Hej derude Jeg har fået en idé. Jeg er statskundskabsstuderende, og jeg er netop gået i gang med at skrive mit bachelorprojekt. Jeg har interesseret mig for politik siden starten af gymnasiet, og jeg kan huske, hvordan min politiske nysgerrighed eksploderede i gymnasietiden. I 1.g ville jeg så gerne kunne forstå, hvad der foregik i dansk politik, men de nyheder, jeg blev mødt med, var meget uigennemskuelige og "indforståede". Jeg husker at jeg spurgte min far, hvor han havde fået alt sin viden om dansk politik fra. Han svarede, at han jo havde fulgt med i politik i mange år. Og så sagde han, at han havde hørt P1 på vej til og fra arbejde lige så længe han kunne huske. Jeg begyndte at høre P1 Morgen hver dag, inden jeg tog i skole, og nå ja - så har jeg læst statskundskab i små 3 år nu. Derudover har jeg indsamlet informationer, været til foredrag og suget til mig alle steder, jeg kunne komme til det. I dag giver nyheder om dansk politik mening for mig. Det gør de også for politisk interesserede og for personer, der har fulgt lidt med i politik gennem en årrække. Jeg er dog overbevist om, at hvis jeg ikke havde gjort en indsats (af egen lyst og vilje) for at finde hoved og hale i dansk politik, så havde billedet stadig været sløret i dag. Jeg vil gerne lave en blog/site, hvor dansk politik formidles helt klart og tydeligt. Siden skal være en slags "politik for dummies". Jeg er klar over, at politisk tæft er noget man får på baggrund af en helt grundlæggende prioritering. Den prioritering er der mange, der ikke orker at lave. De fleste danskere er dog enige om, at politik er vigtigt. Mange har bare den holdning, at "det lader jeg nogle andre om". Jeg synes, at danske medier gør politik mere kompliceret, end det behøver at være. Jeg mener at have evnerne, redskaberne og viljen til at kunne give disse danskere et indblik i dansk politik, som de ikke finder andre steder. Siden skal skabes til fordel for de personer, som finder politik vigtigt, men som har opgivet at følge med. Hvad tænker I om min idé? Jeg er meget interesseret i alle former for feedback :-) |
Det var dog en forrygende god idé!
Jeg kan virkelig godt relatere til, hvordan dét at se - og lytte til, nyheder om politik kan virke helt uforståeligt. Jeg vil sammenligne det med at lære et fremmed sprog. Det er helt volapyk, lige indtil man får knækket koden, og så begynder man at forstå mere og mere. Jeg tror at mange mennesker opgiver, inden de når til det punkt.
Jeg mener derfor at der er et stort behov for din idé, og håber virkelig at du realiserer den.
Du kunne vælge forskellige indgangsvinkler til emnet, fx. humor; aktualitet; personlig relevans etc. for at sikre, at ramme så mange som muligt. Eller du kunne have en brevkasse, hvor folk kan skrive ind med uforståeligheder, som du så kunne "oversætte". Ja, kun fantasien sætter grænser :)
Rigtig meget held og lykke med det :)