Jeg er i gang med at oprette et personligt lån til mit APS og satsen for denne rente er til debat. Som jeg kan forstå på min revisor er der et rimeligt frirum til at fastsætte denne rente, dog skal den være rimelig i forhold til armslængde princippet. Jeg har før debatteret nogle af omstændighederne for dette lån og de personlige konsekvenser heraf, og har fået oplyst rentesatser som 'rente på 4% + disconto' - Jeg er ikke interesseret i så høj en rente, og jeg tænker at hvis jeg kan dokumentere at jeg kan låne en tilsvarende sum direkte fra banken via APS'et til feks 3% er det så ikke nok til at dokumentere overfor SKAT at en aftale mellem APS'et og jeg med 3% rente er ok? Det er et lidt kryptisk område synes jeg.
Diskontoen + 4 % er en rentesats som SKAT bruger til at fiksere renter i tilfælde, hvor virksomheden eksempelvis ikke selv har fastsat en rente. Det er helt i orden at bruge en markedsrente, som eksempelvis kan være den rente som dit aps ville skulle betale ved at gå i banken.
Nedenstående indlæg kan måske have din interesse. Specielt den del der vedrører konvertible gældsbreve.
I min situation er jeg interesseret i at modtage renten privat, den skal bare matche mit behov og ikke overstige dette så derfor er jeg glad for at vide jeg selv kan fastsætte den inden for rimelige grænser. Det undrer mig bare at min revisor bruger så meget energi på dette. jeg er jo ikke interesset i hverken en abnormal lav eller høj rente.
En anden mulighed er denne fra BDO, hvor renten i princippet erstattes af en overkurs ved indfrielsen. Det vigtige er som du selv er inde på at lånet sker på markedsvilkår.
En anden mulighed er denne fra BDO, hvor renten i princippet erstattes af en overkurs ved indfrielsen.
Tak for linket. Jeg har det dog fint med at det er et normal gældsbrev med en fast rente. Jeg tror bare min revisor gør meget ud af at jeg ikke skal komme i fedtefadet pga en forkert rente, men ud fra hvad jeg hører her er der et ret gode råderum over den sats så det skulle ikke blive så problematisk. Jeg indhenter lige et tilbud fra banken på erhvervslån baseret på 1,3,5år, så har jeg noget at sammenligne med.
Jeg fik et hurtigt svar fra Banken med et overslag på rente 2,25% (Variabelt lån), renten er ikke højere da jeg stiller meget sikkerhed, (sikkerhed i aktiedepot)
Jeg ønsker en rente på ca. 3,5% og deres 2,25% vil give nogle udfordringer - Jeg prøver at høre om de kan basere det på en dyrere fast rente.