Hej Jeg tror jeg er kommet til at dumme mig meget kraftigt. Jeg har sendt en faktura ud på noget arbejde der skal laves færdigt i starten af januar. Jeg har også fået pengene. Grunden til at fakturaen er sendt ud før arbejde er færdigt er at der skal laves nogle store indkøb, for dette lille firma. Men jeg kan ikke nå at bestille alle de ting jeg skal bruge inden d. 31/12 og derfor er jeg nu kommet i tvivl om hvor meget jeg kommer til at betale skat af dette "overskud", det er meningen at om en måned eller 2 at der skal investeres i ny maskine til firmaet og det var det hele overskudt skulle gå til fra ordren. Jeg er så kommet meget i tvivl om jeg når at betale b-skat af denne faktura og derfor har færre penge at investere med. Der er tale om en enkeltmands virksomhed og beløbet er 42000,- Håber at nogen kan hjælpe med at forklare mig hvornår jeg helt præcist skal betale skat af disse penge |
Du har ikke dummet dig, den kan sagtens køres uden du skal betale skat af andet end den del der har med 2013 at gøre.
Du bør kunne afsætte beløbet som svarer til den del af arbejdet der først laves i 2014 - og dermed kun tage den del der vedrørerer arbejde i 2013 med i overskud. Det sker ved at du foretager en afsættelse for den del der vedrører arbejde (og indkøb) til opgaven som hører til 2014 -
Hvis du er i tvivl om det bogføringstekniske, så må du har fat i en der kender din konto plan - ex din revisor men du kan godt afsætte som omkostning så du ikke skal af med skat af andet end det som har med 2013 delen af arbejdet at gøre
Du kan måske ha fordel af at finde en extern der vil hjælpe med bogføringen - via ex www.agera.dk få gratis tilbud - de tager ca 300-450 kr i timen og når meget på en time og kan tilgå dit regnskab online for næsten alle programmer og I kan dele en bilagsmappe, for du kan ha andre ting det vil være godt at få gennemgået
vh John H