Sidste år sad jeg og brainede lidt på en ide. Jeg skrev nogle tanker ned omkring ideen, men kan nu se at det ikke er noget jeg kommer i gang med, til trods for at jeg stadig synes ideen er god.
Så nu får i mine tanker i form af tekst her, og så kan det være der er en der kan bruge ideen og føre den ud i livet, eller måske blive inspireret til at arbejde videre med den.
Projektnavn: HOUSESWAP
Intro:
En dating side for huse (Villa, parcel, ejerlejligheder, andele etc).
Traditionelle boligportaler og ejendomsmæglere er baseret på at man køber og sælger sit hus i 2 step. Typiske finder man en bolig, som man ønsker at købe, og samtidig skal man ofte finde en køber til sin egen bolig. At få de to ting til at gå op i en højere enighed, er ofte problematisk for mange mennesker, og resulterer i at man må droppe at købe sin drømmebolig, eller risikere at stå med to boliger.
Houseswap ideen er som sådan ikke unik, da den tager udgangspunkt i det setup vi kender fra datingsider. Ideen er at man opretter en profil, og beskriver sin egen bolig (beliggenhed, afstand til skole, m2, antal værelser etc.), der næst udfylder man ønskerne til en fremtidig bolig.
Man kan så som bruger filtrere på geografi, afstand til skole/institution, pris, m2 etc.
De resultater der så kommer frem er samtidig tilpasset/filtreret ud fra om profilernes ønsker til en fremtidig bolig matcher din bolig.
Eksempel:
Peter har et parcelhus i Viborg. Han er dog blevet arbejdsløs og har ikke ret gode jobmuligheder i Viborg området. Han overvejer derfor at flytte til Aalborg, hvor hans jobmuligheder er meget bedre. Han ved dog at det kan tage lang tid at sælge sit hus, og han har ikke råd til 2 huslejer.
Derfor opretter han en profil på Houseswap, og fortæller om sit parcelhus, og at han gerne vil bo i Aalborg eller en radius af 30km der fra. Han er ikke den store havemand, så det vil passe ham fint med en lejlighed.
Hanne fra Aalborg har en lejlighed, men har mødt en fyr lidt uden for Viborg, og de vil gerne have et lille hus i Viborg.
Peter søger på ”Lejlighed Aalborg” og finder Hanne’s profil, og synes det er fin lejlighed. Han sender en ”swap” til Hanne. Hanne får derfor en besked om at der er en som er interesseret i hendes lejlighed, og som har en bolig der umiddelbart matcher hendes ønsker.
Hun logger derfor ind og kigger på Peters hus i Viborg, og hvis hun synes den er interessant, sender hun besked tilbage til Peter om at hun også kunne være interesseret i hans hus, og deres kontaktoplysninger deles automatisk, hvorefter de kan aftale en fremvisning.
Baggrund for ideen:
Danmark står overfor nogle store problemer de næste mange år, og som resultat af dette er der mange der mister deres arbejde, og mange som ikke har råd til at blive i deres nuværende bolig. Ligeledes er der mange som har rente og afdragsfri lån, som skal til at betale af på disse lån inden for de næste par år, og det kommer højst sandsynlig til at betyde et stort antal tvangsaktioner.
Økonomi:
Udgangspunktet er at det skal være gratis for brugerne at benytte Houseswap. Houseswap vil så lave nogle aftaler med skødekontorer, advokater, ejendomsmæglere etc, og tilbyde nogle pakkeløsninger.
Tanken er 3 pakker (Guld, sølv og bronze). Bronze er den billigste pakke, og indeholder en fast pris på at få lavet skøde, Sølv kan så være skøde inkl. Tilstandsrapport etc, og guld er den store pakke, som indeholder købskontrakt, skøde, tilstandsrapport osv.
Houseswap tager så en provision af disse pakker.
Udfordringer:
Der skal udvikles et system som kan håndtere dette setup. Det er en større opgave end jeg selv kan påtage mig, der skal derfor nogle eksterne udviklere på opgaven.
Konkurrenter:
Der er ikke en lignende service på nuværende tidspunkt. House swap fænomenet er dog brugt, men er baseret på at man bytter bolig i en kortere periode, ofte i forbindelse med ferie. De eksisterende boligportaler (boligsiden.dk, bolig.dk etc), har godt fat i markedet, men er baseret på fremvisning af boliger.