Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det svare sig for mig at blive ansat i min kærestes firma?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Ved siden af mit fuldtidsjob har jeg fået en fin lille tjans som freelance journalist og overvejer nu om forskellige muligheder kan bruges.

Som journalist skal jeg bruge egen bærbar og det er faktisk det eneste jeg bruger den til, for i hjemmet har jeg en tablet og på fuldtidsarbejdet en stationær. Min kæreste og jeg kunne dog godt tænke os at have noget indkomst som kan trækkes fra, da hun tit rejser til Belgien for at få etableret et netværk så vi en gang i fremtiden kan flytte derned og arbejde.

Vil det være muligt at jeg bruger min kærestes CVR nummer (som hun pt ikke selv bruger) og at hun så får lønnen - selvom det ret beset er mig der skal lønnes?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 13:28

Nej, og det var du vel også klar over allerede da du skrev det her indlæg. Det er jo svindel!

Din kæreste kan ansætte dig, og aflønne dig, eller du kan starte med dit eget CVR-nummer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:44

Tommy Lindegaard:
Vil det være muligt at jeg bruger min kærestes CVR nummer (som hun pt ikke selv bruger) og at hun så får lønnen - selvom det ret beset er mig der skal lønnes?
selskabet skal jo kunne begrunde at det ansætter dig og køber en computer til dig, og indberetter lønnen til dig som a-indkomst - selskabet fakturerer så med moms og er dem der er anhsætte4nde virksomhed, og du er ansat i selskabet på a-løn som skal være en naturlig størrelse og jo kunne bære IT omkostningerne. Det skal være et helt almindeligt ansættelsesforhold, som jeg slet ikke kan se være besværet værd for at få skattefradrag for en computer

Det er muligt for skat at mene du er freelancer med pligt til at den der ansætter dig indberetter bidragspligtig b indkomst - læs denne med en del af dens underindlæg http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  du vil se, at man ikke bare bestemmer med kontrakt hvad man er, men at skattelove angiver om man er det ene eller andet som udgangspunkt

Lav ikke skatterod mellem jer vil være mit andet råd - det er kæresteri ikke beregnet til

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 23. Jun 13
Skrevet kl. 14:41

Nu var det heller ikke fordi der skulle være skatterod, men mere om min indtægt kan bruges som fradrag. Det burde vel ikke være det store problem, men hvis der er ekstra meget papirarbejde, ja så bliver det bare almindelig B-indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:53

Ja du kommer ikke uden om, at hvis du skal gøre det i din kærestes virksomhed så skal det være kærestens virksomhed der fakturer med moms for arbejdet og så kommer du ikke uden om, at den skal betale dig en rimelig løn med a-skat for arbejdet - og der skal være lidt fornuft i beløb/udgifter der trækkes fra så. Det er betingelserne hvis du vil ha det ind i kærestens virksomhed, og det er nok noget for bøvlet for en computer og en måned - hvor du så selv skal købe computeren - den kan nok ikke forsvares fuldt trukket ved 1 måneds freelance i alle fald. Papir arbejdet er vel momsen som jo alligevel skal 0 indberettes og så lidt flere tal i regnskabet som jo også alligevel skal bruges til hendes CVR og skat

vh

Fra København
Tilmeldt 23. Jun 13
Skrevet kl. 09:51

Hej John, det er skam mere end blot 1 måned. Ellers ville en bærbar jo heller ikke kunne blive trykket fra tænker jeg. Hvor lang tid jeg er freelance ved jeg ikke, men mindst 6 måneder og måske også mere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58

Det hjælper jo - Det første er stadigt at beslutte om selvstændig betaler sig OG om jobbet er egentligt selvstændig. Du har fået linket før, og det at man aftaler freelance eller selvstændig er ikke det samme som at man ikke faktisk er lønmodtager - så se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html og se specielt det link til skat der er - som giver gode eksempler på freelance, selvstændig osv

Når du så har besluttet det endeligt (og ikke din arbejdsgiver fordi han ikke vil risikere at skulle rode med løn og ferie som årsag i alle fald :)) så kan du jo

Blive ansat af din kæreste som skal fakturere dit arbejde med moms til opdragsgiveren - evt trække udstyr til dig fra selvfølgeligt og give dig løn som A-indkomst med a skatte træk som gir fornuft i forhold til udgifter

eller

Selv stifte CVR og gøre samme sag - nu uden krav om at du hæver løn - fakturere med moms og følge årsregnskabsloven

eller nok lettere, være freelance honorar hvor opdragesgiver opgiver din indtægt som han skal som bidragspligtig b indkomst som du kontrollere står korrekt i rubrik 12 i årsopgørelsen OG tage de helt regulære udgifter du har ved jobbet som udgift i rubrik 29 alt dette som CPR (ansættelse med a indkomst er selvklart nok så godt for dig og måske mere korrekt men det er måske ikke en option)

Jeg læste godt at du havde fuld computer på arbejde og så en tablet hjemme - om skat synes en bærbar computer skal deles når du køber som privat som i dette fald? Aner det ikke - your choice (og begrundelse i alle faldSmile

vh John

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)