Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cookies : Hvordan tolker I reglerne?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Enhver hjemmeside er pligtig til at oplyse om brug af cookies. Det står i Erhvervstyrelsens vejledning i f.m. Cookie-bekendtgørelsen.

Som jeg tolker det, skal man informere om 2 ting:

1) Om der anvendes cookies og til hvilket formål (fx Google Analytics)

2) Anvise mulighed for at afvise cookies

Tolkningen af 2) er jeg ikke sikker på:

Hvad er man pligtig til over for en bruger, der lander på ens hjemmeside (forside eller underside)? Må der lægges cookies på brugerens computer, men hvis brugeren afviser cookies, hvad så med de cookies, der lige er lagt på brugerens computer?

Alternativet er, at der ikke må lægges cookies, når brugeren kommer ind på landing page'n, men hvis brugeren klikker videre, må der gerne lægges cookies.

Hvordan tolker I andre reglerne?

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 22:45

Når selv erhvervsstyrelsen lægger en cookie på din computer, bare for at huske at du har sagt nej, så er jeg forholdsvis sikker på at der ikke er noget problem i at lægge en cookie når de lander på landingssiden (og det tydeliggør i øvrigt også hvor håbløs denne lovgivning er). Dog skal du nok anvise mulighed for at slette cookies, på samme måde som erhvervsstyrelsen og mange andre gør.

Men det er interessant at jeg ikke skal acceptere at blive videoovervåget i s-toget, og på ualmindeligt mange andre steder, eller at hvert opkald jeg foretager bliver logget, eller at alt hvad jeg i det hele taget foretager mig på internettet bliver logget. Men en latterlig cookie, som de fleste på ingen måde interesserer sig for, den skal jeg da godt nok lige love dig for at jeg skal acceptere, igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen,og igen, og igen, og igen, og igen, og igen,og igen,og igen, og igen... Laterligt.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04

igang:

...Dog skal du nok anvise mulighed for at slette cookies, på samme måde som erhvervsstyrelsen og mange andre gør.

Tak for dit svar.

Det er lige netop det med at anvise mulighed for at slette cookies. Jeg tvivler på, at man skal installere et script, der kan slette de cookies, din hjemmeside lige har lagt på brugerens computer, men omvendt er jeg ikke sikker på, det er nok bare at henvise brugeren til selv at læse Microsofts anvisninger på, hvordan cookies slettes i IE, eller Googles ditto anvisninger om Chrome. Brugeren skal jo kunne slette din hjemmesides cookies og ikke andres...

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:10

Poul Madsen:
Brugeren skal jo kunne slette din hjemmesides cookies og ikke andres...

Igen vil jeg henvise til erhvervsstyrelsens egen anvisning, da vi nok godt kan tillade os at formode at den er retvisende: http://erhvervsstyrelsen.dk/cookietekst/#cookieprompt

De forklarer at du kan slette cookies enkeltvis, eller alle på én gang.

Så hvis du gør som dem, bør du være på sikker grund :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 11:10

Poul Madsen:
Brugeren skal jo kunne slette din hjemmesides cookies og ikke andres..

Man kan vel sørge for at cookien er ordentligt navngivet, så den er nem at spotte og slette!

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 11:11

Poul Madsen:

igang:

...Dog skal du nok anvise mulighed for at slette cookies, på samme måde som erhvervsstyrelsen og mange andre gør.

Tak for dit svar.

Det er lige netop det med at anvise mulighed for at slette cookies. Jeg tvivler på, at man skal installere et script, der kan slette de cookies, din hjemmeside lige har lagt på brugerens computer, men omvendt er jeg ikke sikker på, det er nok bare at henvise brugeren til selv at læse Microsofts anvisninger på, hvordan cookies slettes i IE, eller Googles ditto anvisninger om Chrome. Brugeren skal jo kunne slette din hjemmesides cookies og ikke andres...

Der findes måder bare at slette en hjemmesides cookies på. Men jeg er enig i, at loven er latterlig. Men en lov er en lov, og vi arbejder på at få implementeret det på en så god måde som muligt på vores hjemmesider....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:23

igang:

Igen vil jeg henvise til erhvervsstyrelsens egen anvisning, da vi nok godt kan tillade os at formode at den er retvisende: http://erhvervsstyrelsen.dk/cookietekst/#cookieprompt

De forklarer at du kan slette cookies enkeltvis, eller alle på én gang.

Så hvis du gør som dem, bør du være på sikker grund :o)

Tak for linket, og det er glimrende, at du bruger ES' forklaring om, hvad de selv gør.

Og den er nemlig IKKE fyldestgørende!

De skriver:

"Cookies til statistik

Første gang du lander på denne hjemmeside ser du et topbanner med information om cookies til statistik. Hvis du klikker på linket "Nej tak til cookies til statistik", sættes der ingen cookies til statistik. Derimod sættes en cookie, som husker, at du ikke ønsker, at vi indsamler statistik. Ønsker du slet ikke at vi sætter cookies, skal du slå cookies fra i din browser."

De skriver intet om, hvorvidt der sættes en cookie, første gang man lander på deres hjemmeside, dvs INDEN brugeren har klikket Nej tak.

Du behøver ikke svare, igang, for du har allerede kommet med godt input, tak. ES skriver omfattende, men ikke fyldestgørende, og det er nok bare et spørgsmål om en omformulering, før deres beskrivelse er fyldestgørende.

I øvrigt besvarer det fint mit spørgsmål om, hvor vidt det kræves at ens hjemmeside skal have et script, der sletter de cookies, som lige er sat. ES springer over, hvor gærdet er lavest med deres henvisning til browser-indstillingerne. Faktisk er det i modstrid med, hvad de skriver i Cookie-vejledningen om andres hjemmesiders cookies - som JEG læser det, cookie-vejledningen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)