Hej Jeg har et spørgsmål vedr rettighed til produktion og salg af et videreudviklet produkt baserende på et eksisterende produkt. Ifbm. udddannelsen af lægefagligt personale benyttes gudskelov en række hjælpemidler til simulation af bestemte situationer, procedurer og indlæring af håndværksmæssige færdigheder. Jeg har udviklet/forbedret et eksisterende produkt der benyttes som hjælperedskab til indlæring af håndværksmæssige færdigheder med en ny funktion. Der er tale om et produkt som er til at tage og føle på, ingen software. Det eksiterende hjælperedskab kan kun simulere en specifik fastlåst tilstand. Min videreudvikling, ved indkorporation af en i og for sig simpel men nyttig mekanisme, gør at redskabet kan bruges til at simulere situationen og indlæringen under forskellige forhold som de kan opstå under real-life situationer. Endvidere har jeg udviklet min version så den kan adskilles og derfor adskilt fylder ca 1/10 del af det eksisterende redskab. Grunden til at jeg har forbedret det eksisterende produkt er at jeg kommer fra faget og så potentiale i at forbedre det, da jeg fik kendskab til redskabet. Oprindelig ønskede jeg at forbedre det så jeg selv kunne bruge det, men nu har jeg fået stor efterspørgsel (kolleger, venner) på min version af redskabet pga den pris det kan sælges for og pga dens forbedrede funktion. Jeg vil være i stand til at producere produktet så det kan sælges markant under det eksisterende produkts pris og har faktisk allerede en "Kunde" som ønsker at købe adskillige eksemplarer. Mit spørgsmål: Må jeg få produceret min forbedrede udgave af dette hjælperedskab mhp. markedsføring og salg. Jeg håber der er nogle med viden indenfor området der kan give lidt begyndende vejledning. |
Om du må videreudvikle et allerede eksisterende produkt, vil afhænge af om du overtræder evt. patenter på produktet / technologien. Er der tale om et såkaldt Medical device skal dette godkendes af den kompetente myndighed før det må markedsføres.
Har du overvejet evt. at sælge dine forbedringer til en producent af det allerede eksisterende produkt eller evt. tage patent på div. forbedringer?
Mvh
Ravn