade øjne og tusinde tak da du fik den, nu forvandles lidt i gavegivers øjne - hvis du beder om kvittering. Det skulle nok ha været gjort lige da gaven kom - det er aldrig sjovt at give gaver som skal byttes, men det forekommer vel (jeg har endnu til gode at bytte en gave jeg har fået) SKAL du bede om kvittering fra gavegiver, så vær sikker på du stadigt er i 14 dgs periode og regn med penge går retur til gavegiver der så giver dem til dig
Det fremgår ikke klart nogen steder, om det er købet af varen der kan fortrydes (uanset hvem der vil fortryde det) eller det er forbrugerens handel der kan fortrydes (altså lige netop den ahndel, med den person)
Der står dog: 5.1. Den erhvervsdrivende skal give forbrugeren adgang til at fortryde aftalen i mindst 14 dage, jf. dog pkt. 5.6. (14,15)
Og da en aftale ingås mellem forretningen og en navngiven person, kan man faktisk ikke afvise at butikken har ret!
MEN... Uanset..... Du skal som minimum kunne bevise, at varen er købt i den pågældende butik... dette kræver en kvittering.
TAK. Endelig et svar på mit spørgsmål :). Der står også I deres forretningsbetingelser at køberen har returretten.
Hvad angår kvittering, så er der jo også mange andre ting, der skal være opfyldt. Varen skal være i samme stand som ved køb. Varen er stadig indpakket og jeg HAR kvittering. Så det er ikke dér problemet ligger.
Hvad angår kvittering, så er der jo også mange andre ting, der skal være opfyldt. Varen skal være i samme stand som ved køb. Varen er stadig indpakket og jeg HAR kvittering. Så det er ikke dér problemet ligger.
Så forstår jeg ikke problemet.
Hvorfor sender du så ikke bare varen retur, med en kopi af kvitteringen?
gætter på at audit kan være bange for at pengene går tilbage på det kreditkort som vel gavegiver brugte til at betale med - og gerne vil ha, at pengene går ind på hans audits egen konto - evt ring og hør dem om du må angive kontonummer for returbetaling da de skal til anden konto bare, måske de vil det