Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af drift af bil

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

jeg overvejer at flexleasing en bil fra Tyskland i mit enkeltmandsfirma. Bilen skal bruges 90% erhverv og 10% privat. Jeg har fået fortalt at jeg kan vælge at blive beskattet af driften af bilen, altså leasingydelse, forsikring, grøn ejer, diesel og service. Hvis jeg holder kørebog over mit brug af bilen, så ville jeg således kunne nøjes med at betale 10% af de totale driftsomkostninger i skat i stedet for 25% af bilens værdi? Er der noget der kan bekræfte det?Kan ikke finde svar på skat.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44

den vil jeg da følge med i (af en eller anden grund kan jeg ikke abonnere på indlæg) men man kan som ejer af privatbil vælge at få erstatning for kørsel for firmaet ved at føre kørebog og så vælge mellem statens takster eller den faktiske udgift fordel som % i forhold til privat og firma

Jeg ville ikke tro det var muligt den modsatte vej - altså undgå beskatning af fri bil med de 25% (selv om det kunne gi fornuft måske) men om man kan tænke sig der er forskel mellem VSO anvendt eller ikke - det ved jeg ikke - du kunne jo lige tilføje om du er i VSO og om det er hvide plader eller andet for at få bedre svar

Lytter spændt med

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 00:03

Hej John.

tak for dit indlæg.

det skulle være i VSO ordningen det skal gøres for jeg besked på. Og det er en hvidplade.

hilsen Rasmus.

Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 00:08

Hej igen John.

betyder det jeg kan privat lease en bil. Også få 90% af driften betalt igennem mig enkeltmandsfirma?

altså 90% af leasingydelsen, grøn ejer, forsikring, brændstof og service?

hilsen Rasmus 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45

Hvis bilen er i virksomheden under VSO så ejes den af virksomheden og der er regler for fradrag for udgifterne og 25% af værdien som skat til dig

Hvis du ejer bilen selv kan du vælge mellem fradrag for konkrete udgifter eller statens takst når du fører kørebog og jeg tror du må ha andre til at forklare i hvilket omfang og under hvilke betingelser du kan få fradrag for leasing ydelsen som ex i http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1640487 - driften kan du dele som angivet i alle fald, men jeg ved for lidt om leasing

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:15

Hej Rasmus

Det er helt korrekt, at du kan få fradrag i din virksomhed for den erhvervsmæssige del af kørselen i din private bil.

Fradraget sker i denne forbindelse enten ved fradrag af kørselsgodtgørelse af statens takster for de erhvervsmæssige kilometre eller ved en fordeling af de aktuelle omkostninger for bilens drift incl. afskrivninger på bilen ud fra fordelingen af erhvervsmæssige og private kilometre for bilen.

I begge tilfælde kræves der en udførlig ført kørebog, som kan danne grundlag for beregningen af den erhvervsmæssige kørsel.

Reglerne er de samme, uanset om din virksomhed beskattes efter Personskatteloven, alm. beskatning, eller Virksomhedsskatteloven. Den eneste forskel er, at jvf. Personskatteloven, så gives fradraget kun som fradrag i virksomhedens overskud, hvorimod i Virksomhedsskatteordningen indgår fradraget i hæverækkefølgen og nedskriver de personlige hævninger eller de kan udbetales fra virksomheden.

F.s.v. angår varevogne på "papegøjeplader er reglerne præcist de samme, idet "papegøjepladerne" netop indikerer, at der er tale om et blandet driftsmiddel. HUSK! Driften af varevogne på "papegøjeplader" kan momsen fratrækkes i virksomhedens momsregnskab, dog ikke anskaffelsen af varevognen, ligesom driftsomkostningerne excl. moms ikke giver fradrag, men dækkes af ovenfor omtalt godtgørelse eller refusion af omkostningerne.

Tonny

Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 02:01
Hej tonny.

Tak for dit indlæg.

Betyder det også og jeg kan felxlease en hvidpladebil i mit firma, holde alle driftomkostningerne på bilen der,føre kørebog og med den som grundlag blive beskattet den del jeg køre privat udfra de totale driftsomkostninger?

Hilsen Rasmus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

rln:
Betyder det også og jeg kan felxlease en hvidpladebil i mit firma, holde alle driftomkostningerne på bilen der,føre kørebog og med den som grundlag blive beskattet den del jeg køre privat udfra de totale driftsomkostninger?

lige for klarhed - det Tonny svarede var, at du kunne gøre sådan med bilen hvis du havde bilen som PRIVATBIL. Nu gælder det så, om du, hvis du har den som FIRMABIL kan nøjes med beskatning af fri bil af de private km efter kørebog eller om du som firmabil skal/bør tage alle omkostninger i firmaet og dermed har fuldt fradrag for dem dér - men som person så skal tage 25% af værdien ind som tillæg til indkomst for fri bil uanset hvad, som jeg bestemt tror

Med stort km forbrug i firma og lille privat, vil det generelt være klogt at ha bilen privat.

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:41

rln:
Hej tonny.

Tak for dit indlæg.

Hilsen Rasmus

Nej, se John's indlægYes

Hvis bilen indgår i virksomheden og den er til rådighed for privat anvendelse, så er det fuld beskatning af værdi af fri bil, som beregnes pr. påbegyndt måned. Der gives ikke noget nedslag i denne beregning.

Hvis du ønsker en beregning af de optimale forhold for din kørsel, så kan du med fordel anvende de beregningsmodeller, som er tilgængelige på nettet, se evt. min signatur, hvor du kan finde nogle egnede modeller til beregningen.

Tonny

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)