Jeg har brug for lidt mere viden omkring bogføringen.
Hvis jeg har en regning fra revisor dateret 31.12 2013, skal denne type af regning bogføres som omkostning på en driftskonto (her debiteres) og krediteres på en status konto (der er en konto i min kontoplan som hedder revisor). Eller skal driftskonto debiteres og banken krediteres?
Jeg er lidt i tvivl omkring statuskonti. Alle omkostninger af enhver art skal vel bogføres på en driftskonto og kun regninger på omkostninger som ikke kan straksafskrives bogføres på statuskonti? er der en som kan forklare mig dette/bekræfte dette? |
Alle omkostninger skal bogføres op drift og status
Din revisor skal bogføres på omkostning drift revisor eller andet og som status modpost som skyldige kreditorer eller hvad den hedder i dit program
Når du så betaler, så debet status skyldige kreditorer og kredit bank. Har du betalt den 31/12 så er det bare direkte debet omk. revisor i drift og kredit bank, men hvis den ikke er betalt må du vejen rundt om debet omkostninger, kredit skyldige.
Det gælder alle regninger du har modtaget under 2013 og ikke betalt - og samme med modsat fortegn for alle regninger du selv har udsendt 2013 men ikke fået penge for - de skal ind på debet tilgodehavender i status som modpost til kredit omsætningen - indtil de er betalt og så når du får penge, kredit tilgodehavender og debet bank
Afskrivninger over straksafskrivninger aktiveres på status med den del af beløbet der ligger til afskrivning senere, men det kan din revisor let forklare konkret
vh