Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frist for udøvelse af forkøbsret?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, jeg arbejder på et udkast til en forkøbsret. Jf. SL § 67, stk. 1, skal vedtægterne indeholde en tidsfrist for udøvelsen af forkøbsretten. Loven nævner ikke en øvre eller nedre tidsgrænse der kan opereres med, men blot at tidsfristen skal følge rimelige vilkår. Hvordan pokker skal det forstås? Er 24 timer for lidt, er 6 måneder for længe? Jeg har kigget i Karnovs noter men der står blot:

§ 67, Stk. 1 er, med enkelte sproglige moderniseringer, en videreførelse af aktieselskabslovens § 19, stk. 1, hvorefter vedtægterne skal indeholde nærmere regler om forkøbsretten, herunder særlig om fristen for eventuel accept, idet angivelse af en frist er en betingelse for, at vedtægtsbestemmelserne kan registreres.

Er der nogen som kan hjælpe? :)

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:55
Jeg er ansat i en Aps hvor der er 4 anpart. Fik tilbud for at købe en anpart hvor jeg har forkøbsret. Hvis jeg ikke køber den så bliver den solgt til en anden og jeg vil blive arbejdsløs. Da jeg ikke er interesseret i at købe den anpart så jeg er begyndt at søge et nyt job samt jeg sagde at jeg vil gerne benytte min forkøbsret.
Hvor lang tid kan jeg trække "min forkøbsret"?
Gælder det mundligt eller skriftligt "at sige at man vil ikke benytte sin forkøbsret"?

Tak😀
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:59

Til mit oprindelige spørgsmål fik jeg svar fra en advokat og professer Erik Werlauff via en kammerat som har Erik som lektor. Advokaten sagde 1-4 uger og Erik sagde omkring 4 uger måtte man kunne forvente. Kan være det kan hjælpe dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:45

Hej Kirsebaer

Det er først og sidst et spørgsmål om hvad du selv vil finde rimeligt; jeg har udarbejdet vedtægter

for en del selskabsdeltagerne- og stiftere og mange af dem har anset 8 uger for en rimelig frist.

Mange af dem havde i forvejen så travlt, at en frist på 4 uger forekommer for knap, navnlig hvis det

drejer sig om større indskudskapital der først skal fundes på ny.  

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)