Hej Amino. Jeg har udviklet et simpelt produkt som jeg selv finder smart, og er ved at skrive en brugsmodel ansøgning der beskytter produktet. Jeg har forsøgt at følge den vejledning der findes på patentstyrelsens hjemmeside, men har stadig svært ved at runde den af. Min udfordring er pt. at produktet kan udformes på mere end een måde, og samtidig løse det "problem" som produktet er tiltænkt at løse. Jeg har en foretrukken metode som jeg vil ansøge som krav 1, men er i tvivl om jeg så i krav 2,3, osv skal skrive de andre mulige løsninger der er nærliggende så en evt konkurrent ikke laver samme produkt med en lille variation, og derved underminerer min mulighed for fortjeneste. - eller er det tilstrækkeligt at skrive de overordnede træk ved produktet, uden at definere hvordan jeg tænker det kan udformes for at løse opgaven? (jeg synes at have læst i en vejledning at hvis man beskriver træk frem for løsning, så vil det være værdiløst). Jeg er godt klar over at et patentbureau sikkert kan skrive ansøgningen for små 30.000 kr., men så er kassen tom og så kommer jeg ikke i mål med de første produkter til butikkerne. Håber på lidt sparring, mvh Anders |
Kan kun råde dig til ikke selv at lave ansøgningen - du risikerer meget nemt at formulere noget der ikke vil kunne håndhæves.