Enhver hjemmeside er pligtig til at oplyse om brug af cookies. Det står i Erhvervstyrelsens vejledning i f.m. Cookie-bekendtgørelsen. Som jeg tolker det, skal man informere om 2 ting: 1) Om der anvendes cookies og til hvilket formål (fx Google Analytics) 2) Anvise mulighed for at afvise cookies Tolkningen af 2) er jeg ikke sikker på: Hvad er man pligtig til over for en bruger, der lander på ens hjemmeside (forside eller underside)? Må der lægges cookies på brugerens computer, men hvis brugeren afviser cookies, hvad så med de cookies, der lige er lagt på brugerens computer? Alternativet er, at der ikke må lægges cookies, når brugeren kommer ind på landing page'n, men hvis brugeren klikker videre, må der gerne lægges cookies. Hvordan tolker I andre reglerne?
|
Når selv erhvervsstyrelsen lægger en cookie på din computer, bare for at huske at du har sagt nej, så er jeg forholdsvis sikker på at der ikke er noget problem i at lægge en cookie når de lander på landingssiden (og det tydeliggør i øvrigt også hvor håbløs denne lovgivning er). Dog skal du nok anvise mulighed for at slette cookies, på samme måde som erhvervsstyrelsen og mange andre gør.
Men det er interessant at jeg ikke skal acceptere at blive videoovervåget i s-toget, og på ualmindeligt mange andre steder, eller at hvert opkald jeg foretager bliver logget, eller at alt hvad jeg i det hele taget foretager mig på internettet bliver logget. Men en latterlig cookie, som de fleste på ingen måde interesserer sig for, den skal jeg da godt nok lige love dig for at jeg skal acceptere, igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen,og igen, og igen, og igen, og igen, og igen,og igen,og igen, og igen... Laterligt.