Hvis jeg låner min bil ud, og der efterfølgende kommer en konvolut med en bøde fra politiet ind i postkassen, hvem har så ansvaret for at betale bøden: Ejeren eller føreren?
Som ejer af et køretøj er du altid forpligtet til at oplyse hvem der har ført bilen på et givent tidspunkt. Hvis du nægter, bliver du straffet med bøde. Men det er naturligvis altid føreren, der er ansvarlig for sin kørsel. Det vil sige, at hvis billedet ikke viser, at du kørte bilen, bliver du ikke straffet for forseelsen.
Tak for jeres svar, Vi er kommet frem til det samme.
Jeg var dog ikke sikkker på, at jeg havde ret i min antagelse, så jeg er glad for at blive bekræftiget i den af 2 mere :)
MHT. lovforslaget CT nævner, så er det lidt skræmmende, hvis det bliver gennemført, synes jeg. Hvad vil der ske, hvis jeg låner bilen ud, og ha jeg låner den til gør sig fortjent til et klip i kørekortet og ikke vil vedkende sig skylden? For jeg så hans klip?
Hvad vil der ske, hvis jeg låner bilen ud, og ha jeg låner den til gør sig fortjent til et klip i kørekortet og ikke vil vedkende sig skylden? For jeg så hans klip?
det kan jeg umuligt forestille mig - med mindre du nægter at sige hvem der kørte bilen, for sigtet er vel, at få fat i den skyldige - så mon ikke det bare er for at undgå at folk nægter at fortælle hvem der kører rundt i ens bil, overskrider grænser eller direkte kører livsfarligt
I så fald var det også en ret skidt ven man havde lånt bilen til, hvis han lod en hænge på hans bøde
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
MHT. lovforslaget CT nævner, så er det lidt skræmmende, hvis det bliver gennemført, synes jeg. Hvad vil der ske, hvis jeg låner bilen ud, og ha jeg låner den til gør sig fortjent til et klip i kørekortet og ikke vil vedkende sig skylden? For jeg så hans klip?
Nej - det vil du ikke. Men de kommende regler gør at man fremover skal være mere opmærksom på hvem man låner sin bil til. Loven er 1. behandlet og betænkning skal ligge klar ultimo januar og derefter kører processen videre. Regeringen og enhedslisten støtter alle forslaget.
Hvorfor skal man køre som en idiot i en lånt bil og forsøge at tørre den af på samfundet?
Man skal ikke slippe godt fra det - og det er klart, at nægter man at have kørt i en lånt bil og forsørger at tørre ejeren af på regningen - så må ejeren jo blot sige, hvem der vitterligt har ført bilen. Det bliver nok ikke så svært at bevise, når alt kommer til alt.
Ender sagen i retten, så kan politiet jo finde ud af hvor lånerens mobiltelefon har været - og vupti, så er den klokkeklar. Det ender nok med langt større omkostninger for føreren end blot at erkende i første omgang.