Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan udbetaler jeg penge fra min mellemregningskonto? Er det før skat de udbetales?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har en personligt ejet virksomhed hvor virksomheden skylder mig cirka 45.000 kroner jf. mellemregningskontoen.

Lad os sige jeg i næste måned tjener 100.000 kroner og derefter betaler skat af indtægten når jeg trækker dem ud af virksomheden (lad os sige 50% for nemhedens skyld) så har jeg netto 50.000 kroner som jeg kan tage som personlig indtægt.

Men er det i virkeligheden ikke sådan at jeg først refunderer mine private udlæg fra mellemregningskontoen, og derefter svarer skat af de resterende 55.000 således at jeg får 72.500 kroner ud?

Ellers kan jeg ikke se hvordan jeg får mine udlæg der er finansieret med fuldt beskattede penge ud igen.

Håber I rare og dygtige mennesker herinde kan hjælpe mig:)

Venlige aftenhilsner, Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58

Du betaler ikke skat af det du hæver i en personlig ejet virksomhed - det sker via som du skriver mellemregning i status og påvirker ikke dit resultat overhovedet. Du ser i dette link SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED hvordan det går for sig - så JO -du kan hævde de 45.000 kr virksomheden skylder dig helt uden at betale nogen form for skat for det påvirker slet ikke resultatet som du ser i linket

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 20:00

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 20:11

Tak for svaret:) Jeg kørte i 2013 på VSO og det er der at de 45000 kroner er kommet fra. Kan jeg ændre 2014 til en anden ordning for at få pengene ud som beskrevet?

Ellers lyder det rigtigt rart:)

Tak for hjælpen endnu engang!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:20

uanset ordning vil gæld som stammer fra indskudt kapital kunne hæves uden skat, men kører du VSO og dermed skal ha orden i hæverækkefølgen, skal du enten selv ha check på det - eller lige få din revisor til at sige hvordan du skal gøre. Ja man kan fravælge VSO hvis man ikke vil ha det længere men igen - få det gjort korrekt via en økonomikyndig

vh John H

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 20:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tusinde, tusinde tak for din hjælp!! Hvor er Amino dog et helt fantastisk forum - man bliver helt glad indvendig når man får så fin hjælp:)

Hav en dejlig aften John - samt alle andre hjælpsomme aminoer!

Anders

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 22:34

Hej John, jeg må lige genoplive denne gamle tråd en enkelt gang.

Du har tidligere svaret mig på spørgsmålet, men jeg kan ikke helt få ind i mit hoved hvordan jeg gør med bogføringen af de hævninger jeg foretager mig for at få mine private udlæg retur.

Når jeg bogfører en indtægt kommer den jo til at fremgå af virksomhedens resultat som så burde udløse skat. Mine private tilbagebetalinger skal vel reelt så fratrækkes "resultatet" for ellers er jeg jo lige vidt.

Forenklet eksempel fra e-conomic:

Indtægter 100.000 kroner + moms

Udgiifter 15.000 kroner + moms

Resultat = 85.000 kroner

Virksomheden skylder mig 45.000 kroner for udlæg mv.(fra 2013)

Resultat til beskatning: 85.000 kroner - 45.000 kroner = 40.000 kroner.

Forstår jeg det rigtigt her?

Jeg afregner naturligvis moms som du også pænt forklarer i din blog, da det ikke er noget med overskud at gøre, men blot opbevaring af penge.

Jeg er dig dybt taknemmelig hvis du orker at svare mig på denne:)

Venligste hilsner fra Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39

Jeg prøver altid at undgå at læse folks regnestykker da de ofte forvirrer. Indskud sker til mellemregning som er en del af status til en konto i egenkapitalen som kunne hedde privat indskud som kredit og debet bank. Da alt sker i status påvirker det ikke resultatet og der skal bestemt heller ikke moms på nogen af delene

Tilsvarende sker hævninger via mellemregning under egenkapitalen - privat hævet (eller mod Privat indskud om du vil) - kredit privat og debet bank og igen påvirker det ikke resultatet da intet sker via driften alt kun via status og alt uden moms

Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Hvis dit indskud er sket via driften, men du rette den del af bogføringen så du trækker det ud af drift og ind på ejenkapitalen, ex hvis du har skudt 45.000 ind via drift så nu debet omsætningskontoen du skød dem ind på og kredit ejenkaptial privat indskud

Da det er 2013 må du sørge for at lave dem fejlretning under 2013 dato. Du kan så godt vente med at tage pengene ud her i 2014 da det jo bare står i status som gæld til dig

vh John H

Tilmeldt 19. Dec 13
Skrevet kl. 22:49

1000 tak for dit svar!

Hav en dejlig aften!

Venligst Anders

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)