Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura af bil salg til privat og erhverv af virksomhed.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, vi er en ny virksomhed i opstartsfasen hvor vi gerne vil sørge for at alt er 100p iorden inden vi tager de næste skridt. Og en af disse ting vi gerne vil have ordnet er fakturering af bilsalg til vores kunder og erhverv... vi kender brugmoms ordning men hvordan taster vi den ind i vores regenskab? vi bruger billys billing. Herefter vil vi også vide hvordan vi skriver en faktura ti engro salg til andre bil forhandlere? og hvordan vi faktuerer det i vores regenskab med brugtmoms ordningen?

Tak,

Arvin Mosavi 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:45

Generelt er billys billing support mig bekendt gode til at svare direkte og har revisor til at rådgive MEN de færreste regnskabsprogrammer, hvis overhovedet nogen, håndterer brugtmoms direkte. Det forudsætter dels, at man følger specielle regler som betyder speciel udformning af bilag til den man køber af og af ens egen faktura, og det kender jeg ikke programmer der kan give per automatik. SÅ forudsætter det, hvis det skal være let og lovligt, at man har særskilt konto i både salg og køb, for at kunne holde disse op mod hinanden, så burden man kunne flytte 20% af det man kan regne ud er fortjeneste ved at trække de to konti fra hinanden, fra salg brugtmoms til salgsmoms den sidste i kvartal/halvåret ved hver momsafregning - eller en gang om måneden

Du virker til at være helt hjemme i selve brugtmomsordningen, men for andre der følger med og vil kende kravene til brug af ordningen kan der ses lidt mere HER I LINKET 

Prøv at hive fat i BB support og lad os alle lære af svaret - hvordan BB kan håndtere det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:39

Tusind tak for det hurtige og konstruktive svar!
Hvad med når jeg sælger en bil til en kunde, udover at lave en slutseddel, skal jeg også skrive en faktura til kunden med bilens pris? Og hvad så derefter i mit regenskab skal jeg lave en seperat faktura for brugtmomsen fra det jeg har tjent og det fradrag jeg får for den tyske 19% moms? Hvilke regler gælder for engros slag af biler til forhandlere eller andre virksomheder med CVR numre

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42

En slutseddel er ikke nok som en faktura vel?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50

nej en slutsedder er ikke nok som faktura, og i linket er angivet krav til bilaget der fungerer som købsbilag til privatkunde

Jeg ved intet om biler og brugtmoms men til andet CVR ville man vel ofte bare handle med moms da det andet CVR jo trækker købsmomsen fra uden videre - men jeg ved det ikke

vh John

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:13

Hej alle

Brugtvognsmoms er et særligt område indenfor momslovgviningen, hvorfor der kun kan anbefales at læse følgende link

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=2049351&chk=205851

Herved kan det også konstateres, at John's tidligere indlæg ikke er helt korrekt med beregningen af 20% moms af fortjenesten, idet dette kun er korrekt, hvis bilerne er købt og solgt i Danmark.

Den korrekte beregning fremgår af ovennævnte link

Videreforhandlere kan fortage et beregnet fradrag i det momsbeløb, der er opgjort efter momslovens almindelige regler. Fradraget beregnes:

Momssatsen i procent x  forhandlerens indkøbspris
          (100 + momssatsen i procent)

Ved køb og salg i Danmark, hvor momssatsen er 25 %, vil fradraget altså svare til 20 % af indkøbsprisen.

Med hensyn til faktura eller slutseddel, så er det afgørende her, hvem der er køber, idet private købere alt andet lige kan bruge en slutseddel.

Ved salg til erhvervsdrivende er det derimod vigtigt med en korrekt faktura, hvori skal fremgå følgende omkring moms 

"Fortjenstmarginordning - Køber har ikke fradrag for købsmoms".

Det er særdeles vigtigt, at disse regler overholdes stramt, idet en underkendelse af SKAT vil medføre momsberegning af det fulde salgsbeløb.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:17

Cookie - John Hannover:
Jeg ved intet om biler og brugtmoms men til andet CVR ville man vel ofte bare handle med moms da det andet CVR jo trækker købsmomsen fra uden videre - men jeg ved det ikke

Hvis der tale om hvidpladebiler eller varevogne uden moms, så er det samme regler, der skal anvendes - Ingen moms for køber jvf. mit tidligere indlæg.

Der beregnes kun moms ved salget af gulpladebiler i overensstemmelse med normale regler herom.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:30

Fedt! Tak for dit svar, meget lærerigt! Utroligt at jeg kan få så konstruktive svar, tak!

Vores biler bliver importeret til Danmark, derefter solgt uden afgift til private med flex leasing aftaler.. og så samme tid sat til salg med en værdi anstættelse på bilerne.. Dette vil sige at vi kun tjener på salget af bilen uden afgift, og ikke bilen inkl registreringsafgift.. da dette bliver gjort gennem os direkte til skat efter betaling af kunden.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38

Tonny Skov Pedersen:

Hvis der tale om hvidpladebiler eller varevogne uden moms, så er det samme regler, der skal anvendes - Ingen moms for køber jvf. mit tidligere indlæg.

Der beregnes kun moms ved salget af gulpladebiler i overensstemmelse med normale regler herom.

ja selvfølgeligt - tak - og den med at - det med brugtmoms og biler kun i sagens natur gælder dk / dk indarbejder jeg

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:18

Hvad så når jeg sælger en bil til privat.. hvilke andre dokumenter skal udfyldes og laves udover en slutseddel mellen privat køber og migselv?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)