Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det klassiske kvinde-fnidder ... Letlevende rejser og ligeløn

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ta' en tudekiks og kom videre. Acceptér, at vi har forskellige mål, ønsker og drøme for vores liv, og dermed også forskellige prioriteringer.

Det er ikke alle, der har lyst til at arbejde rigtig mange timer, og det er ikke alle, der motiveres af mange penge. Min virksomhed giver mig rigtig meget glæde og energi, selv om jeg ikke tjener mange penge på den (og ikke kommer til at gøre det). Til gengæld vil jeg ikke tage et højt lønnet job, som ikke interesserer mig.

Og ja - jeg forventer da bestemt ligeløn (dvs. lige løn for lige arbejde) - har det fint med at mennesker, der arbejder meget mere end jeg gør, får mere i løn.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 11:49

Ja, præcis. Argumenterne imod ligeløn fra trådstarters side minder så meget om dengang, hvor frk. Jensen kunne nøjes med 70 procent af det, hr. Jensen tjente, "fordi hun alligevel snart skulle giftes."

Det var forkert dengang. Det er endnu mere forkert i dag, hvor der stort set ikke findes hjemmegående husmødre, som forsørges 100 procent af manden - med de pligter, det indebar.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 18:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

tdneren:
Teser der skal bevises om vores køn, før at jeg giver mig

Som Morten Münster så rigtigt siger her: http://www.amino.dk/tv/personlig-indflydelse-morten-munster så overtrumfer relationen sagen.

Dvs. i dit tilfælde vil din relation til kvinder blokerer for din evne til at lytte til rationelle og logiske argumenter.

Held og lykke med dine projekter
/Brian 

Fra Vrøgum
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 22
Fra  www.opti-mal.dk Skrevet kl. 22:44
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Synes faktisk i er lidt strenge ved trådstarter. Og kalde ham uintelligent er ikke retfærdigt. Synes faktisk han skrev en ret god tråd, selv om jeg ikke deler hans synspunkter. Kan dog måske godt nikke genkendende til en ting eller to, han mener jo ikke at alle kvindelige iværksættere er sådan. Jeg er lidt imponeret over han kan skrive så lang en tråd, uden at miste fokus, tror faktisk at hvis han gjorde alvor af at skrive en bog, at han godt kunne sælge en til mig.

Tilmeldt 16. Sep 09
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 08:41

Måske! Men det er ikke engang 100 år siden, danske kvinder fik fuld ret til at stemme. Derfor virker det bare som en rød klud, når man ser nogen argumentere imod ligeløn. Sker da heldigvis heller ikke tit.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:18

Jeg vil gerne sige at jeg som mand også godt kan lide at rejse, og som følge deraf har valgt at ikke hele mit liv skal dreje sig om iværksætteri. Ja faktisk må jeg i perioder give den som lønmodtager for at spare op til disse rejser. Og det er mit valg, ligesom det er kvindernes valg om de vil være super-målrettede eller finder glæde på andre måder. Livet går vel i alt sin enkelthed ud på at gøre det der føles rigtigt for en selv, og på den måde få det bedste ud af det.

Og jeg tror nok at kvinderne skal komme susende, allerede nu klarer de sig jo markant bedre på universitetet end mændende, og vi ser flere og flere ambitiøse og målrettede kvinder der ikke lader sig skræmme af nogen.

Nå, nu har jeg vist brugt tid nok på denne tråd, jeg vil smutte tilbage til rejsekataloget og lænestolen og overveje hvor jeg skal drage hen næste gang.

Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 100
Fra  ByD Skrevet kl. 09:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tænker at det må være SÅ frustrerende at have det sådan!

Du skriver at mænd ingen forventninger har til "os kvinder", men vælger dog alligevel at få presset nogle forventninger til os, ind i din tekst.

Indlæg som disse afspejler en mand der enten er træt at konens forventninger derhjemme i privaten eller en der ikke er kommer videre siden tiden hvor "kvinder stod i køkkenet mens manden lå på sofaen".

Jeg er virkelig stolt af mit eget køn der er hoppet med på iværksætter bølgen og mændende der har taget så godt imod os!

Du bør se at få arbejdet på dit snævre syn, det vil helt sikkert gavne dig og ikke mindst din forretning så du også får råd til at rejse!

Fra Hobro
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:35
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 3 person

For opsummering og detaljerings skyld; der findes (ifølge undertegnede) tre kvindetyper der ødelægger det for kvindekampen på områderne: karriere, ligeløn og iværksætteri.

A) Først er der den kultur og sprog-interesserede kvindetype, der, enten delvist eller helt, har en sproglig uddannelse, der typisk vil kunne lave en egen virksomhed med oversættelser og lignende. Vedkommende gør det måske en gang i mellem (personligt kendte jeg en veninde der, først efter at have samarbejdet med mig  i et iværksætterprojekt, fandt på at lave egen  oversætter-virksomhed), men et sådan virksomhedsforsøg bliver oftest en enlig svale, da vedkommende jo 'kun' er ekspert på et felt/ i et sprog, og som regel får svært ved at danne bro til andre videnskabsfelter (her kan iværksættere der bruger deres almene videnskabelige evner langt bedre krydse over). I et iværksætterprojekt med andre, opprioriterer denne kvindetype klart, at hun, huslig-, familie- og ordens-orienterede ting og nedprioriterer projektets overlevelse (... "er det nu den rigtige kage der bliver severet til fokusgruppen, og har mændene i iværksætterguppen pænt tøj på?"). Denne kvindetype bliver næsten provokeret, hvis man beder hende om at mødes en gang om ugen eller hver 14. dag i iværksættergruppen, og går allerhøjst med til at møde hver 5.-6. uge. Husk på at hun jo har en masse events og anden kaffeslabberas indenfor den kultur hendes 3. sprog er en del af. Dette skal jo ses til, og jo overgår alt i prioriterings-rækkefølgen [ja, det hele er bare så jolly-golly - imens kan hun slet ikke se at hun med sin historie gør sit køn en stor bjørnetjeneste. For der er klart flere kvinder end mænd der tænker og agerer som hende, og end mænd der finder veje iværksætter-mæssigt i DK ].

B) Så er der den studerende indenfor plejesektoren (psykolog eller pædagogik), der til venner og veninder elsker at forklare om hendes store og evige livsnydende eventyr i eksotiske lande, og ikke opprioriterer egen virksomhed. Indenfor plejesektoren ligger der sjældent andre veje umiddelbart, end at (f.eks.) som psykolog at at starte egen praksis. Denne egen-praksis-effekt (hvor der ikke bliver tænkt specielt meget ud af boksen) bliver forstærket af denne kvindetypes forklaring om, at hun har en drøm om at bo i et eksotisk land (et af hendes såkaldt favoritlande). Hun fortæller hvordan hun (ved siden af SU'en på hendes kandidatsgrad-speciale) smart sparer hver en øre op til udlandsopholdet.  Dernæst  kommer så en uselvstændig strømning op til overfladen; hun forklarer også at forholdene i landet er hårde, så det vil være smart for hende at finde en mand, der er god til det med penge og som kan forsørge hende. Hendes kandidatgrad kan nemlig ikke bruges i udlandet  [ja, det hele er bare så jolly-golly - imens kan hun slet ikke se at hun med sin historie gør sit køn en stor bjørnetjeneste. For der er klart flere kvinder end mænd der tænker og agerer som hende, og end mænd der finder veje iværksætter-mæssigt i DK ].

C) Til sidst er der den tilfældige livsnyder, der (typisk grundet hendes udseende) tager imod alt materialt og ikke-materielt  fra deres nærmeste, uden at tænke på hvordan det kan virke ud ad til. Denne kvindetype er den absolut mindst sandsynlige iværksætter (ja endda er hun meget utilbøjelig til at få en normalt hårdtslidende job-karriere) og findes dog nok i højere grad et land med mange rige mænd. http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Nicole_Smith

Uden at træde denne vedkommende over tæerne, er dette hvad man populært vil kalde en 'gold-digger'. At gifte sig rigt med en 62 år ældre olie-mogul passer godt med ovenstående i punkt C) - og disse findes i DK (bare i mindre grad) [ja, det hele er bare så jolly-golly - imens kan hun slet ikke se at hun med sin historie gør sit køn en stor bjørnetjeneste. For der er klart flere kvinder end mænd der tænker og agerer som hende, og end mænd der finder veje iværksætter-mæssigt ].

Konklusion: Da der efter min mening findes et klart overtal af kvinder indenfor typerne ovenfor (kan således overordnet også ses på som generelle mennesketyper), er der således en meget stor sandsynlighed for at en del mænd, stiltiende og usagt tænker deres, om kvinder generelt på områderne; karriere, ligeløn og iværksætteri. Mænd er måske selv med til at opretholde det store forkælelse-syndrom, og derfor er det også delvist hyklerisk, når mænd opbygger fordomme ud fra punkt A), B) og C). Modsat bør disse 3 punkter modbevises, for ikke at være en del af en  reel tendens. Er disse virkeligt rent opdigtede fordomme? ( ... og er sandheder oftest ilde hørt?)

- - -

'Baby'-rollen...

Det er meget godt med alle de mænd, der er herinde prøver at forsvare kvinderne heltmodigt, i stedet for at tænke efter og virkelig mærke efter om ikke de har mødt en enkelt eller mange mænd der har virket som værende meget mands-chauvanistiske i deres liv? (vil disse mands-chauvanister blive forstærket i deres fordomme, hvis de oplever de tendenser jeg beskriver?). Jeg synes også i 'helte-mænd' skal prøve og mærke efter om I ikke med Jeres heltmodige gerning, bare endnu en gang er med til (omend skjult) at forkæle 'kvinden' ved at tale efter munden i denne tråd.  Måske vil I gerne stiltiende agere fader-rollen over for kvinden, der her bliver til den lille uskyldige 'baby-girl' som ridderen skal beskytte -> omend meget smukt tænkt, så er det, efter min mening, direkte modvirkende for kvindekampen og ligestillingen!.

Hans Stokholm Kjer: At fejl-læse mit tidligere brugernavn til noget med 'nederen' -> jeg lader andre bedømme den. Dertil: Hvis forlader man en debat uden at have modargumenteret (i det mindste) hovedlinjerne i en samlet hovedargumentation fra en tråd-starter, har man nok svært ved at forlade ringen med hænderne over hovedet ... og husk boksehandskerne en anden gang.

- - -

Sørgeligt...

- at så mange af forummets kvinder ikke besvarer mine argumenter med andet end, automatisk at gå på forsvars-barikaderne for kvindekampen, i stedet for at tage fat ved roden af problemet. Der er kæmpestore udfordringer for kvindekampen, som de ikke ved så meget om  ... bl.a. omkring mange mænds irrationelle bagtalen om kvinder, og kunne her godt tage fat i de to håndværker-typer fra før (det største suk).  Jeg skriver stolpe op og ned, grundet de klassiske filtre jeg kan se, der typisk vil opstå i denne debat og kønsdebatten generelt.  Louise Lamberth har læst med fra start af og virker til at have set en snert, af det, trods alt positive slutprodukt, jeg søger med debatten; "At gøre kvinder opmærksomme på, at der måske stadig er en del oplysning, der skal rettes mod nogle af deres medsøstre, for at den reelle ligestilling bedre kan opnås. Kvinder bliver p.t.  modarbejdet af mænd på magtpositioner, hvis fordomme finder næring i tendenserne ved punkt A), B) og C) (tendenser som over de kommende år gerne må modbevises)". Iværksætteri må gerne blive et fag i skolen, og derunder med specielt fokus på at flere kvinder bliver det.

- - -

Vedr. anonymitet

Jamen det er da også rigtigt - Thomas Due Nielsen. Undertegnede er politisk bevidst SF'er, der kommer ud af ringe kår, og har igangsat, delvist-realiseret og realiseret mellem 5 og 10 iværksætterprojekter af (ja helt ærligt) forskellig kvalitet - men i hvert fald er de ret unikke. Altså har jeg iværksat det, som var muligt uden børneopsaring, eller hjælp fra friværdi i forældrenes lille hus etc. (forældre der bestod af den største kvindeforkæmper af en kvinde, jeg kan komme på, der var selvstændig kunstner før hun blev hjemmegående og til sidst deltidspædagog-medhjælper - samt en far der var klein-smed/maskinarbejder, der en gang i mellem har smedet lidt sammen til mig iværksætter-mæssigt).

- - -

Med udgangspunkt i mit allerførste indlæg -> ja, jeg mener stadig jeg har lov til at være mega-harm, når der er visse, gående mod en del flere, 'søstre' end 'brødre' der fjolle-spøjst skal udpensle alle deres gigantiske udlandsoplevelser overfor iværksætter-mænd, der har måttet slide totalt igennem  herhjemme. Hvor blev den naturlige respekt overfor iværksætteriet af og hvorfor er fordelingen af iværksættere blandt mænd/kvinder ikke 50/50? ... Blev den slugt af enkelte forkælede kvindetyper (enkelte -> dog stadig flere end mænd), der af mainstream-samfundet blev tudet ørerne fulde af; 1) hvor vigtigt det altid er at 'rejse og leve' og 2) magasinernes guddommelige sandstrandsbilleder (har selv været på sådanne nogle gange, men gør det ikke til en livsdrøm at bygge hule i dem, hvis ikke den langsigtede økonomi er til det - en økonomi, der i mit, og mange andres, tilfælde går gennem den tunge lange iværksættervej).

Basta! 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Thomas Due Nielsen:
Hans Stokholm Kjer: At fejl-læse mit tidligere brugernavn til noget med 'nederen' -> jeg lader andre bedømme den. Dertil: Hvis forlader man en debat uden at have modargumenteret (i det mindste) hovedlinjerne i en samlet hovedargumentation fra en tråd-starter, har man nok svært ved at forlade ringen med hænderne over hovedet ... og husk boksehandskerne en anden gang.

Du har ret, det var ikke pænt - men hvis dit oprindelige brugernavn virkelig havde været "neder'n", ville det efter min mening have været meget dækkende for stemningen i og kvaliteten af dit indlæg. 

Jeg finder det ufrugtbart at forsøge at debattere kvindeforhold med dig, for dig for forudsætningen for dine såkaldte argumenter er, at kvinderne "fnidrer" og kun tænker på at leve livet så let som muligt. Denne forudsætning holder ikke, og du bringer intet belæg for den. Derved er dine indlæg udelukkende påstande og ikke argumenter. Og derved er det meningsløst at argumentere.

Du roder også rundt i begreberene. Du taler om mangel på ligeløn og påstår, at manglen skyldes kvindernes erhvervsvalg. Men begrebet ligeløn indeholder i den almindelige debat implicit hele begrebet "lige løn for lige arbejde". På dette punkt er kvinderne fortsat bagud, og det er problematisk. Men din påstand om, at årsagen til dette er kvindernes manglende virketrang og lyst til forkælelse er helt uden belæg.

Med andre ord:

- jeg oplever, at du har et negativt syn på kvinder, som jeg ikke deler.
- jeg oplever, at du pakker dette negative syn ind i alt for mange ord, der til sammen dølger dit manglende belæg.
- jeg oplever, at du forsøger at diskutere begreber, som du ikke har defineret.

I det hele taget oplever jeg en nedladende og dårligt formuleret retorik, som er vanskelig at stille noget op imod med saglige argumenter.

Derfor trak jeg mig fra debatten.

Hans

Tilmeldt 16. Sep 09
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 13:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Oh, det er jo lidt hårdt at skulle afslå en invitation, når man ellers elsker en hurtig politisk debat.

Men jeg synes simpelthen, dine udfald er for grove og generaliserende, til at man gider ... sorry.  :)

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)