Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg for virksomhed inden opstart - Bogføring af dette

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg starter, sammen med min partner, et I/S inden længe, og har i den forbindelse indkøbt webhotel, hjemmesidedesign mv. 

Jeg bruger Dinero til regnskab, og har i den forbindelse et spørgsmål. Jeg har oprettet 4 kontoer i min kontoplan, efter jeg læste en guide på regnskabsskolen (hvis jeg husker rigtigt).

En til os hver som hedder mellemregning, som skulle bruges til indskud / udbetaling af overskud, og en til os hver som hedder udlæg.

Jeg regner med, at et bilag som har faktura dato d. 10/11-13 skal bogføres d. 10/11-13? 
Når jeg bogfører dette, er det korrekt forstået at "Hjemmeside/IT" skal debeteres beløbet, og min konto "Udlæg Morten" krediteres beløbet? Når det så bliver udbetalt fra virksomheden hedder den kredit i "Bank" og debet i "Udlæg Morten"? 

Min tvivl kommer lidt af, de forskellige udlægskontoer der skal være, for at det hele kan trækkes ud skattefrit, men er jeg helt galt på den? 

Under alle omstændigheder, så vil jeg benytte noget bogføringsassistance til afslutningen af regnskabet og gennemgang af bogføringen, men jeg vil jo helst ikke være helt skævt på den med det, som jeg sidder og bogfører dagligt :-)! 

Og et helt andet spørgsmål;
Hvis jeg skal kunne trækkes moms ud af en faktura, skal der så være opgivet et CVR nr. på fakturaen når moms beløbet er angivet? Altså f.eks.
Hjemmeside 400
Moms 100
Samlet 500 

Sidder og "slås" med min udvikler, da han blot angiver sit CPR nr. på fakturaen og mener, at det er nok i forhold til mit regnskab.

Med ønske om en god weekend
Morten 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 13:07

Jeg regner med, at et bilag som har faktura dato d. 10/11-13 skal bogføres d. 10/11-13?
Når jeg bogfører dette, er det korrekt forstået at "Hjemmeside/IT" skal debeteres beløbet, og min konto "Udlæg Morten" krediteres beløbet? Når det så bliver udbetalt

Ja, men det krediteres din konto for at du har penge tilgode. du kan trække pengene ud uden at betale skat.

Hvis jeg skal kunne trækkes moms ud af en faktura, skal der så være opgivet et CVR nr. på fakturaen når moms beløbet er angivet? Altså f.eks.
Hjemmeside 400
Moms 100
Samlet 500

Firmaer vil atid angive deres cvr. nr og angive momsen.

Sidder og "slås" med min udvikler, da han blot angiver sit CPR nr. på fakturaen og mener, at det er nok i forhold til mit regnskab

Så må han skrive på sin faktura incl. moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37

MortenRii:

Når jeg bogfører dette, er det korrekt forstået at "Hjemmeside/IT" skal debeteres beløbet, og min konto "Udlæg Morten" krediteres beløbet? Når det så bliver udbetalt fra virksomheden hedder den kredit i "Bank" og debet i "Udlæg Morten"? 

jep ind som udgift og modkonto er dit tilgodehavende i "mellemregning" og når du en gang hæver det så går det i bank i stedet og udlæg morten går i 0

MortenRii:
Hjemmeside 400
Moms 100
Samlet 500

Sidder og "slås" med min udvikler, da han blot angiver sit CPR nr. på fakturaen og mener, at det er nok i forhold til mit regnskab. 

Man havde nok levet med der ikke var CVR på hvis man var sikker på det var en momsregistreret virksomhed (hans virksomhedsnavn kunne du jo så lige slå op i cvr.dk men det kan du jo absolut ikke være hvis han skriver sit CPR nummer - rent faktisk modsat - for med hans CPR må han jo absolut ikke fakturere moms og du dermed naturligvis heller ikke trække moms fra ved køb fra en CPR. Han må da så sandeligt ud med sit CVR nummer eller nøjes med en faktura på 400 kr uden moms som CPR person. Tag aldrig en faktura med moms ind fra en CPR, det er jo dig der står med baladen når moms bliver sure

vh

Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 21:15

Jeg takker for svarende. Sidder lige med 3 bilag på indkøb af webhotel og domæner. Det er købt som privat person, og der er dermed moms på. Momsen er 15%, da det er købt udenlandsk. Skal det bogføres under EU erhvervelsesydelser? Hvis jeg smider den ind under min konto "hjemmeside og it", bliver den angivet som dansk købsmoms, og det er jo ikke helt meningen :-)! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:20

hvis du har købt privat så skal du bogføre hele beløbet så de 15% moms du har betalt i udlandet bare bliver en udgift og hvis det er købt som ydelse i EU ja så EU ydelser når du bogfører den  - så kommer moms til at blive helt neutral

vh John H

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)