Jeg har altid undret mig over hvad pointen er med vikarbureauer, derudover syns jeg de ødelægger jobmarket ved den form for stategri de kører ved at man kun kommer på arbejde ved at blive tilkaldt mod det traditrionelle system hvor man havde et skema og antal timer hver uge hos en virksomhed, og så viste man altid hvornår man skulle på arbejde. Sådan fungere det ikke mere med alle de vikarbureauer der har "overtaget" stillingerne.
Alt efter behov kan de være yderst praktiske, hvis du har en kantine og en medarbejder er syg en uge, er det nemt og hurtig at trække en hjælper ind i en bestemt periode.
Tror ikke at de virksomheder der vælger medarbejder igennem et vikarbureauer ville have ansat en medarbejder på almindeligvis. Ofte har man kun brug for disse medarbejdere i bestemte perioder, hvis det bliver mere permanent så vil en almindelig ansættelse nok ske, da det ellers bliver en høj udgift for denne medarbejder.
Mange vikarbureauer slår også på at du senere hvis der er behov kan fastansætte medarbejderen du får ud, hvis der er enighed naturligvis :)
Jeg har altid undret mig over hvad pointen er med vikarbureauer, derudover syns jeg de ødelægger jobmarket ved den form for stategri de kører ved at man kun kommer på arbejde ved at blive tilkaldt mod det traditrionelle system hvor man havde et skema og antal timer hver uge hos en virksomhed, og så viste man altid hvornår man skulle på arbejde. Sådan fungere det ikke mere med alle de vikarbureauer der har "overtaget" stillingerne.
Det er en god måde for virksomhederne at kunne se medarbejderne an på, og en god måde for medarbejderne til at få et stort netværk og dermed jobmuligheder.
Jeg har fået flere faste jobs efter at have gjort et godt indtryk som vikar, så for vikaren kan det også være en god mulighed for at vise hvad man kan og vil.
Jeg har selv arbejdet for vikarbureauer i perioder, og fordelen for virksomheden er jo at de ikke behøver at ansætte en medarbejder fast hvis de kun har arbejde til f.eks. 14 dage. Jeg har tit oplevet at virksomheder har kaldt op til 10 vikarer ind i en uge eller to fordi der var et eller andet der skulle være færdig. For mig som vikar var fordelen at jeg kom ud og prøvede en masse og fik vist at jeg godt gad at arbejde hvilket i to omgange førte til fast job.