Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man registrere alle man sælger til?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg mener at have hørt noget om, at man skal registrere alle salg.

Betyder det, at jeg skal registrere navn og adresse på enhver jeg sælger en vare til? Hvad hvis jeg fx er på marked, og sælger 200 varer. Dem skriver man jo ikke navn og adresse ned på? Eller skal jeg blot registrere at X er solgt X dato?

På forhånd tak for svar :-)

Venlig hilsen

Simon Andrés.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Andrés:
Eller skal jeg blot registrere at X er solgt X dato?

Ja. Hvad er solgt hvor, til hvilken pris og hvornår.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:53
Hvor mange stjerner giver du? :

og hvis du er virksomhed eller driver som forretning - til hvem vel rent faktisk - en kvittering man gerne selv må lave, men skal køber ikke trods alt med som navn og identifikation hvis man skal drive det som forretning og kunne trække købet fra  og andre omkostninger - det vil jeg da mene?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på at der skal kvittering til, hvis jeg sælger til en virksomhed eller til en privat via nettet. Men hvis jeg fx sælger på et marked, så giver man vel typisk ikke kvittering med, og det ville også føles lidt mærkeligt at stå og notere navn og adresse på samtlige købere...?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Andrés:
Jeg er med på at der skal kvittering til, hvis jeg sælger til en virksomhed eller til en privat via nettet. Men hvis jeg fx sælger på et marked, så giver man vel typisk ikke kvittering med, og det ville også føles lidt mærkeligt at stå og notere navn og adresse på samtlige købere...?
det må du så stå der og føle dig, men hvis du er momsregistreret virksomhed så vil det være strafbart ikke at gøre det

Du ville i øvrigt vel normalt så sælge under brugtmomsordningen, og hvis du læser her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html så vil du se de muligheder du har for at bruge den ordning og krav til den "faktura" kvittering du skal udarbejde for hvert salg. Du kommer ikke uden om at skulle ha kundens navn hvis du er momsregistreret og sælger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligesom at din lokale Fakta ikke spørger dig om dit navn og adresse når du køber en L mælk, så skal du selvfølgelig ikke notere disse oplysninger, men blot udstede en kvittering som et kontant salg :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Aalborg Biludlejning:
Ligesom at din lokale Fakta ikke spørger dig om dit navn og adresse når du køber en L mælk, så skal du selvfølgelig ikke notere disse oplysninger, men blot udstede en kvittering som et kontant salg :) 
problemet er bare hvis man bruger brugtmomsordning og det går jeg ud fra man gør på et marked - men du har ret - jeg ser også i det link jeg gav, at man af praktiske årsager kan undlade købes navn hvis han er privat og det er mindre beløb (holder givet ikke hvis det er en bil) (dog ikke sælgers hvis man også køber noget fra markedet) i citat for minimumskrav til faktura som skal overholdes også på markeder

Selve din Faktura skal som minimum indeholde følgende:

  • Fortløbende nummer 
  • Dato
  • Sælgers (din virksomheds) navn og adresse
  • Dit CVR nummer
  • Købers navn og adresse. Altid hvis det drejer sig om en anden virksomhed, men det kan udelades af praktiske årsager, f.eks salg til private eller salg fra butik eller loppemarked m.m.
  • Specifikation af varen/det leverede
  • Varenummer, som skal være samme nummer som blev brugt ved varens køb, hvis den individuelle metode bruges, ved samlemetode kan dette undlades

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Haha, jeg kunne da lige forestille mig, at stå i Bilka, hvor alle skulle registreres med navn+adresse, ved kassen - og lige her op til jul - ja god fornøjelse...

Hvis du har praktisk grund til ikke at påføre navn og adresse på kvitteringen, behøver du det ikke........Dog skal faktura/kvittering opfylde de stilte krav fra skat. Evt. find guiden på www.skat.dk

Godtnok lever vi et bureaukratisk land, meeeen, der er også grænser...

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

ja butikker er klart fritaget - men brugtmoms ordning er faktisk lidt kompliceret og bureaukratisk i forhold til alm butikssalg til private - men enig man behøver ikke navn køber navn på alm små handler på loppemarked. Bilkas er dejligt enkelt og ikke brugtmoms betinget - der er moms på hele skidtet og den skal fremgå klart - modsat brugtmoms

jeg gentager lige lovens krav til afregningsbilag som SKAL indeholde disse minimi som jo er mere kompliceret end krav til butikssalg i Bilka

Du kan benytte en faktura eller en kassebon, forudsat denne indeholder helt samme oplysninger som kravene til en faktura.

Afregningsbilaget er din dokumentation for varens købspris. Hvis afregningsbilaget ikke opfylder betingelserne, kan du ikke bruge brugtmomsordningen.


Afhængigt af hvilke varer det drejer sig om, er der tre tekster at vælge imellem, og den korrekt SKAL fremgå tydeligt af fakturaen:

  • Fortjenestemargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen
  • Fortjenestemargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen
  • Fortjenestemargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen


Selve DIN Faktura skal som minimum indeholde følgende:

  • Fortløbende nummer 
  • Dato
  • Sælgers (din virksomheds) navn og adresse
  • Dit CVR nummer
  • Købers navn og adresse. Altid hvis det drejer sig om en anden virksomhed, men det kan udelades af praktiske årsager, f.eks salg til private eller salg fra butik eller loppemarked m.m.
  • Specifikation af varen/det leverede
  • Varenummer, som skal være samme nummer som blev brugt ved varens køb, hvis den individuelle metode bruges, ved samlemetode kan dette undlades

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Tusind tak for de fine svar.

Venlig hilsen Simon.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)