Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Norsk hjemmeside uden norsk adresse og firma?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 511
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Vi er ved at gøre klar til at rykke ind i Norge, ligesom vi lige har gjort i Sverige. Nu viser det sig så at man ikke må have en norsk hjemmeside uden at have adresse i Norge og være optaget i det norske firmaregister.

Nu er mit spørgsmål, kan det virkelig passe? og hvordan kommer vi udenom det?

Mvh

Jesper 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes nogle folk i norge, der kan købe domæner for dig.

Problemet er dog at det står i deres navn, og prisen generelt er højere.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra Vejle
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 1
Fra  Min personlige bog Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Nej det kan du ikke komme udenom, med mindre du finder et af disse "firmaer", men så er det også dem der ejer dit domæne!

Der bliver selvfølgelig lavet en aftale m.m. Jeg har selv også webshop i Sverige og vil muligvis forsøge Norge også. Men, jeg vil først forsøge med et .com domæne. Umiddelbart tror jeg at nordmændene, som alle andre, er klar til at købe hos udenlandske webshops, så jeg tror ikke det gør den store forskel. Selvfølgelig skal din side være på fejlfrit norsk m.m. Om siden bliver rangeret anderledes på google pga .com domænet i forhold til et .no, kan jeg desværre ikke svare på!

Held og lykke

Brian

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kravene for at registrere et norsk domæne er rigtigt nok meget stramme, det samme gør sig også gældende for andre endelser som f.eks. .fi.

En mulighed er naturligvis et .com domæne som Brian skriver, jeg ved dog heller ikke hvilke konsekvenser det har rent SEO-mæssigt. Afhængig af hvad du sælger, skal du her ud over også tænke på at det kan påvirke tilliden fra kunderne, om du har et lokalt domænenavn eller et domæne på en anden endelse.

Alternativt skal du enten selv registrere firma i Norge, eller i stedet vælge en domæneudbyder som kan gå ind og opfylde de lokale krav for dig. Det vil rigtigt nok betyde at udbyderen står som ejer af domænet, men normalt vil der være en indbyrdes aftale om at man som kunde har den fulde råderet. Dvs. hvis du får opbygget en væsentlig volume i din norske forretning, kan du senere etablere et lokalt selskab og flytte domænet hertil. Vi har flere kunder der har gjort det på denne måde.

Uanset hvad er der jo dog en risiko i at et andet firma står som ejer af dit domæne, så du bør vælge et du stoler på. Find helst et der har eksisteret i mange år og har en sund økonomi. Der findes flere danske firmaer der udbyder denne ydelse, ofte kaldet lokal repræsentation/local presense/trustee, så det er ikke nødvendigt at skulle gå i gennem en norsk udbyder for det.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg bruger et .co.no domæne i Norge, som i det mindste ender på .no

/anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette firma http://nordicdc.dk/bestil-no-domaene/ sælger .no domæner med adresseservice.

Men jeg ville helt sikkert vælge en domænenavn.com/tld løsning og så købe relevante tld'er og lave 301 redirects fra .tld til .com/tld. På den måde er skaden begrænset, hvis du skulle miste et .tld, da indhold, rank og indgående links er på .com/tld domænet.

Den norske side bliver på denne måde domænavn.com/no og domænenavn.no redirecter til domænenavn.com/no

Med .com løsningen kan du også lave en landingpage på domænenavn.com, hvor de besøgene kan vælge sprog eller hele siden på engelsk.

De flest cms-systemer understøtter ovenstående sprogløsning og nogle understøtter geo-ip, så en besøgene med norsk ip automatisk bliver redirectet til .com/no.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten S. Hansen:
Dette firma http://nordicdc.dk/bestil-no-domaene/ sælger .no domæner med adresseservice.

Så vidt jeg kan se anvender de en postboksadresse til deres registreringer. I den forbindelse skal man være opmærksom på at det ikke er tilladt for norske firmaer blot at have en postboks som officiel firmaadresse, de skal have en rigtig adresse. Det er mig bekendt noget det norske modsvar på CVR, Brønnøysundregistrene, arbejder på at rydde op i. Vælger man selv at etablere en virksomhed i Norge, bør man derfor sikre sig at der ikke er tale om en postboksadresse.

Fra Kbh S.
Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se at der en del misforståelser omkring norske .NO domæner og vil her forsøge at tydeliggøre de betingelser der skal være opfyldt for at man som dansk virksomhed kan registrere et norsk .NO domæne.

Mit firma er godkendt som registrator hos Norid, og jeg arbejder derfor dagligt med de betingelser der skal være opfyldt for at kunne registrere et norsk .NO domæne.

Første krav er at der skal være tale om en virksomhed, forening, eller anden type af juridisk person. Privatpersoner kan ikke registrere et .NO domæne. Private er henvist til priv.no.

Virksomheden skal som minimum være registret i det norske enhetsregister. Alle virksomheder kan i princippet lade sig registrere i dette register - også selvom de ikke driver eller udøver virksomhed på norsk territorium. 

Hvis man ikke driver virksomhed på norsk territorium, så er det fuldt ud tilstrækkeligt blot at have en postboksadresse i Norge. Et dansk firma, som vil registreres i enhetsregisteret kan derfor godt nøjes med en postboks adresse i Norge. Dette fremgår også af svaret nedenfor fra enhetsregisteret:

-------------------------

Hei!

En utenlandsk enhet som ikke driver næringsvirksomhet i Norge kan være registrert i Enhetsregisteret med bare en postadresse.

Hvis enheten driver næringsvirksomhet i Norge (har en avdeling/filial), skal enheten også være registrert i Foretaksregisteret, og da med forretningsadresse i Norge.

Med vennlig hilsen

Kristin Edvardsen

førstekonsulent - Enhetsregisteret

Brønnøysundregistrene

www.brreg.no

----------------------------------

Driver man derimod reel virksomhed i Norge - dvs. man har et kontor med ansatte eller udfører arbejdet på norsk territorium mv. (denne vurdering sker helt konkret udfra en række parametre), så vil det ikke være tilstrækkeligt med en postboks adresse som Sune helt korrekt skriver. Men har man et kontor i Norge, så er det ofte heller ikke noget problem også at have en fysisk adresse i Norge.

Når en dansk virksomhed er registreret i Norge i enhetsregisteret, så opfylder virksomheden de krav der stilles til at kunne registrere et norsk domæne, såfremt den person som står for det norske domæne ligeledes har en postadresse i Norge. Personen som godkender den egenerklæring der ligger til grund for registrering af et norsk domæne skal være ansat eller på anden måde tilknyttet den virksomhed, som skal registrere domænet.

Det er derfor helt lovligt for danske virksomheder at lade sig registrere i Norge for derigennem at sikre sit eget domænenavn. Derimod strider det imod de norske domæneregler at få en anden norsk virksomhed (hvis formål kun er at være registrant af .No domæner) til at registrere ens domæne mod betaling af en forholdsvis høj pris. Dette kaldes også en proxy eller stedfortræder.

Her kan du læse hvad Norid mener om dette:

http://www.norid.no/registrar/sos.html#regelverk1

Norid henviser også til en retsag hvor 3300 domæner blev frataget en række virksomheder, som blot havde oprettet disse domæne på vegne af andre virksomheder, der ikke var registreret i Norge. Denne praksis med at fratage domænerne er blevet godkendt af de norske domstole. Læs mere om problemet ved at anvende en proxy: http://nordicdc.dk/registre-selv-norske-domaener/

Michael
Nordicdc.dk

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)