Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT har tilbageført min betaling af moms?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Oct 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for et par uger siden betalt skyldig moms for 2. kvartal 2013. Nu kan jeg se at det samme beløb er sat ind på min firmakonto (ikke den firmakonto det er betalt fra). Det eneste der står er at det er aconto moms.

Jeg har tjekket det girokort jeg har betalt, og der er tastet korrekt.

Nogen der har oplevet det?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du har betalt for tidligt...
En "sjov" regel betyder at SKAT ikke må råde over dine penge i mere end 5 dage (tror jeg det er)

Så du må indbetale igen på dagen for seneste frist, eller lidt før.

Skørt? Ja Smile

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det danske system er helt sort i min optik. Hvorfor må de ikke råde over dine penge ? Specielt når du helt frivilligt indbetaler dem før tid. Det skal da kun komme samfundet tilgode i form af ekstra indtægter på renter at du vælger det.

Det er også helt sort at hvis du har dit regnskab klar i januar, og du f.eks. får overskydende SKAT, at de så ikke kan lave din selvangivelse og så modregne i eksisterende skattegæld. Næh nej, vi lever >IKKE< i en IT verden, hvor det burde være en smal sag at styre. Vi lever i oldtiden, hvor det ikke kan lade sig gøre. Så du må pænt vente til april/maj. I mellemtiden bliver får du så rykkere i stride strømme. Du må ikke skylde SKAT, men SKAT må godt skylde dig.

Endnu værre er det med at du ikke længere kan se hvad du skylder SKAT når du logger ind i din private skatte mappe. Hvorfor er det fjernet ? Var det fordi deres utroværdige systemer gjorde at man ikke kunne stole på tallene ?

Jeg er chokeret over at man i 2014 kan have så klodsede firkantede ufleksible systemer. Det er til at blive ondsvag af.
Det er kun fordi det er SKAT at den går...

Jeg Skype-Puke

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Øv... og jeg har så lige fundet ud af at jeg havde samme udfordring.

Jeg indbetalte også min moms meget pligtskyldigt.... men da jeg samtidig havde lavet ændringer i min selvangivelse i december (som så medførte at jeg havde betalt for meget i skat) så troede jeg at jeg havde fået den for meget betalte skat i hånden allerede der 2 uger efter jeg havde betalt moms (som SKAT så havde tilbageført.)

De penge har jeg så hen af vejen i god tro investeret i firmaet, men nu mangler de jo!! ARGH! Det er sgu til at få spat af at SKAT kan være indrettet så imbicilt som det er....

Det "firma" trænger i den grad til at blive ryddet op og genopfundet, for det fungerer overhovedet ikke i sin nuværende form.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg holder med jer. Betaler man frivilligt kunne de bare beholde dem, men reglen må jo nogen lovgivere vel ha fundet på og tage ansvar for. Det er givet ud fra en tanke om at de skal opkræve dag til dag rente af alt der ikke er betalt til tiden og at det offentlige derfor ikke må beholde borgernes penge uden at betale dem rente for det den vej også.

Der er ikke skygge af tvivl om det skaber besvær for ganske mange. Eneste lille råd må være, at man dels ikke betaler før tiden (tilmeld moms til automatisk betaling) OG at man - når nu lovgiverne har villet være så "retfærdige" -  altid kan se i sin "skattekonto" når man logger på skat.dk hvad der er udestående eller betalt tilbage - men JA det skaber da nok en masse besvær så jeg synes de skulle ha haft lov til at bare beholde uden at gi rente ved for tidlig indbetaling

Hvad jeg dog ikke forstår er trådstarters: 

Mikkelmons:
Jeg har for et par uger siden betalt skyldig moms for 2. kvartal 2013. Nu kan jeg se at det samme beløb er sat ind på min firmakonto Det eneste der står er at det er aconto moms.
for 2. kvartal 2013 må være alt for sent betalt og 2.kvartal 2014 er vi ikke nået til og kan ikke indberette moms for?

og

Mikkelmons:

Nu kan jeg se at det samme beløb er sat ind på min firmakonto (ikke den firmakonto det er betalt fra). Det eneste der står er at det er aconto moms.

Moms, skat, løn osv går som standard altid ind på ens nemKonto. Hvis du har en erhvervskonto så er det den der er nemkonto for firmaet normalt, har du ikke det, vil moms og alt fra det offentlige gå ind på din helt almindelige personlige nemKonto og det kan også forvirre - men det er vel den eneste konto der per automatik findes i systemet som garanteret er din.

Alle: Første betaling først ved fristen og dernæst tilmeld automatisk betaling - Mystisk at man ikke ved indberetningen får en popup om BETAL TIDLIGST X/XX  det kunne måske redde lidt af missæren

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Du må ikke skylde SKAT, men SKAT må godt skylde dig.

til en start er det ikke mig der har givet dig 1 stjerne, men jeg er nu ikke helt enig

Skat må ikke skylde dig som sådan - Helt som du har frist til længe efter kvartalet så har skat klare regler for hvor når de skal udbetale til dig og der er regler for hvilken rente de skal gi hvis noget overføres. Du må også gerne skylde privat skat - det vil for mindre beløb bare blive skrevet frem til senere år, så det er helt almindeligt at skylde skat. Moms må du ikke skylde (og tosset nok heller ikke betale for tidligt, vi er enige om det er en tosset beskyttelse af borgerne der er lagt ind der - helt enige

IT-Konsulenten:

Endnu værre er det med at du ikke længere kan se hvad du skylder SKAT når du logger ind i din private skatte mappe. Hvorfor er det fjernet ? Var det fordi deres utroværdige systemer gjorde at man ikke kunne stole på tallene ?

Du har som indlogget jo adgang til din selvangivelse for private og der fremgår beløbet du skylder eller skal ha tilbage altid.

For erhverv (også personlig virksomhed) har du som indlogget adgang til din "skattekonto" der viser alle opkrævninger og betalinger du har foretaget - helt som en bankkonto så du har fuld mulighed for overblik der. http://www.pwc.dk/da/nyt/skat/moms/skattekontoen.jhtml 

Den er indrettet så hvis der går penge ind, så går det altid til dækning af den ældste regning, så derfor kan det være klogt at se hvad "skattekonto" siger ind imellem, hvis ikke man er selv er sikker på sine betalinger/opkrævninger. Jeg ved at mange revisorer er rigtigt glade for skattekontoen fordi det gør det så nemt for dem at checke at alt er på plads.

Der er også i skattekontoen indsat et minimumsbeløb som IKKE udbetales og IKKE opkræves (tror 200 kr) for at lette overførsler, men  vil man gerne ha den går i 0 fordi man synes det er lettere i bogholderiet, så kan man sætte beløbet til 0. Jeg mener også at skattekontoen er indrettet så man må skylde den 5000 kr inden der sendes rykkere, for at begrænse rykkere, det var i alle fald del af lovforslaget som jeg husker det. Man betaler så rente

Vi er helt enige om at det virker fjollet at skat skal returnere for tidligt betalte beløb

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John,

Jeg interesserer mig ikke for stjernerne, så om du har givet nogen eller ej er lige fedt for mig :-)

Det er jo dejligt hvis den rigtige verden er som du skitserer. Det er den bare desværre ikke. SKAT har i min optik ikke styr på "en skid".
Når jeg går ind på min personlige skattekonto, så kan jeg ikke se de ting du nævner. Det giver min revisor mig ret i. Med andre ord, så er der kludder i systemet hos SKAT. Det er med andre ord hamrende træls.
Især også fordi SKAT sidste år har sendt mig et brev med følgende ordlyd "Vi kan se du skylder SKAT". "Vi tror beløbet er kr. 50.000,-". Tror du jeg fik morgenkaffen galt i halsen ? Det viser sig så at det kun er 12.000,- og er et beløb tilbage fra 2011. Hvordan fanden kan man lave sådan en fadæse ?
I øvrigt så synes revisoren ikke at jeg skylder kr. 12.000,- for 2011.

Jeg glæder mig til den dag at SKAT fungerer som et serviceorgan der er til for borgerne og ikke som i dag omvendt.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Hej John,

Jeg interesserer mig ikke for stjernerne, så om du har givet nogen eller ej er lige fedt for mig :-)

Det er jo dejligt hvis den rigtige verden er som du skitserer. Det er den bare desværre ikke. SKAT har i min optik ikke styr på "en skid".
Når jeg går ind på min personlige skattekonto, så kan jeg ikke se de ting du nævner. Det giver min revisor mig ret i. Med andre ord, så er der kludder i systemet hos SKAT. Det er med andre ord hamrende træls.
Især også fordi SKAT sidste år har sendt mig et brev med følgende ordlyd "Vi kan se du skylder SKAT". "Vi tror beløbet er kr. 50.000,-". Tror du jeg fik morgenkaffen galt i halsen ? Det viser sig så at det kun er 12.000,- og er et beløb tilbage fra 2011. Hvordan fanden kan man lave sådan en fadæse ?
I øvrigt så synes revisoren ikke at jeg skylder kr. 12.000,- for 2011.

Jeg glæder mig til den dag at SKAT fungerer som et serviceorgan der er til for borgerne og ikke som i dag omvendt.

Yes

Ja hvis det kan være en "trøst" er du ikke den eneste der har udfordringer med SKATs umulige systemer. Det er der mange selvstændige der har

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Når jeg går ind på min personlige skattekonto, så kan jeg ikke se de ting du nævner. Det giver min revisor mig ret i. Med andre ord, så er der kludder i systemet hos SKAT. Det er med andre ord hamrende træls.
Især også fordi SKAT sidste år har sendt mig et brev med følgende ordlyd "Vi kan se du skylder SKAT". "Vi tror beløbet er kr. 50.000,-". Tror du jeg fik morgenkaffen galt i halsen ? Det viser sig så at det kun er 12.000,- og er et beløb tilbage fra 2011. Hvordan fanden kan man lave sådan en fadæse ?
I øvrigt så synes revisoren ikke at jeg skylder kr. 12.000,- for 2011

jeg siger ikke skat ikke laver fejl, jeg siger bare at normalt kan man da se resultatet af sin personlige årsopgørelse i skat og skattekontoen er jo først fra en gang i 2013 så du har da ret I at du ikke kan se 11 og 12 i den, men fremadrettet vil du kunne se det også selv hvis det er et forkert beløb som du så - eller din revisor - må bestride. Der laves givet da fejl, men siden 2013 er der i det mindste en skattekonto der viser af fra 1/1-13 om jeg husker ret, du kan jo logge ind og se om du kan se alle tal fra 2013 og frem - lige som en bankkonto

Jeg kan love jeg også ville ha fået kaffen galt i halsen hvis de ringede og sagde til mig de TROEDE jeg skyldte et beløb de ikke lige vidste hvad var

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

har I dag lige opdaget det samme. Havde også betalt betalt moms for tidligt.

Og fordi jeg ikke havde checket skattekontoen, er der løbet en masse renter på.

Vil tro skat får en del rendteindtægter efter man ikke må betale for tidligt.

Jeg har så betalt alle mine b-skat girokort for resten af året. Bare for at få det ud af verdenen.

Gad vide om de så også bliver tilbagebetalt, eller om Skat får lov til at beholde dem.

/Navnet

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)