På baggrund af en anden tråd kom jeg til at tænke på om der var nogen som kan fortælle hvor farligt det er at have duplikeret indhold på sin hjemmeside. Jeg ved at hvis google finder tekst på en side som er identisk med teksten fra en anden side, så risikere man at blive smidt bag i køen med den side og det er jo fair nok hvis det altså ikke drejer sig om tekst stjålet fra ens egen side. Et eksempel kunne være pressemeddelser som hurtigt finder vej til 20 forskellige sider, men hvis man bruger sådan en presse meddelse på sin side, hvad kan det betyde i søgemaskinerne? Kan det skade hele ens hjemmeside eller er det kun den enkelte side med duplikeret indhold? Håber der er nogle SEO eksperter som kan forstår hvad jeg prøver at spørge om og som kan forklare lidt om denne problemstilling. :-)
|
Hej G.Olsen
Duplikeret indhold er ikke farligere end, som du netop skriver, at den der har kopieret teksten, risikerer at ligge (meget) dårligere end den der har den oprindelige tekst.
Jeg har eksperimenteret en del med det på vores egen hjemmeside, da vi jo er forhandler af andres systemer. Leverandørerne sender nyhedsinformation ud og hvis vi kopierer dette råt og lægger det på hjemmesiden, så ligger leverandøren altid foran. Google er blevet god til at identificere kilden til en tekst. Men siden bliver ikke straffet i øvrigt.
Men hvis man omskriver teksten, kan man være "heldig" at komme foran leverandøren. Jeg skriver heldig i gåseøjne, da det jo ikke er sikkert at leverandørens tekst er optimeret med hensyn til nøgleord, så man har faktisk ofte mulighed for at skrive en bedre udgave af hensyn til Google.
Vi sender jo selv pressemeddelelser om IT-løsninger ud jævnligt. De bliver optaget af flere internet-baserede nyhedsmedier og kan dermed hitte flere gange på Google. Deres indbyrdes placering er afhængig af hvordan medierne er "ranket" hos Google i forvejen.
Læs eventuelt mere om emnet i vores e-bog: Søgemaskineoptimering af din egen hjemmeside 2007
Med venlig hilsen
Preben Madsen
www.doctech.dk