Jeg sidder og overvejer hvilken form for virksomhed, jeg vil oprette. Jeg er i tvivl om man kan trække penge ud af et IVSselskab til egen fortjeneste, eller om man skal beholde dem i virksomheden, indtil man opretter ApS.
Samtidigt ville det være dejlig med en faglig beskrivelse og mening angående fordele og ulemper ved IVS.
Der er ikke noget til hinder for at du kan udbetale helt normal løn i et IVS (modsat personlig selskab hvor der ikke er løn med hævninger og beskatning af overskud) - løn går jo fra overskud og kun overskud skal opspares med 25% indtil aps grænse nåes - men du må ikke udbetale løn der bringer kapitalgrunlaget i fare, og det sker jo hurtigt med ex 1 kr i kapital, hvis ikke du har tilsvarende overskud
Et lille interessant citat fra en pressemeddelelse udsendt af Experian:
Rasmus Westerlin, Senior Business Advisor hos Experian, uddyber: ”De nye IVS’ere er mindre polstrede overfor tilbageslag. De kan let ende i konkurs, hvis ikke de konsolideres og styrer deres likviditet stramt. Vi ser ofte, at selskabsformer med begrænset hæftelse, har en slappere betalingsdisciplin, hvilket kan være et udtryk for svag likviditet. Eksempelvis betaler selskaber med begrænset hæftelse deres regninger senere end enkeltmandsvirksomheder, hvor ejeren hæfter personligt. Vi ser også højere konkurstilbøjelighed blandt anpartsselskaber sammenlignet med enkeltmandsvirksomheder.”