Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PC mobiltelefon - kan det trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har I denne mdr. købt både en ny smartphone, samt ny bærbar er min lille virksomhed. Jeg ved at jeg kan trække momsen fra, men jeg har fået af vide, at det er muligt at trække hele beløbet fra? Er det sandt? og hvis ja, hvordan gør man så det? Det har jeg aldrig prøvet før nemmerlig :)

Håber en eller anden kan hjælpe :)

Venlig hilsen

Pete45

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:38

Altså, hvis du køber noget, der er nødvendigt for at du kan drive din virksomhed, så kan du trække udgiften fra. Det kræver dog også, at du har en indtægt.

Helt forenklet kan man sige, at hvis du f.eks. på et år har solgt varer eller ydelser, så du har et overskud på 30.000 og du så køber driftsmidler, materialer osv. for 12.000, så kan du trække de 12.000 fra de 30.000 og skal "kun" betale skat af de 18.000.

Det lyder, som om du kunne have rigtig god gavn af en times rådgivning fra en revisor eller evt. at deltage i et af SKATs iværksætterkurser.

Og hvad din moms angår, så er det egentlig forkert at kalde det, at du kan "trække den fra". Du kan få momsen retur, hvis du vel at mærke er momsregistreret og selv tager moms for dine ydelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:23

Ja du trænger til lidt hjælp med dit regnskab. Du kan IKKE trække hele momsen fra hvis du har tingene hjemme i personlig virksomhed. Du skal dele bruget af dem i firma og privat og så kan du trække moms fra svarende til den % del du bruger firma (og gør det ærligt - det er små penge og surt at blive hængt op på) Hvordan man bogfører når kun f.eks. 40% af momsen kan trækkes fra kan du læse her:

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html det gælder alle ting du har i hjemmet og har rådighed over til delt brug og dette er vigtigt at følge.

Ud over momsen har du ret at trække beløbet fra som udgift i dit regnskab, forudsat det er ting du behøver i virksomheden men når du har en smartphone med som køb så har du nu rådighed over fri telefon hvis du har den med hjem og så skal du lægge 2.600 kr på din personlige skat for den rådighed - det gøres over selvangivelsen eller ved at forhøje dit resultat i virksomheden med 2.600 kr per år til skat

de 2600 kr er beløbet for 2014 i 2013 er det 2.500 og du betaler f.eks kun for december = 1/12 hvis du kun har den en måned det år

Så ejer din virksomhed disse ting, og lukker du en dag skal du selv købe dem ud igen med moms til korrekt markedspris - og du må ikke forære dem bort eller destruere uden at kunne dokumentere/beskrive hvor de aktiver du har købt er forsvundet hen.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 21:04

Tal for Jeres svar.  Det har givet mig lidt at tænke over, ja kunne nok godt bruge et par timers vejledning :) , men så igen, sker det meget sjældent at jeg fortager mig sådanne ting i min lille virksomhed og de gange jeg har gjort det, har jeg valgt blot at kører det over min privat økonomi, for at holde regnskabet i virksomheden så enkel så muligt. (fx betaler jeg mit telefon aboment over privat økonomi, fordi det er en fælles aftale for i alt 3 nummer, mit, kones og virksomhedens, ligesom hjem købt at blæk patroner, printer papir mv.)

Hvad angår telefonen er den 100% til virksomheden, jeg har 2 telefoner, min private og den til virksomheden. Og de er meget velkommen til at tjekke min opkaldsliste, hvilken vil bevise at virksomhedstelefonen ikke bliver brugt privat.

Den bærbar er købt for at gøre mit arbejde mere mobilt, normalt bruger jeg min private hjemme PC i stuen, men har længe haft et ønske om at kunne tage mit arbejde med rundt.

Men jeg vil lige overveje hvad jeg skal gør, er det for uoverskueligt, ender det nok med, at jeg bare betaler telefonen og den bærbar over privat økonomien, igen tak for Jeres svar og I er da velkommen til at give yderlig feedback, hvis der er mener :)

Venlig hilsen

Pete45 :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)