Jeg mener at have hørt noget om, at man skal registrere alle salg.
Betyder det, at jeg skal registrere navn og adresse på enhver jeg sælger en vare til? Hvad hvis jeg fx er på marked, og sælger 200 varer. Dem skriver man jo ikke navn og adresse ned på? Eller skal jeg blot registrere at X er solgt X dato?
og hvis du er virksomhed eller driver som forretning - til hvem vel rent faktisk - en kvittering man gerne selv må lave, men skal køber ikke trods alt med som navn og identifikation hvis man skal drive det som forretning og kunne trække købet fra og andre omkostninger - det vil jeg da mene?
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er med på at der skal kvittering til, hvis jeg sælger til en virksomhed eller til en privat via nettet. Men hvis jeg fx sælger på et marked, så giver man vel typisk ikke kvittering med, og det ville også føles lidt mærkeligt at stå og notere navn og adresse på samtlige købere...?
Jeg er med på at der skal kvittering til, hvis jeg sælger til en virksomhed eller til en privat via nettet. Men hvis jeg fx sælger på et marked, så giver man vel typisk ikke kvittering med, og det ville også føles lidt mærkeligt at stå og notere navn og adresse på samtlige købere...?
det må du så stå der og føle dig, men hvis du er momsregistreret virksomhed så vil det være strafbart ikke at gøre det
Du ville i øvrigt vel normalt så sælge under brugtmomsordningen, og hvis du læser her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html så vil du se de muligheder du har for at bruge den ordning og krav til den "faktura" kvittering du skal udarbejde for hvert salg. Du kommer ikke uden om at skulle ha kundens navn hvis du er momsregistreret og sælger
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ligesom at din lokale Fakta ikke spørger dig om dit navn og adresse når du køber en L mælk, så skal du selvfølgelig ikke notere disse oplysninger, men blot udstede en kvittering som et kontant salg :)
Ligesom at din lokale Fakta ikke spørger dig om dit navn og adresse når du køber en L mælk, så skal du selvfølgelig ikke notere disse oplysninger, men blot udstede en kvittering som et kontant salg :)
problemet er bare hvis man bruger brugtmomsordning og det går jeg ud fra man gør på et marked - men du har ret - jeg ser også i det link jeg gav, at man af praktiske årsager kan undlade købes navn hvis han er privat og det er mindre beløb (holder givet ikke hvis det er en bil) (dog ikke sælgers hvis man også køber noget fra markedet) i citat for minimumskrav til faktura som skal overholdes også på markeder
Selve din Faktura skal som minimum indeholde følgende:
Købers navn og adresse. Altid hvis det drejer sig om en anden virksomhed, men det kan udelades af praktiske årsager, f.eks salg til private eller salg fra butik eller loppemarked m.m.
Specifikation af varen/det leverede
Varenummer, som skal være samme nummer som blev brugt ved varens køb, hvis den individuelle metode bruges, ved samlemetode kan dette undlades
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Haha, jeg kunne da lige forestille mig, at stå i Bilka, hvor alle skulle registreres med navn+adresse, ved kassen - og lige her op til jul - ja god fornøjelse...
Hvis du har praktisk grund til ikke at påføre navn og adresse på kvitteringen, behøver du det ikke........Dog skal faktura/kvittering opfylde de stilte krav fra skat. Evt. find guiden på www.skat.dk
Godtnok lever vi et bureaukratisk land, meeeen, der er også grænser...
Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk
ja butikker er klart fritaget - men brugtmoms ordning er faktisk lidt kompliceret og bureaukratisk i forhold til alm butikssalg til private - men enig man behøver ikke navn køber navn på alm små handler på loppemarked. Bilkas er dejligt enkelt og ikke brugtmoms betinget - der er moms på hele skidtet og den skal fremgå klart - modsat brugtmoms
jeg gentager lige lovens krav til afregningsbilag som SKAL indeholde disse minimi som jo er mere kompliceret end krav til butikssalg i Bilka
Du kan benytte en faktura eller en kassebon, forudsat denne indeholder helt samme oplysninger som kravene til en faktura. Afregningsbilaget er din dokumentation for varens købspris. Hvis afregningsbilaget ikke opfylder betingelserne, kan du ikke bruge brugtmomsordningen. Afhængigt af hvilke varer det drejer sig om, er der tre tekster at vælge imellem, og den korrekt SKAL fremgå tydeligt af fakturaen:
Fortjenestemargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen
Fortjenestemargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen
Fortjenestemargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen
Selve DIN Faktura skal som minimum indeholde følgende:
Fortløbende nummer
Dato
Sælgers (din virksomheds) navn og adresse
Dit CVR nummer
Købers navn og adresse. Altid hvis det drejer sig om en anden virksomhed, men det kan udelades af praktiske årsager, f.eks salg til private eller salg fra butik eller loppemarked m.m.
Specifikation af varen/det leverede
Varenummer, som skal være samme nummer som blev brugt ved varens køb, hvis den individuelle metode bruges, ved samlemetode kan dette undlades
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER