Det var virkeligt lidt af et statement du kommer med der! Du mener altså, at med den fantastiske tiltrækningskraft som detailhandlen har på folk, både i form af lønninger, arbejdstider og prestige, så er det altså inkompetent ledelse, der er årsagen til, at alle de bedste/dygtigste sælgere/servicepersoner er væk? Har du overvejet, at det måske slet ikke har noget med ledelsen at gøre? Måske har det noget at gøre med, at medarbejderne i detailhandlen ofte ønsker sig andre arbejdstider og bedre lønninger og det derfor er vanvittigt svært at holde på de gode folk? Har du skænket det en tanke, at detailhandlen nu har åbent 7 dage om ugen fra 10 til 20 det meste af tiden og det er ikke alle, der finder det overfedt? Jeg kan i den grad love dig, at der kæmpes hver eneste dag ude i detailhandlen med det issue, som service netop er - og jeg kan oplyse dig, at kunderne i den grad også er blevet langt mere krævende og forvænte end de var for 15 år siden. Så detailhandlen skærper sig faktisk og rigtigt mange vil gerne yde den gode service, men eftersom at de skal bruge flere deltids- og færre fuldtids-personer for at tilpasse sig folks indkøbsmønstre, så er det tilsvarende sværere at holde servicen i top hele vejen. Det gælder især når salgsledende personer har fri og de unge mennesker er tilbage, at der slækkes. Kunderne vil samtidig ikke betale for servicen, men de forlanger at få den. Det sætter mange virksomheder i svære situationer - for hvor langt skal man gå, når kunden ikke vil betale for servicen, men nyde godt af den? Jeg har ingen anelse om hvordan det ser ud på nettet, da jeg ikke selv handler online og ikke sælger online. Jeg forestiller mig dog, at nethandlen ikke har det meget bedre end den fysiske verden. Carsten kan dog godt sidde og savne service, men når alle andre ikke vil betale for den, så ødelægger de hans muligheder for at få den service. Too bad, men sådan er det. Mine ord er blot: Sid og ikke døm og snak om inkompente ledere. Der kæmpes hårdt derude og for elendige lønninger. Der er masser af unge og ældre i detailhandlen med overskud og begejstring, men du tror måske bare de vil prakke dig noget på. Det vil de ikke - de vil faktisk gerne yde dig service. |
Hm. Jeg hader selv, at sælgeren står på nakken af mig, så snart jeg kommer ind i butikken. Vil gerne selv henvende mig, hvis jeg har et spørgsmål. Så måske er det slet ikke så let at være sælger? Man skal i hvert fald kunne stikke en finger i jorden.