Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugsmodel - flere krav i samme ansøgning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har udviklet et simpelt produkt som jeg selv finder smart, og er ved at skrive en brugsmodel ansøgning der beskytter produktet.

Jeg har forsøgt at følge den vejledning der findes på patentstyrelsens hjemmeside, men har stadig svært ved at runde den af. Min udfordring er pt. at produktet kan udformes på mere end een måde, og samtidig løse det "problem" som produktet er tiltænkt at løse. Jeg har en foretrukken metode som jeg vil ansøge som krav 1, men er i tvivl om jeg så i krav 2,3, osv skal skrive de andre mulige løsninger der er nærliggende så en evt konkurrent ikke laver samme produkt med en lille variation, og derved underminerer min mulighed for fortjeneste.

- eller er det tilstrækkeligt at skrive de overordnede træk ved produktet, uden at definere hvordan jeg tænker det kan udformes for at løse opgaven? (jeg synes at have læst i en vejledning at hvis man beskriver træk frem for løsning, så vil det være værdiløst).

Jeg er godt klar over at et patentbureau sikkert kan skrive ansøgningen for små 30.000 kr., men så er kassen tom og så kommer jeg ikke i mål med de første produkter til butikkerne. 

Håber på lidt sparring,

mvh Anders

Tilmeldt 20. Dec 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:46

Kan kun råde dig til ikke selv at lave ansøgningen - du risikerer meget nemt at formulere noget der ikke vil kunne håndhæves.

Tilmeldt 1. Oct 13
Skrevet kl. 21:43

Hvad bygger du det på? Har du oplevet at få en brugsmodel som nogle efterfølgende krænkede fordi din ansøgning ikke var formuleret præcist eller måske for præcist?

Tilmeldt 20. Dec 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:18

Ja
For nogle år siden havde jeg en tid som patentkonsulent indtil jeg valgte en anden løbebane. I den tid oplevede vi flere gange at skulle forsøge at redde noget som var skrevet af opfinder selv. Andre gange har jeg skullet vurdere hvorvidt en opfinder vil krænke en selvskriver-brugsmodel og fundet det ganske let at komme udenom.
So don' t try that shit at home ;-)
Pengene til beskyttelse er godt givet ud, hvis man ikke bare gør det for at kunne blære sig med at stå i patentdatabasen, men virkelig tror på at ideen og beskyttelsen af den, vil kunne tjene sig ind.

Tilmeldt 1. Oct 13
Skrevet kl. 18:18

Okay, har det været fordi selvskriveren har glemt noget væsentligt, ikke har beskrevet det korrekt eller fordi der var en nærliggende løsning til produktet som virkede ligeså godt, at du kunne komme udenom? 

Jeg skal rent faktisk bruge brugsmodellen til beskyttelse og ikke blær, men det er et lavteknologisk produkt med et lille afkast, og før jeg ligesom har fået bevist at det kan sælges har jeg ikke mulighed for at investere det det koster at få andre til at skrive ansøgningen. Før et produkt kommer i butikken er der jo alligevel en del led der lige skal have en del af kagen.. Desuden er der heller ingen garanti for at en ansøgning skrevet af et patenthus holder vand, men ja sansynligheden er jo nok større eftersom de skriver mange flere, og har set faldgruberne..

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 19:35

Gør det selv er godt - men nok ikke inden for denne her verden af brugsmodel eller patent.

I min ansættelse hos Patent og Varemærkestyrelsen - som også behandler brugsmodeller - kaldte vi 'gør det selv folk', eller

selvmødere for selvmordere - sorry to quote that...

Da brugsmodel krav ofte er generaliseringer på frembringelsen vil jeg anbefale en erfaren patentagent, eksempelvis os, www.ludvigsenpatent.dk

som har arbejdet med dette felt i 15 år. Vi møder af og til ansøgninger - på brugsmodel eller patent - skrevet af folk selv, og det sker at de er svære at få

til at leve op til Patent og Varemærkestyrelsen regelsæt når Deres første svarskrivelse modtages, da de simpel hen ikke er skrevet omhyggeligt og dækkende nok.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)