Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har ideen, men ikke meget mere end det :)

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anden23

Nu lægger du selv op til at få nogen til at hjælpe dig med at virkeliggøre din idé mod at de får en procentdel af ejerskabet. Men som de tidligere kommentarer er inde på, vil en udvikler selvfølgelig kræve hovedparten af ejerskabet hvis det er ham som lægger hovedparten af timerne i projektet.

Som "idé-ejer" kan jeg godt forstå at du selvfølgelig ikke er interesseret i at afgive kontrollen med din idé på den måde, og der er da også en anden løsning som hverken du eller de øvrige kommentarer kommer ind på: Skaf en bunke penge og betal for udviklingen "up front".

Hvis du virkelig tror på din idé, så bør du absolut undersøge mulighederne for at skaffe kapital til at få udviklet idéen uden at afgive ejerskabet. Har du fx et hus/bil/båd du kan tage lån i? Er der familiemedlemmer eller andre i din omgangskreds som du kan låne af? Er din idé måske så god at du kan finde en bank der vil give dig et lån uden sikkerhed?

Held og lykke med det.

Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 19:12

Tak for svar :)

Som det lyder til, er der desværre ikke så meget at flytte med rent økonomisk, derfor ville det jo sikkert være at foretrække at evt skabe relation til en "IT-ekspert" måske man kunne være heldig der var en i min omgangskreds? Jeg synes dog det lyder utroligt vanskeligt at man som koder eller evt partner ville kræve størstedelen af "virksomheden"... det er jo trods alt min ide, og uden ide er der ikke noget at gå videre med.

Har sonderet terrænet og der findes ikke noget som min ide i danmark og derfor er det også noget jeg tror benhårdt på, men vejen dertil lyder umiddelbart mere bumbet end jeg havde forestillet mig :)

Jeg må sidde lidt inde med ideen og prøve at skabe nogen relationer, så jeg forhåbentlig kan søsætte ideen en dag :)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 19:18

Anden23:
Jeg synes dog det lyder utroligt vanskeligt at man som koder eller evt partner ville kræve størstedelen af "virksomheden"... det er jo trods alt min ide, og uden ide er der ikke noget at gå videre med.

Men koderen har jo masser af ideer at gå videre med. Der er jo hele tiden folk der søger gratis programmering, mod at få andele i gode ideer, og programmører får jeg også gode ideer selv, de kan udvikle. 

Virksomheden bør jo deles alt efter hvem der udfører den og hvem der har mest værdi for firmaet, for ideen er som sagt oftest intet værd, da der er millioner af mennesker med gode ideer.

Anden23:
Jeg må sidde lidt inde med ideen og prøve at skabe nogen relationer, så jeg forhåbentlig kan søsætte ideen en dag :)

Ja og lige så vigtigt skal du tilegne dig nogle kompetencer, så du selv kan være med til at give projektet værdi.

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 428
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 20:23

Thomas Frost har mange gode pointer, for selvfølgelig har de fleste programmører også en masse idéer. De har, modsat dig, den fordel, at de kan udføre idéen selv, da de kan programmere idéen. Altså skabe den.

Dette betyder dog ikke, at du ikke kan finde en god programmør som partner. Men det kræver som sagt, at du fortæller dem, hvad du kan stå for i arbejdsfordelingen. Nu ved vi jo ikke, hvad din idé er. Men jeg kender da en, som stod i samme situation som dig. Han kunne ikke programmere, og han havde ingen penge. Men han havde en god idé.

Han lånte faktisk blot timer af en programmør. Dvs. at han lovede at betale for arbejdet, når han havde råd til det. Det er selvfølgelig en stor forpligtelse, men han troede på projektet. Programmøren accepterede vilkårene, da han godt gad se ideen komme til live, og han havde ikke lyst til et partnerskab.

Så du bliver nødt til at komme i kontakt med programmører og fortælle om din idé. Mit indtryk er, at de har masser af andre ting at gå i gang med, så der burde ikke være særlig stor risiko for, at nogen gider stjæle din idé. Det skyldes, at programmøre dagligt hører om endnu en person, som gerne vil lave et smartere og bedre socialt netværk osv.

Hvis du bor i København, er der en del meetups med programmører, som du kan tage til. Måske det er en mulighed for dig?

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 20:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Thomas Frost:
Der findes en mia mennesker med en god ide, der lige mangler penge eller andre til at udføre ideen.

Jeg ved godt, at det er et meget populært synspunkt her på Amino, men jeg er ikke enig. Der findes ikke en mia. mennesker med en god idé. Der findes derimod en mia. mennesker, der TROR, at de har en unik idé (det er ikke det samme), og ud af de idéer er det de færreste, der rent faktisk har "det". Om trådstarter hører til den ene eller den anden gruppe ved jeg af indlysende årsager ikke, men jeg forstår godt, at trådstarter som udgangspunkt er forsigtig, det ville jeg sgu også være :-).

Og nej, en programmør, der vælger at arbejde gratis, fordi han/hun tror på projektet, skal da ikke have 99 % af den kommende indtægt; det er altså et absurd argument efter min mening (og jeg synes normalt, at du lyder rigtig fornuftig, Thomas ;-). Det er trods alt et valg, programmøren selv har taget, hvis programmøren tror på, at han/hun kan komme til at tjene penge på projektet med tiden. Jeg synes bestemt, at det ville være fair, hvis programmøren fik en særlig god løn, når vedkommende nu har valgt at "løbe en risiko", men det er stadig personen med den unikke idé, der skal have den største bid af kagen. Programmøren bør -- med mine øjne --ikke se opgaven som værende meget mere end "bare endnu en opgave", dog -- som nævnt -- med en lidt bedre, kompenserende løn.

Jeg må også gå ud fra, at når først siden er programmeret, så ligger der fortsat et stort arbejde i projektet for trådstarter i form af forfatning af artikler og videreudvikling af features på siden.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 20:42

Volt & Volume:
Jeg ved godt, at det er et meget populært synspunkt her på Amino, men jeg er ikke enig. Der findes ikke en mia. mennesker med en god idé. Der findes derimod en mia. mennesker, der TROR, at de har en unik idé (det er ikke det samme), og ud af de idéer er det de færreste, der rent faktisk har "det". Om trådstarter hører til den ene eller den anden gruppe ved jeg af indlysende årsager ikke, men jeg forstår godt, at trådstarter som udgangspunkt er forsigtig, det ville jeg sgu også være :-).

Ja helt sikkert. Som jeg læser Thomas Frosts indlæg, er det også mere for at sige, at programmører altså ikke bare er sådan nogle mennesker, som ikke har nogle idéer selv. Der er masser af eksempler på programmører med geniale idéer. Men selvfølgelig kan man sagtens overbevise en programmør til en 50%50 deling. Den slags kommer helt an på, hvordan man griber mennesker an.

Snak med programmører om ens idé. Vis dem hvor stor ens lidensskab er for projektet, og at man vil arbejde røven ud af bukserne. Så tror jeg sagtens, at man kan overbevise en programmør til at indgå et samarbejde.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 20:59

Hans Jonas Hansen:
for selvfølgelig har de fleste programmører også en masse idéer. De har, modsat dig, den fordel, at de kan udføre idéen selv, da de kan programmere idéen. Altså skabe den.

At de har en masse idéer -- som alle os andre -- gør jo ikke nødvendigvis idéerne gode/unikke. Jeg har også en masse "idéer", men de er ikke nødvendigvis særligt unikke -- snarere "allerede-eksisterende koncepter med mine egne små idéer tilsat". En programmør kan ikke programmere en god idé, hvis han/hun ikke har en god idé :-).

At tillægge programmører så meget magt svarer lidt til at tillægge en tekstforfatter en hel masse magt, hvis nu idémageren var ordblind. Tekstforfatter: "Okay, hvis jeg som udgangspunkt skal skrive al teksten på dit website, så har jeg altså også fortjent at få en større bid af kagen, når nu du er ordblind, for hvad ville du gøre uden mig?" Det ville jeg jo aldrig forvente som tekstforfatter :-).

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 21:00

Hans Jonas Hansen:

Volt & Volume:

Ja helt sikkert. Som jeg læser Thomas Frosts indlæg, er det også mere for at sige, at programmører altså ikke bare er sådan nogle mennesker, som ikke har nogle idéer selv. Der er masser af eksempler på programmører med geniale idéer. Men selvfølgelig kan man sagtens overbevise en programmør til en 50%50 deling. Den slags kommer helt an på, hvordan man griber mennesker an.

Snak med programmører om ens idé. Vis dem hvor stor ens lidensskab er for projektet, og at man vil arbejde røven ud af bukserne. Så tror jeg sagtens, at man kan overbevise en programmør til at indgå et samarbejde.

Hans, jeg skrev mit andet indlæg, mens du skrev dit seneste, bare lige så du ved det. ;-)

Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 21:03

Det fedeste kunne jo være at man kunne møde en programmør, som man stoler på :) Jeg synes bare man har hørt om så mange som har fået stjålet en ide de arbejdede på fordi partneren så sit snit til at tagen hele kagen :( Men hvordan sikrer man sig bedst muligt? Eller er det bare at stole på folk og håbe på det bedste i folk? :) For det er godt nok svært at stole på folk man lige har mødt :)

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 21:08

Volt & Volume:
At de har en masse idéer -- som alle os andre -- gør jo ikke nødvendigvis idéerne gode/unikke.

Nej. Men som du selv siger, gør det bare heller ikke en ikke-programmør idéer gode. Man bliver stadig nødt til at forholde sig til, at alle synes, at de har gode idéer. Om det så passer eller ej, er jo underordnet, hvis du skal overbevise en programmør. Du kan jo ikke starte med at fortælle en programmør, at deres idéer  er dårlige og din er god.

Så det er underordnet, om programmøren har en ren faktisk god idé eller en dårlig idé, hvis programmøren selv tror ,at den er god :D . Derfor skal man fortælle om sin egen idé, og på den måde bliver en evt. samarbejdspartner måske overbevist om, at din idé er bedre end deres, og de derfor gerne vil bruge tid på den.

Jeg siger som sagt ikke, at idéer ikke har nogen betydning, og jeg tror heller ikke på, at programmøren skal have 99% af virksomheden. Men trådstarter skal ud og forklare sin idé til andre, og her nytter det ikke noget at være vildt bange for, at alle andre vil stjæle ens idé.

Man skal også huske på, at der findes begrænset tid. Selv for en idéforladt programmør. Man kan ikke leve af gratis arbejdstimer, og derfor vil sådan et projekt ofte være ved siden af eksisterende opgaver. Derfor tror jeg ikke, at man skal være alt for bange for at snakke om sine idéer til mulige samarbejdspartnere. Det bliver svært at finde en samarbejdspartner, hvis man ikke fortæller om sin idé.

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)