(fortsat...)
Teser der skal modbevises om vores køn, før at jeg giver mig:
A) Iværksætteri handler mange gange om at iværksætteren vil skyde papegøjen med et helt genialt koncept, der kan gøre denne delvist eller helt uafhængig af arbejdsmarkedet. Med andre ord 'score kassen' (og lad os ikke være naive, ingen af os herinde sjasker en masse tid og penge i projekter (omend meget inspirerende projekter) uden at have en forhåbning om den store udbetaling på et eller andet tidspunkt). Således forventer jeg også at kvinder i et komplet ligestillingsmiljø, en gang for alle modsætter sig drømmen om olie-sheiken på den hvide hest. Min tese går her på at en del kvinder endnu ikke modsætter sig at lade sig maksimalt forkæle … og specielt lade sig forkæle økonomisk. Langt flere mænd er principfaste/moralske om ikke, at lade sig lokke af velhavende kvinders livsstil. Ligestilling handler OGSÅ om at have ben nok i næsen til at virke uforkælet og moden som kvinde!
B) Lige siden Marie Curie har kvinder haft chancen for at slå igennem med deres talent og opfindelser. Så hvorfor stikker så mange mænd så ud siden da? For at nævne nogle store kanoner: udlandet; Bill Gates, Steve Jobs - herhjemme; Maersk og de fire mænd fra Navision. Alt kønsmæssigt fratrukket, er det der står tilbage, at kvinder utrolig mange gange kommer til kort. Desværre (meget desværre) er der en tendens til at kvindelige iværksættere er for risiko-frygtende og satser på det sikre som f.eks. videresalg i detail-branchen (… og ja her er der så en fordom om tøjbutikker, men modbevis den tak). Dertil er det begrænset, hvad jeg har set af kvinder der nørder med deres egne projekter i f.eks. Labitat (elektronik-fællesskab på Frederiksberg). Generaliseringer ja! - men modbevis det med hårde facts om gennemsnit der taler i mod dette.
C) Kvinder skal en gang for alle ud af den skygge, der hedder at deres største opgave her i livet altid er at få børn. På det social-realistiske og storvisionære jordiske filosofiske plan er dette helt korrekt – ja, og hele menneskeheden ELSKER Jer for det! Men der er også en anden dybt kapitalistisk virkelighed på arbejdsmarkedet og i iværksætter-branchen … en virkelighed som mænd allerede har forholdt sig til siden industrialiseringens frembrud i 1840, der ikke tager hensyn til børnespørgsmålet. Kvinder har en langt mere anerkendt ventil i at kunne drømme sig hen som hjemmegående husmor. Derfor bør dette modbeviset; En iværksættermand der knokler skelettet ud af røven, føler sig provokeret af en letlevende ung kvinde, der tager en uddannelse for interessen skyld? Rejser halve og hele år til udlandet under uddannelsen (for vedkommende har jo ikke/(næsten aldrig) en virksomhed, der skal igangsættes eller holdes vedlige derhjemme i DK). For til slut med største naturlighed at blive hjemmegående husmor, uden at bruge sin uddannelse.
(Apropos: Fatter stadigvæk ikke hvorfor udlands-studier bliver støttet økonomisk, når Søvndal ikke fik et ben til jorden med hans planer om at støtte iværksætteri. Drøn-urimeligt!!!).
Større anerkendelse af den tilværelse iværksættermænd mange gange lever, kunne være passende – Vi lever ikke som munke, men på nogen punkter så alligevel. Nogen af os har fravalgt de klassiske skod-jobs undervejs, som kapitalismen jo så smukt udbyder ('ret ind eller vær en mande-kælling, der ikke kan tåle voksen-mobning!') – så budgetterne er mange gange sparsomme.
At sige om ligeløn:
-
Hvis jeg har disse ovenstående tanker er der sikkert også andre mænd der har dem (spørgsmålet er bare om de indtil nu har kunnet italesætte problemet i samme detalje?) …
-
En stenalder-analogi: Mænd har indtil nu jagtet mammutten, men kvinderne er også begyndt at gå på jagt. Fint nok - Så hvorfor nøjes med at fange fisk, ræve og rådyr?
-
Findes der mon to fodboldspillende selvstændige iværksætter-mænd derude, der i denne situation; Disse to venner ejer egne virksomheder – den ene er tømrer, den anden elektriker. Begge arbejder de 80-100 timer om ugen. Man kan mene om overarbejde hvad man vil, men hvis ikke de to mænd møder deres kvindelige ligemænd iværksætter-mæssigt, så er sandsynligheden for at de ikke finder ligeløns-spørgsmålet særligt presserende. Dette såfremt de skulle blive ansat og få en større løn i en virksomhed, hvor kvinder udfører det samme (og den kvikke læser vil her læse sig til, at jeg faktisk også finder dette meget urimeligt).
Så de kvinder der måtte finde hele denne tråd provokerende, må tro om igen. Jeg er helt på Jeres side – venter bare på at beviser at I kan tage det sidste skridt, og opfylde alle de problemstillinger som ovenstående behandler … og dette hovedsagligt på dette samlede hykleriske punkt, hvor I 1000% mener, at I altid bidrager med det samme som mænd på arbejds-/iværksætter-markedet ('ligeløn er således helt naturligt'), men i stedet vælger alt for mange af Jer (p.t.) bare at tage den nemme vej som den søde uskyldige livsnyder, for hvem intet forventes af karrieremæssigt ('hvorfor dog blive iværksætter, når jeg kan være heldig at få mig en rig mand???' - kultur-ændring søges).
Først da kan I overbevise ALLE mænd om at I er nøjagtig ligeså seriøse på arbejdsmarkedet og i iværksætterbranchen. Bevis det overfor mig og alle andre - Og udryd ovenstående argumenter – Få derefter REEL ligeløn.
Jeg ser med dyb respekt på kvinder, der er enlige mødre, og kan således sætte mig ind i det hårde arbejde – det kunne være fedt om vi også så på en hvis respekt på folk (og indtil videre er dette for det meste mænd), der har satset år og penge på utallige iværksætterprojekter (og ja det kan være at mange af dem er fejlslagne, men jeg skal være den sidste til gemme de dårlige iværksætter-historier - specielt i et post-2008 økonomisk klima).
Skal iværksætter-mænd, der ikke klarede den (og de findes således faktisk), virkelig stå tilbage med en lang næse, hvor resten af samfundet bare ser på dem som dumme for at have satset mere end alt? Og dette måske endda i nogle uheldige økonomiske klimaer og samfunds-konjukturer? (skriver gerne en 200 siders bog om f.eks. min historie som iværksætter – omend elendigt sørgelig...)
En ting er sikkert, det er i hvert meget sikkert at spare sammen til alle de flotte glorificerede rejser som ung letlevende kvinde → "så hvad har du som ung livsnydende kvinde dermed så bidraget med til samfundet?" Mere naturlig respekt overfor dem der prøver alt, for at tage iværksætter-initiativet, tak!!!