Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af privat computer til firma

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har en iMac, som jeg gerne vil sælge til min virksomhed, da jeg primært bruger den her. I den forbindelse har jeg tre spørgsmål:

1: Hvordan posterer jeg handlen i regnskabet? Kan jeg blot postere som en udgift under 'Småanskaffelser' og angive 'Bank' som kontoen hvorfra beløbet blev trukket (bruger economacs)?

2: Er det tilstrækkelig dokumentation for at prisen er rimelig, at jeg finder en eller to annoncer på DBA hvor en lignende computer sælges? Og kan jeg bare tage et skærmbillede af annoncerne, og gemme dem som dokumentation?

3: Skal jeg betale multimedieskat, når jeg også bruger computeren privat? Jeg har ikke telefon eller internet gennem firmaet.

Mvh

Palle

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 ja det vil være helt korrekt - idet jeg går ud fra den koster klart under 12.300

2 Ja - god ide med dokumentation fra DBA og ja til at gemme som du foreslår

3 nej der er ikke multimedie skat ved PC selv om man kan ha den til rådighed 

Husk naturligvis at det er uden moms du sælger den ind når du sammenligner med priser

vh John H

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 20:52

Cookie - John Hannover:
1 ja det vil være helt korrekt - idet jeg går ud fra den koster klart under 12.300

John, er det korrekt med modposten til omkostningen? Jeg tænker at det måske skal være på mellemregning, hvis den oprindelig er købt for private midler?

Cookie - John Hannover:
2 Ja - god ide med dokumentation fra DBA og ja til at gemme som du foreslår

Synes det er lidt pudsigt at DBA annoncer kan bruges som dokumentation for prisen i disse situationer. Alt det jeg har set af computerudstyr annonceres til en urealistisk pris som de aldrig i praksis bliver solgt til. Men det er nok den eneste måde, og da rart nok for trådstarter at beløbet er så højt som muligt.

Tilmeldt 3. Apr 12
Skrevet kl. 20:58

Tak for svaret John. Jeg skal nok sælge den uden moms - priserne på DBA er jo også uden moms, så de må være retvisende. Og jeg sætter ikke prisen efter det dyreste eksempel - jeg er helt enig i, at ikke alle priserne på DBA er realistiske.

Fint lige at få afklaret om der skal noget på mellemregning.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08

hvis bare du skriver på bilaget at du har overført fra bank til dig selv som sælger behøver du ikke køre via mellemregning i så simpelt et direkte veldokumenteret salg fra dig selv til virksomheden

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 23:47

Cookie - John Hannover:

hvis bare du skriver på bilaget at du har overført fra bank til dig selv som sælger behøver du ikke køre via mellemregning i så simpelt et direkte veldokumenteret salg fra dig selv til virksomheden

Ja okay, helt enig, jeg misforstod det nok. Jeg tænkte at han bare indskød computeren i virksomheden uden at han nødvendigvis overførte penge til sig selv i den forbindelse.
Så hvis der "bare" er tale om at få fradraget, vil jeg mene at modposten er på mellemregningskontoen. 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:31

Jesper Hansen:
Ja okay, helt enig, jeg misforstod det nok. Jeg tænkte at han bare indskød computeren i virksomheden uden at han nødvendigvis overførte penge til sig selv i den forbindelse.
Så hvis der "bare" er tale om at få fradraget, vil jeg mene at modposten er på mellemregningskontoen. 
klart klart (hvem pokker var det som sagde sådan i en TV serie hele tiden Big Smile) Hæver han ikke penge = sælger den kontant ind  så er det mellemregning/indskud ejer der skal i spil, men betaler han sig og laver dokumentationsbilag - så er det fint bare over banken

vh

Tilmeldt 3. Apr 12
Skrevet kl. 11:18

Tak for afklaringen!

Lige et bonusspørgsmål: Hvad skal der stå i dokumentationsbilaget? Blot hvilken vare der er solgt, og hvad prisen har været?

Mvh
Palle 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51

ja - dit navn + varen + som nævt f-eks et par tilsvarende eksempler fra DBA eller andet og prisen uden moms - og så ind som småaktiver - husk at undertrykke momsen så du ikke får moms på automatisk som man ofte kan. I Dinero f.eks ved at oprette en ny konto med nummer lige over den eksisterende konto for småaktiver (5105 f.eks) - og lade moms stå som VÆLG MOMS for så bliver der 0 moms på den konto, og benyt den til udgifter uden moms i småanskaffelser - kald den SMÅ ANSK UDEN MOMS feks

Det er afgørende at man ikke ved en fejl for den ind på en konto med automatisk moms

vh

Tilmeldt 3. Apr 12
Skrevet kl. 17:43

Tak for det - i Economacs vælger man moms til/fra på alle posteringer, så det er så nemt - den går bare på småanskaffelser uden moms :-)

Mange tak for hjælpen! Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)