Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem kom først erhvervskontoen eller selskabet?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 31. Aug 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder midt i processen i at starte et iværksættersselskab og er nu landet i det problem med at banken ikke vil lade mig åbne en erhvervkonto uden et CVR nummer og at erhvervstyrelsen kræver at pengene til at starte virksomheden står på en konto i virksomhedensnavn.

Jeg er derfor interesseret i at høre hvordan i andre er kommet uden om dette.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 19:22

Hej Mads

Bankkontoen kommer først, men kan stiftes i navnet "Selskabsnavn ApS /under stiftelse".

Jeg har haft samme problem med banker, du bliver nød til at forklare dem, at du ikke kan stifte selskabet uden din selskabskapital på en bankkonto.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København K
Tilmeldt 31. Aug 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:32

Så den er stadig registreret under mit cpr nummer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36

Den skal registreres klart som tilhørende IVS xxxx under stiftelse (jeg vil tro dit CPR nummer ligger under men den SKAL tilhøre dit CVR under stiftelse) 

Jeg har før skrevet, at man kan frygte en del bøvl med dette, specielt i begyndelsen. Banker har generelt ikke villet tage det besvær og ansvar det er at bekræfte lukkede konti til ApS kapital, så man har været tvunget til at gå via revisor/advokat med kapitalen i de fleste fald.

Nu er det så kun 1 kr og ved under 25.000 kan man stifte med egenerklæring bare man har en konto der tilhører det stiftende selskab. Det tror jeg mange banker er meget i tvivl om håndteringen af. Både det rent tekniske, at oprette så den tilhører et selskab understiftelse - som vender mod det de er vant til med ApS hvor CVR nr eksisterer når pengene skal komme fra fra selskabsstifter OG - jeg tror også der generelt jo er tilbageholdenhed med at stifte erhvervskonti, som dette må skulle være tror jeg

Det kræver hvidvaskingsmæssigt en vis del af bankerne - de skal kende stifter identitet og formål og indhente oplysninger om formål og forventet omfang af kundeforholdet. Det betyder, at der kan være naturlige krav om både forretningsplan og budgetter OG - så skal banken jo up-front tage stilling til, om de vil ha denne, for dem ukendte virksomhed med en kapital på 1 krone som erhvervskunder. Her vil et godt personligt forhold til banken - modsat måske ukendt - gæld - aller værst RKI noteret være af største betydning.

Det kommer at være en problematik, men jeg tror det over lidt tid vil finde en rimelig løsning. Bankerne skal ha afstemt egne forventninger til 1 kr selskaber med oprettelse af konti til selskabet under stiftelse, og de skal givet også se konkurrenters løsning an i mange fald.

At selve det at få en erhvervskonto til stiftelsen af 1 kr selskaber vil kunne være et problem for personer med bøvl med økonomien er nok bøde givet - og ret naturligt.

Rådet må i alle fald være, at ha materiale der viser forretningsplan og budget + identifikation på stiftere og direktører - evt vedtæger og andet klar, også til banken når man beder om konto til IVS under stiftelse. Mød personligt op i banken (også lettere for banken i forhold til hvidvaskningslov) hvis ikke man har en rådgiver i banken man kender godt - bede om at tale med filial chefen hvor man kan forklare denne problematik med egenerklæring som er en del af loven.

Mon ikke man også KAN klare den ved at lade et selskab/advokat/revisor stifte, ved at indbeta 1 kr til dennes klientkonto - og derefter få den tilbage på en personlig konto - eller i en cigarkasse - om end det ikke er ret godt Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)